És un honor presentar aquesta exposició de l’obra d’Horacio Sapere, un artista que El projecte Quatre cadires lul·lianes, que avui veim instal·lat al pati de Ca n’Oleo, no només Des del Govern de les Illes Balears, volem expressar el nostre agraïment a Horacio Sapere per la seva contribució a l’art i al pensament contemporanis, així com el nostre compromís amb la promoció d’una cultura oberta, crítica i generadora de sentit.
|
El format de les cadires no és nou. Sapere ja es va dedicar a crear art sobre nombroses cadires escolars, cadascuna dedicada a un poeta o escriptor que havia calat fort dins ell. Aquest projecte duia per títol «Poet’s room», presentat per primera vegada a la galeria BMB d’Amsterdam (1996), a la Universitat de les Illes Balears (1997) i a la Sala de Cultura de Sa Nostra de Eivissa (1998); com a instal·lació poètica escultòrica al MEIAC, Museo Español e Iberoamericano de Arte Contemporáneo de Badajoz (2000); la Casa Fernando Pessoa, a Lisboa (2001); sa Llotja de Palma (2005), i el Festival de Poesía Cosmopoética, a San Antonio, Còrdova (2005). Continuant amb la idea de les cadires, exposà «Poet’s room. Teorema» (2009), al Centro Cultural Español de Montevideo, al Museu Frost de la Universitat de Miami i a la Misericòrdia de Palma (2011). L’any 2023 inaugurà la instal·lació «Poètiques de la geometria, Llull-Sapere», a la capella del sepulcre de Ramon Llull, a l’església de Sant Francesc de Palma, per presentar una impressionant cadira de vidre amb quatre respatlers que contenien els conceptes universum, substance, poesie i utopie. Noves paraules i nous sons que eren resultat de la seva consciència. Hi intervenen altres formats d’obra amb colors i formes geomètriques diferents col·locats a punts estratègics de l’església. Una visió del pensament medieval barrejat amb el pensament de Sapere: ple d’un simbolisme metafòric, rabiosament subversiu i contemporani. «Quatre cadires lul·lianes» esdevé una metàfora viva que ens acosta a la utopia i a la divinitat, on cada respatler representa un aspecte profundament suggestiu basat en el mètode lul·lià d’adquisició de coneixement i construcció del món. Això ens demostra que els conceptes universals i les idees interculturals de Ramon Llull encara són eficaços avui dia en la literatura, les arts visuals, la música i la filosofia, així com en la teoria de la informació i la tecnologia dels mitjans de comunicació, incloent-hi els principis de la gramàtica generativa i algorítmics més recents. Ricarda Margarita Vicens Schluhe |
|||
|
HORACIO SAPERE |