Comerç de dret d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle a les Illes Balears

 

  1. Què és el comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte hivernacle
  2. Instal·lacions ubicades a les Illes Balears
  3. Històric d'emissions GEH verificades a les Illes Balears associades a la Llei 1/2005
  4. Procediments a realitzar per les instal·lacions incloses dins l'àmbit de la Llei 1/2005

 

1. Què és el comerç de drets d'emissió de gasos amb efecte d'hivernacle?


El comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte hivernacle està regulat per la Llei 1/2005, de 9 de març. Es va iniciar l'1 de gener de 2005, com a mesura fonamental per a reduir les emissions de CO2 en els sectors industrials i de generació elèctrica.

D'acord amb la Llei 1/2005, el Govern espanyol ha d'aprovar un Pla Nacional d'Assignació per a cada període concret. Cada Pla estableix el nombre total de drets d'emissió que s'han d'assignar a Espanya i les regles a aplicar per determinar les assignacions a cada instal·lació. El primer Pla va correspondre al període 2005-2007, el segon a 2008-2012.

A partir d'1 de gener de 2013 desapareixen els Plans nacionals d'assignació, per passar a ser Plans d'àmbit europeu. Així i tot, l'assignació individual a cada instal·lació s'aprova mitjançant resolució de Consell de Ministres. El tercer periode del comerç de drets d'emissió, o fase III, abarca l'interval 2013-2020.

Enllaç a la pàgina web del Ministeri sobre comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte hivernacle

El quart periode o fase IV correspon a l'interval 2021-2030, que a la vegada es divideix en els períodes 2021-2025 i 2026-2030. Actualment, estan en període de tramitació els expedients que han sol·licitat l'exclusió i assignació gratuïta per al període 2026-2030. Per a més informació es pot consultar el Reial decret 203/2024, de 27 de febrer, pel qual es desenvolupen aspectes relatius a l'assignació gratuïta de drets d'emissió per als anys 2026-2030 i altres aspectes relacionats amb el règim d'exclusió d'instal·lacions a partir de 2026.

 

2. Instal·lacions ubicades a les Illes Balears


Les instal·lacions de les Illes Balears que, dins el període 2021-2025, estan incloses dins el règim europeu de comerç de drets d'emissió de CO2, són les següents:

- CENTRAL TÈRMICA DE CAS TRESORER:

  • Tipus d'activitat segons l'annex I de la Llei 1/2005:

1.a) Combustió en instal·lacions amb una potència tèrmica nominal superior a 20 MW, incloent: a) La producció d'energia elèctrica de servei públic.

  • Categoria segons l'article 19 del Reglament UE 601/2012:

Categoria C: instal·lació amb emissions de CO2 mitjanes anuals verificades del període anterior (> 500.000 tones).

  • Documentació relacionada:

Resolució de renovació AEGEI 2021-2030 CT Cas Tresorer

- CENTRAL TÈRMICA DE SON REUS:

  • Tipus d'activitat segons l'annex I de la Llei 1/2005:

1.a) Combustió en instal·lacions amb una potència tèrmica nominal superior a 20 MW, incloent: a) La producció d'energia elèctrica de servei públic.

  • Categoria segons l'article 19 del Reglament UE 601/2012:

Categoria C: instal·lació amb emissions de CO2 mitjanes anuals verificades del període anterior (> 500.000 tones).

  • Documentació relacionada:

Resolució de renovació AEGEI 2021-2030 CT Son Reus

- CENTRAL TÈRMICA DE MAÓ:

  • Tipus d'activitat segons l'annex I de la Llei 1/2005:

1.a) Combustió en instal·lacions amb una potència tèrmica nominal superior a 20 MW, incloent: a) La producció d'energia elèctrica de servei públic.

  • Categoria segons l'article 19 del Reglament UE 601/2012:

Categoria B: instal·lació amb emissions de CO2 mitjanes anuals verificades del període anterior (<= 500.000 tones i > 50.000 tones).

  • Documentació relacionada:

Resolució de renovació AEGEI 2021-2030 CT Maó

- CENTRAL TÈRMICA D'EIVISSA

  • Tipus d'activitat segons l'annex I de la Llei 1/2005:

1.a) Combustió en instal·lacions amb una potència tèrmica nominal superior a 20 MW, incloent: a) La producció d'energia elèctrica de servei públic.

