REQUISITS DE LES ENTITATS FORMADORES RITE


Segons el Reial decret 1027/2007, de 20 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament d’Instal·lacions Tèrmiques en els Edificis, una de les vies d'obtenció del carnet és la superació un examen prèvia realització d'un curs teòric-pràctic, i a més acreditar una experiència laboral d'un mínim de tres anys en una empresa instal·ladora o mantenidora com a tècnic.

Els requisits que han de complir les entitats formadores en matèria d'instal·lacions tèrmiques que desitgin ser autoritzades per la DG en matèria d'indústira de la CAIB, per a poder impartit l'esmentat curs teòric pràctic son les següents:


REQUISITS COMUNS A TOTES LES ENTITATS DE FORMACIÓ QUE DESITGIN SER AUTORITZADES PER LA DG EN MATÈRIA D'INDÚSTRIA DE LA CAIB:

1. Entitats i centres de formació

L'entitat de formació ha d'estar constituïda legalment, i en els seus estatuts ha de figurar expressament l'activitat de formació. L'entitat ha d'estar al corrent en les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
Les entitats de formació poden disposar d'un o més centres de formació. Aquests centres han de complir la normativa en matèria d'activitats i, per tant, tenir les llicències municipals que emparin l'activitat de formació o haver fet els tràmits pertinents amb els ajuntaments corresponents per a complir la normativa en matèria d'activitats.
L'entitat de formació ha de disposar de manera estable de centres de formació, en el cas de cursos amb part presencial obligatòria. Això és, que els documents de dret d'ús de les instal·lacions del centre no es poden remetre a un ús o un arrendament futur ni limitar-se a la durada de les accions formatives. Es considera una disponibilitat estable la vigència mínima de 2 anys, preferentment prorrogable

En els casos de centres que tinguin una activitat principal diferent de la de formació, l'activitat de formació ha d'estar prevista en la llicència o declaració d'inici d'activitat o en el projecte tècnic.

2. Espais formatius i espais comuns

Són espais formatius les aules, les aules-taller, els tallers i altres espais singulars en els quals s'imparteix la formació.
La superfície de les aules respectarà la proporció de 3 m 2 per alumne. Per a la resta d'espais formatius, es respectarà aquesta proporció excepte en el cas que existeixin requisits específics en funció del tipus de formació. Aquests requisits específics també poden establir limitacions quant a nombre d'alumnes per grup. En tot cas , l'ocupació dels diferents espais no superarà en cap cas l'ocupació permesa als efectes en l'en la llicència o declaració d'inici d'activitat.
Quan hi hagi instal·lacions compartides amb una altra entitat, s'han de relacionar clarament els espais comuns i formatius que s'utilitzaran, i s'ha indicar expressament que les diverses activitats que es desenvolupin no interferiran en l'activitat formativa.
Quant als espais singulars, s'han de complir les normes en matèria d'activitats que els siguin exigibles i han de comptar amb les llicències pertinents. Són espais singulars els destinats a impartir continguts pràctics de formació que necessàriament han de ser instal·lacions externes al centre per les seves característiques.

Quant a la forma o distribució dels espais formatius, s'ha de tenir en compte la superfície efectivament útil (la que permet una bona visualització dels processos d'ensenyament i la interactuació els participants). En aquest sentit, per exemple, es considera que no compleixen la superfície mínima aquells espais en forma de «L» en què quedi limitada la mobilitat o la visibilitat.

Mobiliari i equip
Els centres han de disposar dels equipaments mínims, de manera estable i no supeditada a la durada de les activitats formatives:
- Mobiliari suficient per al personal docent i per al nombre d'alumnes a formar. No s'accepten com a taules les pales de les cadires amb braç
- Pissarra o Rotafoli
- Projector i pantalla
- Ordenador amb connexió a Internet i una impressora. Si en els programes formatius es preveu un ús freqüent i intensiu de la informàtica o l'ús de programari, ha d'haver-hi a més un ordinador per a cada alumne.

