(Darrera actualització: 01 de juliol de 2022)
Entrada en vigor: 1 de juliol de 2022
Durada: 1 any, fins el 30 de juny de 2023
Els plecs que regeixen la contractació es poden consultar en:
https://www.caib.es/sites/deute/ca/contr/
Què és el Contracte marc de Tresoreria?
El Contracte marc de Tresoreria estableix les condicions per a la contractació de serveis bancaris i d'operacions de crèdit a curt termini de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En concret, les finalitats són:
Qui són els destinataris del Contracte marc de Tresoreria?
Veure ens en l'apartat de l'àmbit subjectiu del Contracte marc en aquesta web: http://www.caib.es/sites/deute/ca/ambit_subjectiu/
Com a novetat d’enguany, podran adherir-se a l’àmbit subjectiu d’aquest Contracte marc les entitats següents, en virtut de la clàusula 5.3 del PCP, ens SEC que no són ens del sector públic instrumental i òrgans estatutaris de la Comunitat Autònoma que poden adherir-se al Contracte marc, prèvia petició:
Veure ens en l'apartat de l'àmbit subjectiu del Contracte marc en aquesta web: http://www.caib.es/sites/deute/ca/ambit_subjectiu/
Amb quines entitats financeres es pot tenir obert un compte bancari?
Els ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els centres públics d’educació no universitària, poden operar amb qualsevol de les 8 entitats financeres següents:
D’acord amb la contractació adjudicada, no es poden tenir oberts comptes bancaris a entitats financeres que no formin part del Contracte marc de Tresoreria vigent, llevat dels vinculats a operacions de crèdit o els que, excepcionalment, s’hagin obert en virtut d’un conveni que, per les seves particularitats, exigeixi mantenir-los perquè les entitats del Contracte marc de Tresoreria no el puguin dur a terme. En aquest darrer cas, per mantenir oberts els comptes es requereix la conformitat prèvia de la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, tret que es disposi d’una autorització prèvia i no hagin canviat les circumstàncies per les quals se va atorgar.
Serveis bancaris inclosos en el Contracte marc com a prestacions determinades i que no requereixen licitació
Aquests serveis bancaris només es podran fer amb qualsevol de les 8 entitats adjudicatàries del Contracte marc de Tresoreria 2022, i no requereixen licitació per part de l’ens o del centre docent.
Els ens del sector públic instrumental autonòmic i els centres docents públics no universitaris hauran de comptar amb les autoritzacions preceptives que corresponguin per a cada prestació, segons la normativa vigent.
Les comissions bancàries per aquestes prestacions, si n’hi hagués, es liquiden per l’Administració de la Comunitat Autònoma mitjançant una sola liquidació global per cada entitat de crèdit per al conjunt d'organismes de l'àmbit subjectiu d'aplicació d'aquest Contracte marc.
Serveis bancaris que requereixen de licitació entre les entitats adjudicatàries del Contracte marc (“prestacions NO determinades”)
Els ens del sector públic instrumental autonòmic i els centres docents públics no universitaris hauran de seleccionar l’oferta amb millor relació qualitat-preu entre les 8 entitats adjudicatàries del Contracte marc de Tresoreria 2022. Així mateix, hauran de comptar amb les autoritzacions preceptives que corresponguin per a cada prestació, segons la normativa vigent.
El pagament de les comissions pels serveis bancaris inclosos com a prestacions no determinades del Contracte marc a les entitats de crèdit adjudicatàries, l'efectuarà l'ens que hagi contractat el servei.
Comissions bancàries
1. Les entitats financeres adjudicatàries no poden carregar comissions en els comptes bancaris dels ens del sector públic ni dels centres docents públics no universitaris pels serveis bancaris inclosos en el Contracte marc com a prestacions determinades:
En cas que ho facin, primer s’ha de reclamar a l’entitat financera. En cas que no es retorni la comissió o despesa carregada en compte, s’ha de posar en coneixement d’aquesta Direcció General mitjançant el procediment publicat a la seu electrònica: https://www.caib.es/seucaib/ca/202/administracions/tramites/servicio/4721977
En cas de dubte, contactau amb:
Servei de Gestió Financera del Sector Públic: gfspi@tresorer.caib.es
971 17 95 00 ( ext. 66982)
Les comissions bancàries per aquestes prestacions, si n’hi hagués, es liquiden per l’Administració de la Comunitat Autònoma mitjançant una sola liquidació global per cada entitat de crèdit per al conjunt d'organismes de l'àmbit subjectiu d'aplicació d'aquest Contracte marc.
2. En canvi, sí que poden carregar comissions en els comptes bancaris dels ens del sector públic i dels centres docents públics no universitaris pels serveis bancaris inclosos en el Contracte marc com a prestacions NO determinades:
*D'acord amb la normativa europea, les entitats de crèdit no tenen l'obligació d'acceptar més de 50 monedes i fer-ho suposa un cost per a l'entitat derivat del recompte de moneda. No obstant això, les entitats adjudicatàries poden establir un llindar de monedes superior a 50 a partir del qual cobrin comissions.
També per les prestacions excloses del Contracte marc, en concret, per les operacions de deute a llarg termini (per exemple, despeses de correspondència).
El pagament de les comissions pels serveis bancaris inclosos com a prestacions no determinades del Contracte marc a les entitats de crèdit adjudicatàries, l'efectuarà l'ens que hagi contractat el servei.
Comptes bancaris
Es poden obrir comptes bancaris amb qualsevol de les 8 entitats adjudicatàries del Contracte marc de tresoreria vigent, i d’acord amb la normativa aplicable pels ens del sector públic instrumental d’una banda, i dels centres docents públics no universitaris d’una altra.
No es poden mantenir saldos deutors o negatius en els comptes bancaris oberts, excepte autorització expressa prèvia i excepcional de la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, llevat dels comptes vinculats a una operació de crèdit.
La remuneració de saldos bancaris positius serà del 0% i en cas de que es meritessin comissions de custòdia per mantenir saldos bancaris positius, aquestes es liquidaran per l’Administració de la Comunitat Autònoma mitjançant una sola liquidació global.
L’obertura, cancel·lació o modificació de comptes bancaris s’ha de fer d’acord amb la Instrucció 01/2021, de la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni relativa a l’obertura i la cancel·lació de comptes bancaris de titularitat dels ens del sector públic instrumental autonòmic i dels centres amb autonomia de gestió econòmica i a la designació i a la substitució de persones autoritzades per utilitzar-los.
El tràmit per l’obertura, cancel·lació o modificació de comptes bancaris és el següent:
https://www.caib.es/seucaib/ca/202/administracions/tramites/tramite/4649171
Terminals de punt de venda (TPV)
La concertació d’aquest servei bancari vinculat als comptes bancaris és competència de l’òrgan de contractació del destinatari, sense perjudici del procediment d’autorització prèvia a què estigui sotmès.
La concertació d’aquest servei requereix d’autorització prèvia de la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni en els casos següents:
Els destinataris del Contracte marc hauran de dur a terme una licitació per contractar aquesta prestació, en els termes de la clàusula 35 a 37 del Plec de clàusules particulars, en concret:
Targetes de dèbit o de prepagament
La petició d’emissió a les entitats adjudicatàries d’aquestes targetes vinculades a comptes bancaris:
En el cas dels centres docents públics no universitaris, només poden disposar de targetes de prepagament, amb autorització prèvia de la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni i amb el vistiplau del secretari general de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
L’emissió de targetes requereix d’autorització prèvia de la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni en els casos següents:
- Ens del sector públic instrumental autonòmic.
- Centres docents públics no universitaris. En aquest cas, també es requereix el vistiplau del secretari o secretària general de la conselleria d’adscripció del centre.
El procediment d’autorització es troba regulat en la Instrucció 02/2021, de 15 d'octubre, de la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni relativa als mitjans de pagament dels ens del sector públic instrumental autonòmic i dels centres amb autonomia de gestió econòmica o norma que la substitueixi.
La petició d’emissió a les entitats adjudicatàries d’aquestes targetes vinculades a comptes bancaris dels organismes autònoms, és competència de la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni.
Excepcionalment, la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni podrà autoritzar la resta dels ens del sector públic instrumental autonòmic i dels centres docents públics no universitaris a sol·licitar l’emissió de targetes de crèdit a càrrec dels seus comptes bancaris.
L’emissió de targetes requereix d’autorització prèvia de la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni en els casos següents:
- Ens del sector públic instrumental autonòmic.
- Centres docents públics no universitaris. En aquest cas, també es requereix el vistiplau del secretari o secretària general de la conselleria d’adscripció del centre.
El procediment d’autorització es troba regulat en la Instrucció 02/2021, de 15 d'octubre, de la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni relativa als mitjans de pagament dels ens del sector públic instrumental autonòmic i dels centres amb autonomia de gestió econòmica o norma que la substitueixi.