  • Categoria segons l'article 19 del Reglament UE 601/2012:

Categoria B: instal·lació amb emissions de CO2 mitjanes anuals verificades del període anterior (<= 500.000 tones i > 50.000 tones).

  • Documentació relacionada:

Resolució de renovació AEGEI 2021-2030 CT Eivissa

- CENTRAL TÈRMICA D'ALCÚDIA:

  • Tipus d'activitat segons l'annex I de la Llei 1/2005:

1.a) Combustió en instal·lacions amb una potència tèrmica nominal superior a 20 MW, incloent: a) La producció d'energia elèctrica de servei públic.

  • Categoria segons l'article 19 del Reglament UE 601/2012:

Categoria B: instal·lació amb emissions de CO2 mitjanes anuals verificades del període anterior (<= 500.000 tones i > 50.000 tones).

  • Documentació relacionada:

Resolució de renovació AEGEI 2021-2030 CT Alcúdia

- CENTRAL TÈRMICA DE FORMENTERA:

  • Tipus d'activitat segons l'annex I de la Llei 1/2005:

1.a) Combustió en instal·lacions amb una potència tèrmica nominal superior a 20 MW, incloent: a) La producció d'energia elèctrica de servei públic.

  • Categoria segons l'article 19 del Reglament UE 601/2012:

Categoria A: instal·lació amb emissions de CO2 mitjanes anuals verificades del període anterior (<= 50.000 tones).

  • Documentació relacionada:

Resolució de renovació AEGEI 2021-2030 CT Formentera

- AEROPORT DE PALMA DE MALLORCA:

  • Tipus d'activitat segons l'annex I de la Llei 1/2005:

1.a) Combustió en instal·lacions amb una potència tèrmica nominal superior a 20 MW, incloent: a) La producció d'energia elèctrica de servei públic.

  • Categoria segons l'article 19 del Reglament UE 601/2012:

Categoria A: instal·lació amb emissions de CO2 mitjanes anuals verificades del període anterior (<= 50.000 tones).

  • Documentació relacionada:

Resolució de renovació AEGEI 2021-2030 CT Aeroport de Palma

- FÀBRICA DE CIMENT CLÍNKER DE LLOSETA (el forns de la instal·lació han tancat definitivament):

  • Tipus d'activitat segons l'annex I de la Llei 1/2005:

10. Fabricació de ciment sense polvoritzar (clinker) en forns rotatoris amb una capacitat de producció superior a 500 tones diàries o en forns d'un altre tipus amb una capacitat de producció superior a 50 tones per dia.

  • Categoria segons l'article 19 del Reglament UE 601/2012:

Categoria B: instal·lació amb emissions de CO2 mitjanes anuals verificades del període anterior (<= 500.000 tones i > 50.000 tones).

  • Documentació relacionada:

Resolució de renovació AEGEI 2021-2030 CEMEX

- LADRILLERÍAS MALLORQUINAS (en règim d'exclusió):

  • Tipus d'activitat segons l'annex I de la Llei 1/2005:

13. Fabricació de productes ceràmics mitjançant enfornat, en particular de teules, maons refractaris, rajoles, gres ceràmic o porcellanes, amb una capacitat de producció superior a 75 tones per dia.

  • Categoria segons l'article 19 del Reglament UE 601/2012:

En règim d'exclusió del comerç de dret d'emissions al període anterior.

  • Documentació relacionada:

Resolució d'exclusió 2021-2025 Ladrillerías Mallorquinas

- INCINERADORA AMB VALORITZACIÓ ENERGÈTICA DE SON REUS:

Actualment no es troba dins del comerç de drets d'emissió, però sí està obligada des de l'1 de gener de 2024 a realitzar el seguiment, notificació i verificació de les seves emissions (Directiva (UE) 2023/959).

  • Tipus d'activitat segons l'annex I de la Llei 1/2005:

1.a) Combustió en instal·lacions amb una potència tèrmica nominal superior a 20 MW, incloent: a) La producció d'energia elèctrica de servei públic.

  • Categoria segons l'article 19 del Reglament UE 601/2012:

No pertanyia a l'àmbit d'aplicació del comerç de dret d'emissions durant el període anterior.