Solament en el cas d'equipaments que puguin considerar-se singulars perquè comportin un cost d'adquisició summament elevat i que l'ús que es faci durant la formació no sigui freqüent o intensiu es permeten lloguers o cessions limitats a la durada de les accions formatives. Per exemple, es pot considerar equipament singular una grua torre.
En general, les instal·lacions i els equipaments, així com les tècniques i els materials que es requereixin per a impartir la formació han de correspondre als que s'utilitzen en l'actualitat en les empreses dels sectors productius de les àrees a les quals pertany cada especialitat formativa. En el cas concret d'equipaments informàtics, no han de ser obsolets i han de comptar amb sistemes que permetin que en tot moment el
programari utilitzat funcioni adequadament.

Espais comuns
Els centres han de disposar d'espais comuns per a les activitats de direcció i gestió tècnica i administrativa de la formació que duen a terme els treballadors i formadors, així com els destinats a l'atenció al públic i l'atenció personalitzada de l'alumnat. Es consideren espais comuns, a més dels banys, la recepció, els despatxos de direcció i de tutories, les sales de professorat i coordinació, les secretaries o espais d'administració, etc.
Aquests espais han d'estar situats en les mateixes instal·lacions en les quals s'imparteix, almenys, la part teòrica de la formació i seran llocs diferenciats i aïllats de les aules. En cap cas, les aules poden ser zones de pas per a accedir a les zones comunes.

Accessibilitat
Les instal·lacions dels centres de formació han de comptar amb mitjans tendents a facilitar l'accessibilitat universal, de conformitat amb el Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i normes de desenvolupament.

3. Teleformació

Els continguts teòrics dels diferents temaris, es podran oferir en la modalitat de teleformació sempre que l'entitat disposi dels mitjans adequats. En el cas que se sol·liciti aquesta modalitat, la plataforma de formació de la qual es disposi haurà de complir:
A. Accés dels alumnes
Haurà de garantir l'autenticació de la persona que accedeix. Perquè l'usuari sigui donat d'alta en la plataforma, haurà de proporcionar les seves dades de registre en el sistema, bé de manera presencial mitjançant formulari normalitzat, o bé de manera telemàtica, prèvia autenticació de l'usuari mitjançant un certificat electrònic. Després del procés anterior, es generaran les credencials d'accés al sistema de l'alumne, de manera personal i intransferible.

B. Perfils d'accés a aquesta:
La plataforma haurà de comptar amb almenys quatre tipus de perfils:
- Perfil Administrador, destinat al gestor de la plataforma. Administració de la plataforma, que permetin la gestió d'usuaris (altes, modificacions, definició, assignació i gestió de permisos, perfils i rols, autenticació i assignació de nivells de seguretat).
- Perfil tutor o formador, destinat al personal docent. Gestió de continguts, avaluació i per a atendre i resoldre les consultes de l'alumnat.
- Perfil alumne. Accés als continguts i informació de progrés i avaluació, prèvia autenticació.
- Perfil verificador extern, destinat els òrgans competents de les Comunitats Autònomes. Accés als continguts, i informes de progrés i avaluació de cada alumne, així com a la informació d'autenticació.
C. Control de la realització del procediment de formació:
L'aplicació disposarà d'informes de seguiment amb les següents característiques:
- Han de generar-se automàticament.
-Han de poder imprimir-se o exportar-se a fitxers externs.
- Han d'incloure el progrés de l'alumne respecte del total de la formació i registrar el temps invertit per aquest, i els resultats obtinguts en les proves d'avaluació realitzades.
D. S'haurà de donar compliment als requisits en matèria de protecció de dades de caràcter personal vigents a cada moment.

4. Personal i Servei d'informació al públic

Les entitats hauran d'acreditar l'existència d'un coordinador docent.
Tant les entitats com els centres de formació han de complir la normativa en matèria d'informació, protecció i defensa dels consumidors i usuaris, en el que afecta l'activitat de formació.
Han de comptar, per tant, amb un servei per a oferir informació tant als alumnes com les persones interessades en les ofertes formatives, així com per a atendre reclamacions, i disposaran del personal de direcció, administració i atenció al públic adequat i suficient. Aquest personal pot estar situat en les instal·lacions dels centres de formació o en altres ubicacions.
En els centres de formació, els seus espais i instal·lacions han d'estar adequadament identificats i els horaris d'obertura i atenció al públic han de difondre's públicament i estar senyalitzats. L'horari d'obertura i d'atenció al públic ha de ser suficient, mínim de dues hores d'atenció presencial, per a atendre el servei d'informació i per a complir les tasques de gestió de la formació del centre o l'entitat, tant abans de l'inici de les accions formatives (almenys des de la concessió o autorització) com durant el seu desenvolupament i també després d'haver-les finalitzat (almenys fins a un mes després). Si el personal d'informació no està situat en les instal·lacions del centre de formació, ha d'haver-hi en un lloc visible i accessible, a més de la identificació del centre, un cartell informatiu amb el número de telèfon, el correu electrònic i l'horari d'informació i atenció al públic.


