Referent a les altes capacitats, quan es demana una flexibilització de l'etapa el Servei d'Ordenació demana un dictamen, això es canviarà?
El Servei d'Ordenació NO demana dictamen.
Nins valorats d' altes capacitats a 5è de primaria. Enguany fan 6è de primària. s' ha de fer informe per canvi d' etapa?
No, només es realitza per alumnat NEE de forma prescriptiva.
L'nforme NESE, l'hem de seguir fent?
En els cursos parells utilitzarem el model de sempre penjat a la web del SAD, a on només s’han modificat l'apartat de les NESE. En els cursos impars es va explicar al correu relatiu a l'enregistrament dels criteris d'avaluació i les mesures per facilitar la participació i l'aprenentatge (mesures de suport)
Què podem fer en el cas que la família no vulgui signar la comunicació de la demanda?
Cal fer una acta on consti que no volen signar aquest document o una comunicació per carta certificada o burofax.
S'han de penjar al GESTIB només els informes d'avaluació psicopedagògica per alumnat amb NEE o per a qualsevol NESE?
De moment només per alumnat amb NEE.
Quin document s'ha de fer servir per fer un dictamen d'escolarització per primera vegada? I per canviar la categoria?
El dictamen per a l'escolarització en una modalitat diferent a l'ordinària o per canvi de modalitat d'escolarització està explicat a l'annex 4 Resolució del 31 d'agost de 2022 (p.22)
L’informe psicopedagògic i social és el document que cal realitzar per a una identificació/revisió/canvi de tipologia NESE
A partir de quan el servei d'escolarització realitzarà les acreditacions provisionals?
Ja les està efectuant.
Si donem de baixa un alumne amb NESE, quin document hem de fer?
Realitzarem l'informe d'avaluació psicopedagògica i social, el motiu de l’informe serà “Revisió NESE” i a la conclusió cal especificar “No presenta NESE”.
Els Retard Maduratiu actualment no són alumnat amb NEE. En cas que considerem que són casos greus, hem de fer sempre avaluació i informe psicopedagògic?
Efectivament. Per a qualsevol canvi de NESE a NEE s'ha de fer informe psicopedagògic i social i penjar al GestIB.
Aquest canvis que hem de fer per adaptar-nos a la LOMLOE, implicquen que hem d'elaborar i penjar els informes psicopedagògics i socials de tots els infants NESE que fins ara no n'havien de tenir?
A partir d’ara els nous informes psicopedagògics i socials dels alumnes amb NEE es penjaran al Gestib. Les valoracions de cursos passats d’alumnat amb NEE no s'han de penjar al GestIB. En aquells casos on sí es va penjar amb anterioritat, no s'ha d'esborrar del GestIB.
Podeu explicar amb més detall què han de signar les famílies ?
Les famílies han de signar: la comunicació de la demanda, el full de protecció de dades, l'Informe psicopedagògic i social (la part de “Informació al pare, mare o els representants legals sobre el contingut de l’informe d’avaluació psicopedagògic”), el dictamen d’escolarització en una modalitat diferent a l'ordinària o per al canvi de modalitat d'escolarització, el Document individual NESE o el Pla individual per ACI.
Si donem de baixa un alumne amb NESE, quin document hem de fer?
Heu de fer un Informe psicopedagògic i social, el motiu de l’informe serà “Revisió NESE” i a la conclusió cal especificar “No presenta NESE”.
Els informes logopedics poden ser de serveis privats?
Si
Un alumne amb TEA de grau 1 podrà tenir el suport de l’equip especialitzat?
SÍ, però ha d’estar com a NEE. S’entén que si requereix suport de l’Equip Especialitzat és perquè necessita ajuda notable o molt notable, independentment del grau que apareix en el diagnòstic per la qual cosa decidirem que pertany a la categoria NEE.
Per quina NESE se podrà demanar ATE? Per Retard Maduratiu?
Per Discapacitat Sensorial Visual, Discapacitat Motriu, Discapacitat Intel·lectual, Dificultats cognitives greus, Pluridiscapacitat, Dificultats motrius greus i Trastorn de l’Espectre Autista. Per Retard Maduratiu NO es pot sol·licitar.
Infant amb discapacitat auditiva amb un NCC ordinari, però que necessita aparell FM, el podrà sol·licitar si està com a CP/HE? O per altra banda, si necessita aparell FM ha de ser NEE?
Haurà d’estar al GestIB com a alumne amb NEE. Consultar la Resolució, annex 1A, sisè apartat, punt 4.
Els casos de DSA/DSV i DM, hem de comprovar que hi ha informe mèdic o sociosanitari, i que requereixen ajustos substancials dels elements del currículum i/o recursos personals i/o materials molt específics?
Efectivament.
Les dificultats greus de la comunicació social (0-3 anys) necessiten diagnòstic clínic o dels SOE?
Ho valoren els SOE.
Quins serien els Serveis Especialitzats que detecten les Necessitats Educatives Especials derivades del llenguatge?
Consultar la pàgina 11 de la Resolució del 31 d'agost de 2022: “diagnòstic clínic o un informe logopèdic o dels SOE”. L’Equip Especialitzat ECLA de la Conselleria col·labora en la detecció.
Els casos de DSA/DSV i DM, hem de comprovar que hi ha informe mèdic o sociosanitari, i que requereixen ajustos substancials dels elements del currículum i/o recursos personals i/o materials molt específics?
Si
Podeu aclarir qui determinarà el grau de l'alumnat TEA? Els orientadors segons la intensitat del suport que necessiti o els professionals clínics?
Com a Serveis d’Orientació Educativa, més enllà del grau que apareix en el diagnòstic clínic, hem de saber quines necessitats educatives i socials té aquell alumne dins l’àmbit educatiu i establir la intensitat de suport que requereix. En aquest sentit, l’orientador/a ha de determinar el nivell d’ajuda que requereix l’alumne al centre educatiu en el moment actual, atès que aquest grau pot variar amb el pas del temps. Per tant, en funció d’aquestes necessitats educatives determinarem la intensitat de suport i, en conseqüència, es decidirà si pertany a la categoria NEE o NESE per CP/HE i així es farà constar al GestIB.
Consultar el documnet: "nivells de gravetat del trastorn de l'espectre autista en funció de la intensitat de suport que necessita dins el centre educatiu"
Els talents, no es basen en l'edat? és a dir, pot ser talent abans dels 13 anys i després dels 13 anys?
Abans dels 13 anys són sempre precocitat intel·lectual associada a talent o superdotació.
Hem de revisar tots els NESE abans de febrer de 2023?
No s’han de revisar TOTS els NESE del centre, només els que segueixen a continuació siguin del curs que siguin:
-Trastorn del neurodesenvolupament
-Trastorn generalitzat del desenvolupameny/trastorn de l’espectre autista
-Altes capacitats intel·lectuals
-Alumnat de famílies desplaçades per motius laborals (...)
-Alumnat de minories ètniques (...)
-Alumnat en declaració de desemparament (...)
-Malalties cròniques
S’han de valorar si tenen NEE (cal un informe psicopedagògic i social ):
-alguns Retad Maduratiu
-alguns TRastorns del desenvolupament del llenguatge i la comunicació
-alguns DSA, DSV, DM o TEA
D’aquest grup teniu fins final de curs per fer la revisió.
Un infant de 3 anys amb malaltia crònica (fibrosi quística) que no té dificultats significatives a nivell cognitiu, lingüístic o motriu, però amb necessitat d’ATE per dificultats de deglució que fan que no pugui actualment menjar sol, podria estar dins NEE o ha de passar a CP/HE?
No, en aquest cas el fet que necessiti un ATE significa que requereix un recurs personal de manera intensiva. Per aquest motiu, es considera alumnat amb NEE.
Com es determinarà el que és una mesura de suport intensiva?
“L'alumnat amb necessitat de suport educatiu d’alta intensitat, és aquell que afronta barreres importants que interfereixen en el seu aprenentatge, i per tant, pot requerir:
Una alumna amb Altes Capacitats Intel·lectuals se li ha de fer la revisió a sisè?
No, es farà quan l'alumna hagi complert els 13 anys.
Alumnat d'Incotporació Tardana (IT) o mb desconeixement greu de les llengües d'aprenentatge (DGLL) amb un desfasament important en llengües com ho fem si no se li poden fer ACS
Aquest alumnat s’avalua en funció dels objectius plantejats als programes d’acolliment lingüístic i cultural
Un alumne/a amb altes capacitats pot no ser nese? Els alumnes amb ACI que no reben mesures excepcionals, han de seguir a les llistes d'alumnes NESE?
Tots els alumnes i alumnes ACI tenen necessitats específiques de suport educatiu i el primer i principal motiu és que el seu ritme, característiques i necessitats d'aprenentatge difereix substancialment de les dels seus iguals. Si parlem des d'un enfocament DUA, sempre necessitaran modificacions en les xarxes de coneixement, perquè necessitaran que a la seva aula es treballi des d'un enfocament multinivell, és a dir que puguin treballar els mateixos continguts que els seus companys i companyes, però amb un nivell major de complexitat i amb un nivell més alt de processament de la informació, ja sigui en totes les àrees o només en aquelles relacionades directament amb el seu talent.
Un/a orientador/a que hagi realitzat una avaluació d'un alumne/a o que tingui un informe d'un altre professional que acrediti ACI, no pot en cap cas decidir que aquest alumne no és NESE, quan tots els estudis avalen que les i els alumnes amb ACI tenen necessitats específiques de suport educatiu derivades de la seva diferent manera d'aprendre.
La doble excepcionalitat es pot posar també en menors de 13 anys?
Efectivament. Cal especificar a l'apartat d'observacions de l'informe d'avaluació psicopedagògic i social el perfil que concreta aquesta doble excepcionalitat.
Els canvis de CP/HE a NIS els ha de fer el PTSC a infantil/primària?
En el cas de sigui un canvi en el GestIB dels antics CP/HE cap a NIS, s’ha de valorar cada cas de forma conjunta.
En educació, quan demanau "clínic" vos referiu a: diagnosi d'un psicòleg amb el PIR o basta un psicòleg que faci feina a una clínica privada o un psicòleg col·legiat d'un gabinet o similar? Qui fa o ha de fer el diagnòstic clínic de la Discapacitat intel·lectual ?
NOMÉS els psicòlegs generals sanitaris o psicòlegs clínics amb el PIR i metges d’atenció primària o pediatres.
Hem d'avisar a les famílies per a fer els canvis de categoria NESE?
Sí, s'ha d'explicar el canvi de nomenclatura en el moment que els tutors mostrin el Document Individual NESE, el pla individualitzat per ACI o a una reunió amb la famílies per part dels professionals implicats.
Una valoració de DEA sense necessitat de suport ,pot sortir de NESE?
Cal considerar que una persona amb trastorn de l'aprenentatge necessita suport educatiu, per tant, si realment es tracta d'una dificultat d'aprenentatge, hauria de continuar com a NESE. Diferent és si a la revisió psicopedagògica es considera que no hi ha aquesta dificultat.
Quan ja estan derivats a un servei d'atenció primària o a pediatria i elaboren un informe clínic que parla de retard maduratiu tot i tenir més de 6 anys, què feim?
Valorar a quina NESE s’ajusta millor segons les necessitats de l’alumne, sempre que no sigui Retard Maduratiu.
En els casos que actualment estan com a DI, hem de comprovar que efectivament hi hagi un informe mèdic o de serveis sociosanitaris, i que requereixen ajustos substancials dels elements del currículum i/o recursos personals i/o materials molt específics?
Efectivament.
Els TEA grau 1, que el GESTIB ens ha passat a grau 2o 3 de forma automàtica? Què cal fer?
Cal valorar la intensitat de suport que requereix l’alumne: l’alumnat que pot requerir ajuts substancials dels elements del currículum i/o recursos personals i/o materials molt específics de manera intensiva i freqüent quedaran com alumnat amb NEE, i si no necessita un suport intensiu ho podrem posar a CP/HE.
Consultar el documnet: "nivells de gravetat del trastorn de l'espectre autista en funció de la intensitat de suport que necessita dins el centre educatiu"
La doble excepcionalitat es pot posar també en menors de 13 anys?
Sí
Aquest curs, els alumnes d'ACI que fan 6è d'EP, caldrà fer la revisió de l'avaluació psicopedagògica o la faran el curs que ve a l'IES, quan compleixin 13 anys?
La realizaran un cop l'alumne hagi complit els 13 anys.
De l'alumnat que feim canvi d'ACI a precocitat també hem d'avisar famílies? Han signat un dictamen d'ACI per precocitat intel·lectual i han rebut explicació.
En el cas d’haver rebut explicació i al dictamen antic s’associen les ACI a precocitat intel·lectual, no cal. En cas que al dictamen antic signat no estigui clara la precocitat intel·lectual, cal avisar a les famílies. Es pot fer en el moment que signen el seu informe específic.
El desfasament curricular de dos anys, queda eliminat en relació a CP/HE?
Si.