  • Documentació relacionada:

Resolució d'aprovació del Pla de Seguiment d'Emissions Anuals 2021-2030 Incineradora Son Reus

 

3. Històric d'emissions GEH verificades a les Illes Balears associades a la Llei 1/2005


Fulla de Càlcul Històric d'emissions GEH verificades a les Illes Balears

 

4. Procediments a realitzar per les instal·lacions incloses dins l'àmbit de la Llei 1/2005


Podeu accedir als procediments en la Seu electrònica del Govern de les Illes Balears a través dels següents enllaços:

1. Sol·licitar l'autorització d'emissió de gasos d'efecte hivernacle AEGEH

Segons estableix l'article 4 de la Llei 1/2005, de 9 de març, per la qual es regula el régimen del comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte hivernacle (GEH), totes les instal·lacions en què es desenvolupi alguna de les activitats de l'Annex I de la Llei i que assoleixin els llindars de capacitat especificats, han de tenir una autorització d'emissió de gasos d'efecte hivernacle (AEGEH). No tenir l'autorització figura tipificat a l'article 29.2 de la Llei 1/2005 com a infracció administrativa molt greu. Els nous entrants no podran iniciar la seva activitat sense que hagi estat emesa l'autorització.


2. Notificar canvis i sol·licitar, en cas necessari, modificació de l'autorització de GEH

D'acord amb l'article 15 del Reglament d'Execució (UE) 2018/2066 de la Comissió de 19 de desembre de 2018 sobre el seguiment i la notificació de les emissions de gasos d'efecte hivernacle en aplicació de la Directiva 2003/87/CE, s'ha de notificar sense demora injustificada a l'autoritat competent les eventuals propostes de modificació del pla de seguiment. Les modificacions significatives del pla de seguiment impliquen una modificació de l'autorització d'emissió de gasos d'efecte hivernacle.


3. Extinció de l'autorització d'emissió de gasos d'efecte hivernacle

Segons l'article 7 de la Llei 1/2005, les autoritzacions d'emissió de gasos d'efecte hivernacle quedaran extingides en els supòsits de tancament de la instal·lació, suspensió de l'activitat de la instal·lació durant un termini superior a 1 any, falta de posada en funcionament de la instal·lació, transcorreguts tres mesos des de la data d'inici d'activitat prevista en l'autorització, en els supòsits de sanció relatius a les infraccions molt greus.


4. Sol·licitar l'assignació gratuïta de drets d'emissió

L'article 19 de la Llei 1/2005, de 9 de març, estableix que els titulars de les instal·lacions podran sol·licitar assignació gratuïta de drets d'emissió davant el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic 22 mesos abans de l'inici de cada període de comerç. També podrà sol·licitar asignació gratuita un nou entrant.


5. Sol·licitar exclusió del comerç de drets d'emissió

La disposició addicional quarta de la Llei 1/2005, de 9 de març, estableix que l'òrgan autonòmic competent pot acordar, previ informe favorable del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, l'exclusió de les instal·lacions considerades petits emissors:

amb emissions inferiors a 25 000 tones equivalents de diòxid de carboni, excloses les emissions de la biomassa, per a cada un dels tres anys precedents
i que tinguin una potència tèrmica nominal inferior a 35 MW.

6. Presentar documentació en relació a la AEGEH: informe de millora de la metodologia de seguiment, informe sobre canvis de capacitat i/o cessaments d'activitat, actualització de procediments dels Pla de seguiment, altres

El Reglament de Seguiment i Notificació (REGLAMENT D'EXECUCIÓ (UE) 2018/2066 DE LA COMISSIÓ de 19 de desembre de 2018 sobre el seguiment i la notificació de les emissions de gasos d'efecte hivernacle en aplicació de la Directiva 2003/87 / CE de Parlament Europeu i de Consell i pel qual es modifica el Reglament (UE) no 601/2012 de la Comissió) estableix dos requisits relatius a les millores:

Els titulars han d'informar sobre el tractament de les irregularitats i recomanacions (si n'hi ha) establertes en els informes de verificació
Els titulars han de comprovar regularment, a iniciativa pròpia, si la metodologia de seguiment pot millorar-se, i informar sobre les troballes i el seguiment de aquesta avaluació.

7. Sol·licitar validació i inscripció en el Registre UE de les emissions anuals GEH

Obtenir resolució de valoració de l'Informe verificat d'emissions de gasos d'efecte hivernacle i inscripció de les emissions en el Registre d'emissions de gasos d'efecte hivernacle de la Unió Europea, per la qual cosa les instal·lacions sotmeses al Règim del Comerç de Drets d'emissió de la Unió Europea (RCDE-UE) lliuraran el formulari sobre la notificació anual d'emissions i la declaració de dictamen sobre l'informe de verificació de la instal·lació.