Projecte

Zones verdes, ombra i aprofitament de l'aigua al CEIP Gabriel Comas i Ribas i l'Escola de Música i Dansa

 

Entitat:

Ajuntament d'Esporles

 

Resum:

El projecte crea nous espais d'ús social per als estudiants amb la PLANTACIÓ D'ARBRES per dotar d'ombra la zona central de l'entrada, les pistes esportives i la zona de l'Escola de Música. Aquesta actuació es complementa amb la INSTAL·LACIÓ DE MOBILIARI (bancs i taules de pícnic) a les noves zones d'ombra creades.

També es creen ZONES ENJARDINADES amb espècies herbàcies i arbustives locals, aprofitant les zones de terra actuals ubicades a la zona dreta de l'entrada. Aquesta actuació s'inclou com a activitat d'educació ambiental del centre. Atès que les zones del voltant són impermeables, també es proposa la construcció de petits sistemes de canalització d'aigua per aprofitar aquest recurs en benefici de les zones enjardinades.

Finalment, s'hi inclou la INSTAL·LACIÓ D'UNA PÈRGOLA a la zona adjacent a les pistes esportives, cosa que també afavorirà la creació de nous espais d'ombra.

 

Localització:

CEIP Gabriel Comas i Ribas i Escola de Música i Dansa. Municipi d'Esporles

 

Objectius:

 

 

Instruments de planificació en els quals s'insereix el projecte:

En data 26 de setembre de 2019 i per unanimitat, es va aprovar el Pla d’Acció per l’Energia Sostenible i el Clima del municipi d’Esporles (PAESC).

El pla no contempla actuacions especifiques per a l’adaptació davant onades de calor ni actuacions d’ombrejat natural o artificial.

Aquesta actuació s’ha de considerar com a acció pilot per a futures actuacions que esdevenguin en un pla d’ombres per al municipi com a actuació del PAESC.

  

Actuacions realitzades:

 

 

Comunicació i governança en l'elaboració del projecte:

 

Redacció de l’avantprojecte

Amb l’objectiu de poder presentar una primera idea “real” a la ciutadania, es va dur a terme la redacció d’un avant-projecte que incloïa una primera proposta del model de la pèrgola, de la vegetació, dels espais d’ombra, etc.

  

Sessions de participació

A continuació, es van dur a terme reunions amb el professorat i membres de l’associació de pares i mares implicats. Durant les reunions es va exposar el projecte i es va fer un recorregut pel centre escolar per tal d’analitzar les actuacions proposades.

Els membres del centre educatiu van fer les següents aportacions que es van incorporar al projecte redactat:

  • Reafirmar l’elecció de les moreres per tal de tenir el màxim d’ombra possible. També s’ha inclòs el fruiter
  • Ubicació de la pèrgola
  • Proposta d’ubicació de l’arbrat
  • Nombre d’unitats d’arbrat

Amb això, el centre educatiu ha participat activament en la redacció del projecte. Un cop s’ha elaborat el projecte, s’ha fet un retorn del document als participants i han pogut valorar el document i donar el vist i plau final de les aportacions que varen aportar. D’aquesta manera s’ha tingut un gruix de gent participativa, la qual ha estat informada en tot moment de com avançava el projecte i s’anaven complint les idees que varen anar sortint de tot el procés participatiu.

 

Noticíes relacionades amb el projecte

 

Indicadors d'execució i resultats del projecte: