Torna

Museu de l'Educació de les Illes Balears

05-17.jpg

CADIRA DE FUSTA AMB PALA

  


DATACIÓ: ANYS 1960

PROCEDÈNCIA: CEIP SON ESPANYOLET (PALMA)

NIG: A0375

ESTAT DE CONSERVACIÓ: MOLT BO

La peça del mes que avui us presentam és un pupitre o cadira denominada de braç, de braç de pala o simplement de pala. És una cadira amb una plataforma que fa de taula per poder-hi escriure. L’expressió “cadira de pala”, presentada com a sinònim, té l’avantatge de ser més breu.  L’evolució que va experimentar el mobiliari escolar durant el segle XX va ser molt rellevant. S’ha passat dels bancs escolars bipersonals (a principis de segle ni va haver fins de 5 ó 6 places) als seients individuals de l’actualitat.

Històricament parlant, alguns successos han marcat punts claus en l’evolució del mobiliari escolar: el moviment Modern de principis del segle XX que va prioritzar la funcionalitat (el seu objectiu era abaratir costs mitjançant la fabricació en sèrie);  la Segona Guerra Mundial que repercutí en els mètodes de fabricació més industrials (es va fer una forta inversió en desenvolupament que va repercutir en les noves tendències de disseny, fabricant mobles més simples, separant la cadira de la taula i eliminant els elements innecessaris) i les investigacions de A. C. Mandal sobre ergonomia, proposant una millor postura corporal (actualment la superfície del seient i el respatller són majors i presenten una curvatura que s’adapta al cos de l’usuari, el que permet una posició asseguda perllongada).  Però va ser quan els mètodes pedagògics començaren a canviar a través de moviments com l’escola activa, quan la rígida configuració espacial de bancs/pupitres formant files paral·leles davant la pissarra i mirant la tarima del professor del que es rebien classes magistrals, fou alterada. Les noves funcions didàctiques reclamaven diferents estructures espacials dins l’aula. Es feren configuracions més flexibles amb nous i interessants dissenys. D’aquesta forma, el pupitre individual evolucionà fins arribar al tipus “pala”. Amb aquest, els alumnes efectuen moviments que els hi donen comoditat, poden així reduir tensions a la columna i també recórrer al balanceig corporal, adoptant d’aquesta manera una postura dinàmica per reduir la fatiga corporal. Els nous pupitres afavoreixen que l’ordre s’observi a classe; el mestre pot vigilar més de prop als estudiants, circulant pels passadissos que els separen;  permeten que l’estudiant surti i entri del seu lloc sense molestar els altres i tengui una major independència. Es poden moure amb facilitat i formar cercles o altres figures per establir debats o diferents models d’agrupacions.

La cadira de pala que veieu aquí  fou cedida per la direcció del CEIP Son Espanyolet i és dels anys1960.