D’acord amb el que estableix l’article 53 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, aquest tipus d’instal·lacions requereix l’autorització administrativa prèvia.
Si es projecta construir en sòl rústic el desenvolupament de les instal·lacions queda condicionat a l’obtenció de la declaració d’interès general o d’utilitat pública. Les instal·lacions tipus D s'han de tramitar en tot cas per la via de la declaració d'interés general.
Participació local en instal·lacions de generació renovable: d'acord amb el que estableix l'article 49 de la Llei de canvi climàtic i transició energètica, els projectes de generació renovable que estiguin ubicats a terra i tenguin una potència igual o superior a 5 MW han d'oferir la possibilitat de participació local.
El procediment per a la declaració d’interès general l’ha d’iniciar la persona interessada davant l’ajuntament corresponent, d’acord amb el que estableix l’article 37.1 de la Llei 6/1997, de 8 de juliol, del sòl rústic de les Illes Balears. L’òrgan substantiu és el consell corresponent, el qual ha de sotmetre a informació pública i consultes tant el projecte tècnic com l’ambiental.
Una vegada que s’ha obtingut la resolució estimatòria de la declaració d’interès general i de la declaració d’impacte ambiental, es pot sol·licitar l’autorització administrativa a l’òrgan competent en matèria d’energia a l’Administració autonòmica. La sol·licitud s'ha de fer a través del Registre electrònic de la Seu Electrònica i s'hi ha d'annexar la documentació següent:
La sol·licitud de declaració d’utilitat pública s’ha de fer simultàniament amb la sol·licitud d’autorització administrativa prèvia o d’aprovació del projecte d’execució.
La sol·licitud d’autorització administrativa i d’utilitat pública s’ha de dirigir a la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic, s'ha de fer a través del Registre electrònic de la Seu Electrònica, i s'hi ha d'annexar la documentació següent:
La sol·licitud d’autorització administrativa prèvia i d’utilitat pública s’ha de dirigir a la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic, s'ha de fer a través del Registre electrònic de la Seu Electrònica, i s'hi ha d'annexar la documentació següent:
1. Dipòsit de la garantia econòmica
Per dipositar la garantia s'han de seguir els tràmits següents:
En efectiu: presentau el model (obteniu el formulari) signat electrònicament per correu electrònic a l’adreça dipositaria@tresorer.caib.es. La Dipositaria us lliurarà per correu electrònic dos exemplars del model 801 i una llista de comptes corrents que serveixen per ingressar la quantitat en metàl·lic en una entitat bancària de la vostra elecció. Un cop fet l’ingrés, heu de presentar el model 801 «per a l’Administració» i el resguard de la transferència/ingrés bancari, quan es registri la instal·lació, a la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic. L’exemplar 801 per a la persona interessada es pot conservar per a futures consultes.
Aval bancari o certificat d'assegurança: s'ha de constituir un aval bancari (obteniu el model d'aval per a transport/distribució) o certificat d'assegurança (obteniu el model d'assegurança per a transport/distribució). Sol·licitau a l’entitat garant l’emissió de la garantia en document electrònic. Lliurau aquest document electrònic a dipositaria@tresorer.caib.es. La Dipositaria farà d’ofici la validació dels poders i, en cas de no haver-hi incidències, us lliurarà per correu electrònic els models 802 per a l’Administració i per a la interessada. En cas d’incidències, la Dipositaria us ho comunicarà. El model 802 «per a l’Administració» és el que cal lliurar a la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic quan es registri la instal·lació. Si la vostra entitat garant no pot fer el document electrònic i l’ha d’emetre en paper, podeu seguir les instruccions d’aquest enllaç.
Nota important: per al cas d'empreses instal·ladores / enginyeries /gestories que actuen en representació de la persona física o jurídica titular de la instal·lació:
La fiança s'ha de registrar a nom de la persona física o jurídica titular de la instal·lació. En cas de fiances en metàl·lic (ingrés en compte o transferència bancària) els diners es retornaran a un compte corrent a la UE a nom de la persona titular de la instal·lació, independentment de la titularitat del compte que va posar la transferència inicial.
Els resguards 801/802, de registre de la fiança s'enviaran per correu electrònic al(s) compte(s) de correu que se sol·liciti.
2. Informe sobre l'adequada constitució de la garantia
S'ha de presentar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic una sol·licitud (obteniu la sol·licitud) d'informe sobre l'adequada constitució de la garantia juntament amb el model 801 o 802 «per a l’Administració (anau al procediment per a la sol·licitud)
El termini màxim que disposa l'esmentada direcció general per a què es pronunciï sobre l'adequada constitució de la garantia és tres mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud.
Per al pagament de les taxes heu d’anar a http://www.atib.es/TA/Modelos/Tasas046.aspx i procedir de la manera següent:
a) Per al pagament de la taxa d’avaluació d’impacte ambiental
En l’espai on indica «cercar», just davall la llista d’organismes, cal introduir el codi 35.6.1.3 per a l’AIA ordinària i 35.6.1.4 per a l’AIA simplificada. Així es genera el model 046 per abonar la taxa.
b) Per al pagament de la taxa d’avaluació d’autorització administrativa/utilitat pública
La taxa està determinada pel pressupost del projecte. En l’espai on indica «cercar», just davall la llista d’organismes (aquest espai ha de quedar en blanc), cal introduir el codi 408.1.3.1.1
i així es genera el model 046 per abonar la taxa del primer tram. Després cal introduir el codi 408.1.3.1.2 i en el lloc d’unitats cal indicar 20 unitats, així es genera el model 046 per abonar la taxa del segon tram. Finalment, cal introduir 408.1.3.1.3 i en el lloc de les unitats cal indicar les unitats restants fins al total del pressupost del projecte; així es genera el model 046 per abonar la taxa del tercer tram.