REQUISITS ESPECÍFICIS PER A LES EMPRESES FORMADORES EN MATÈRIA RITE

Les persones jurídiques o físiques que desitgin ser autoritzades per la Direcció General en matèria d'Indústria de la CAIB com a entitat formadora en l'àmbit RITE hauran de complir, a més d'amb els requisits comuns a totes les entitats formadores, amb els requisits i prescripcions que s'indiquen a continuació.

1. Nombre d'alumnes

El màxim nombre d'alumnes per curs és de 30.


2. Espais formatius

S'haurà de disposar d'una aula polivalent amb una superfície no inferior a 30 m² per a grups de 15 alumnes. L'increment Superficie/participant serà de 2 m² addicionals per cada participant més, amb l'esmentat màxim de 30 participants.

Així mateix, s'haurà de disposar d'un Taller amb sistemes de Climatització (calefacció, refrigeració i ventilació), ACS, energies renovables, residuals i els seus sistemes d'automatització i control, amb una superfície no inferior a 150 m² per a grups de 15 alumnes. L'increment Superficie/participant serà de 5 m² addicionals per cada participant més, amb màxim de 30 participants.

En cas de menor nombre d'alumnes per curs, es respectarà la proporció de 2 m² per alumne (Aula) i 10 m² per alumne (Taller). L'ocupació dels espais formatius no superarà en cap cas l'ocupació permesa als efectes en matèria d'activitats.
No és admissible que dos grups diferents d'alumnes facin classe de teoria i classe de continguts pràctics en el mateix espai i al mateix temps.

3. Docents

La Titulació o acreditació requerida serà una de les següents:
- Títol d'Enginyer, Arquitecte, Enginyer Tècnic, Arquitecte tècnic o graus equivalents als anteriors
- Títol de Tècnic Superior de la família professional d'instal·lació i Manteniment
- Títol de Certificat de Professionalitat de nivell 3 de la família d'Instal·lació i Manteniment
Experiència professional requerida:
- Mínim un any d'experiència en l'activitat relacionada amb el curs (empreses instal·ladores i mantenidores d'instal·lacions tèrmiques d'edificis)
- En el cas de no tenir l'acreditació requerida, podrà substituir-se per tres anys d'experiència professional en l'àrea de coneixement relacionat amb el que temari.

4. Equipament

Aula polivalent:

- Taula i cadira per al formador

- Taules i cadires per a l'alumnat

- Material d'aula

- Pissarra

- PC instal·lat en xarxa amb possibilitat d'impressió de documents, canó amb projecció i Internet per al formador

Taller:

- Taules i bancs de treball.

- Maquinària electroportátil: moles, perforadores.

- Equips de tall, abocardat, doblegat i roscat.

- Equips d'unió i soldadura.

- Instruments de mesura i comprovació.

- Aparells sanitaris i aixeteries.

- Aparells de producció de calor (calderes de gas, escalfador instantani de gas d'ACS, caldera o estufa de biomassa).

- Unitat climatitzadora de tipus split de condensació per aire.

- Aparell d'aerotèrmia tipus split o compacte.

- Aparell de producció d'ACS amb bescanviador.

- Aparell d'energia solar tèrmica.

- Bomba de buit circuits frigorífics.

- Bomba de prova manual.

- Compressor d'aire.

- Bàscula electrònica per a càrrega de refrigerants.

- Ampolles de refrigerant de càrrega i tràfec.

- Gasos refrigerants.

- Unitat de recuperació de gasos refrigerants.

- Eines manuals, almenys: caixes d'eines, tornavisos de boca plana, tornavisos de tipus estrella, claus necessàries segons el tipus d'instal·lació (claus allen, angleses, fixes, de carraca, etc.).

- Detector de fuites electrònic.

- Escumes o solucions patentades de bombolles per a cerca de fuites.

- Equips de mesura frigorífics: pont de manòmetres i falques per a diferents refrigerants.

- Equips de mesura elèctrics: polímetre, pinça voltamperimétrica.

- Anemòmetre, cabalímetre, termòmetre, manòmetre, flexòmetre.

- Analitzador electrònic de combustió i analitzador d'opacitat de fums.

- Mesurador d'acidesa (pH).

- Mesurador de concentració de glicol (refractòmetre)

- Bombes o circuladors d'aigua.

- Vasos d'expansió (climatització. Solar, ACS)

- Ventiladors axials o centrífugs.

- Conductes diversos de xapa o de fibra de vidre.

- Components de les instal·lacions de climatització, ventilació, extracció, ACS, solar tèrmica, aerotèrmia, circuits frigorífics.

- Elements terminals d'emissió de calor (radiadors), de climatització (ventiloconvectors) i de ventilació (reixetes, difusors).

- Canonades, aïllaments i accessoris de diferents tipus i materials.

- Consola de programació o PC.

- Equips i elements de seguretat personal (EPIS).

- Material de seguretat i higiene

5. Temari (Segons el RD 1027/2007)

A CONEIXEMENTS BÀSICS D'INSTAL·LACIONS TÈRMIQUES EN EDIFICIS (mínim 180 hores)

1. Coneixements bàsics.

Magnituds, unitats, conversions. Energia i calor, transmissió de la calor. Termodinàmica dels gasos. Dinàmica de fluids. L'aire i l'aigua com a mitjans termòfors. Generació de calor, combustió i combustibles. Conceptes bàsics de la producció frigorífica. Qualitat d'aire interior, contaminants. Influència de les instal·lacions sobre la salut de les persones.

2. Instal·lacions i equips de calefacció i producció d'aigua calenta sanitària.

Definicions i classificació d'instal·lacions. Parts i elements constituents. Anàlisi funcional. Instal·lacions de combustibles. Combustió. Xemeneies. Dimensionament i selecció d'equips: calderes, cremadors, bescanviadors de calor, captadors tèrmics d'energia solar, acumuladors, *inte *racumu costat cap de bestiar, vasos d'expansió, dipòsits d'inèrcia.

3. Instal·lacions i equips de condicionament d'aire i ventilació.

Definicions i classificació d'instal·lacions. Parts *yelementos constituents. Anàlisi funcional. Processos de tractament i condicionament de l'aire. Diagrama psicomètric. Dimensionament i selecció d'equips. Equips de generació de calor i fred per a instal·lacions de condicionament d'aire. Plantes refrigeradores. Bombes de calor. Equips d'absorció. Grups autònoms de condicionament d'aire. Torres de refrigeració.

4. Utilització de les energies renovables en les instal·lacions tèrmiques.

Aprofitament de l'energia solar tèrmica per a calefacció, refrigeració i producció d'aigua calenta sanitària. Conceptes bàsics de radiació i posició solar. Calderes i aparells de calefacció local de biomassa. Sistemes geotèrmics superficials. Bombes de calor de petita escala. Dimensionament i acoblament amb altres instal·lacions tèrmiques.

En qualsevol cas, s'han d'impartir els temes enunciats en l'annex IV de la Directiva 2018/2001, d'11 de desembre de 2018, o aquella que la substitueixi.»

5. Xarxes de transport de fluids portadors.

Bombes i ventiladors: tipus, característiques i selecció. Tècniques de mecanitzat i unió per al muntatge i manteniment de les instal·lacions tèrmiques. Xarxes de canonades, xarxes de conductes i els seus accessoris. Aïllament tèrmic. Vàlvules: tipologia i característiques. Qualitat i efectes de l'aigua sobre les instal·lacions. Tractament d'aigua.

6. Equips terminals i de tractament d'aire.

Unitats de tractament d'aire i unitats terminals. Emissors de calor. Distribució de l'aire en els locals. Reixetes i difusors.

7. Regulació, control, mesurament i comptabilització de consums per a instal·lacions tèrmiques.

8. Coneixements bàsics d'electricitat per a instal·lacions tèrmiques.

Nombre mínim d'hores del curs de Coneixements bàsics d'instal·lacions tèrmiques en edificis: 180 hores (120 hores de temes teòrics + 60 hores de temes pràctics).

B CONEIXEMENTS ESPECÍFICS D'INSTAL·LACIONS TÈRMIQUES EN EDIFICIS (mínim 270 hores)

1. Execució de processos de muntatge d'instal·lacions tèrmiques.

Organització del muntatge d'instal·lacions. Preparació dels muntatges. Planificació i programació de muntatges. Replanteig. Control de recepció en obra d'equips i materials. Control de l'execució de la instal·lació. Tècniques de muntatge de xarxes de canonades i conductes. Tècniques de muntatge electromecànic de màquines i equips.

2. Manteniment d'instal·lacions tèrmiques.

Tècniques i criteris d'organització, planificació i programació del manteniment preventiu i correctiu d'avaries. Plantejament i preparació dels treballs de manteniment. Tècniques de diagnosis i tipificació d'avaries. Procediments de reparació. Lubricació. Refrigerants i la seva manipulació. Prevenció de fugides i recuperació.

Coneixements específics sobre: gestió econòmica del manteniment, gestió de magatzem i material de manteniment. Gestió del manteniment assistit per ordinador.

3. Explotació energètica de les instal·lacions.

Tècniques de manteniment energètic i ambiental. Control dels consums energètics. Tipus d'energia i el seu impacte ambiental. Residus i la seva gestió. Criteris per a auditories energètiques d'instal·lacions tèrmiques en edificis. Mesures d'estalvi i eficiència energètica en les instal·lacions tèrmiques.

4. Tècniques de mesurament en instal·lacions tèrmiques.

Tècniques de mesurament en instal·lacions tèrmiques. Coneixement i maneig d'instruments de mesura de variables termodinàmiques, hidràuliques i elèctriques. Tipologia, característiques i aplicació. Aplicacions específiques: avaluació del rendiment de generadors de calor i fred. Interpretació de resultats i aplicació de mesures de correcció i optimització.

5. Proves i posada en funcionament d'instal·lacions tèrmiques.

Elaboració de protocols de procediments de: proves d'estanquitat de xarxes de canonades de fluids portadors, proves de recepció de xarxes de conductes, proves de lliure dilatació, proves finals, ajustos i equilibrat de sistemes. Posada en funcionament. Confecció del certificat de la instal·lació.

6. Seguretat en el muntatge i manteniment d'equips i instal·lacions.

Plans i normes de seguretat i higiene. Factors i situacions de risc. Mitjans, equips i tècniques de seguretat. Criteris de seguretat i salut laboral aplicats a l'activitat. Procediments contrastats de muntatge. Gammes d'actuació en intervencions en manteniment preventiu i correctiu i per a la reparació d'avaries característiques. Gestió de components, materials i substàncies de les instal·lacions al final de la seva vida útil.

7. Qualitat en el manteniment i muntatge d'equips i instal·lacions tèrmiques.

La qualitat en l'execució del manteniment i muntatge d'equips i instal·lacions. Planificació i organització. Criteris que han d'adoptar-se per a garantir la qualitat en l'execució del manteniment i muntatge dels equips i instal·lacions. Control de qualitat. Fases i procediments. Recursos. Procés de control de la qualitat. Qualitat de proveïdors. Recepció. Qualitat del procés Qualitat en el client i en el servei. Documentació de la qualitat.

8. Documentació tècnica de les instal·lacions tèrmiques: Memòria tècnica.

Procediments per a l'elaboració de: memòries tècniques. Disseny i dimensionament d'instal·lacions tèrmiques. Programes informàtics aplicats al disseny d'instal·lacions tèrmiques. Disseny i interpretació de plans i esquemes. Elaboració de plecs de condicions tècniques. Pressupost. Representació gràfica d'instal·lacions.

Confecció de Manual d'Ús i Manteniment de la instal·lació tèrmica.

9. Reglament d'instal·lacions tèrmiques en els edificis, Reglament de seguretat per a plantes i instal·lacions frigorífiques en les parts que li són aplicable, Reglament Europeu 842/2006 sobre determinats gasos fluorats d'efecte d'hivernacle i una altra normativa d'aplicació.

Nombre mínim d'hores del curs de Coneixements específics d'instal·lacions tèrmiques en edificis: 270 hores (150 hores de temes teòrics + 120 hores de temes pràctics).