Són associacions de consumidors aquelles entitats sense finalitat de lucre que tenen com a objectiu principal de la seva activitat la defensa dels drets i interessos dels consumidors i usuaris. També tendran aquesta consideració aquelles que s'hagin constituït com a cooperatives, amb els objectius ja indicats.
La nostra Llei 7/2014, de 23 de juliol, reconeix les associacions com a via de representació i participació dels consumidors i usuaris, i es tasca dels poders públics fomentar i promoure el diàleg i la participació d'aquestes amb les organitzacions professionals i empresarials a través del Consell Balear de Consum.
Els drets de les associacions de consumidors i usuaris són els següents:
En la nostra Llei 7/2014, de 23 de juliol, es regula específicament el dret a l'audiència en consulta que haurà de ser preceptiu, en el cas de noves reglamentacions i disposicions administratives de caràcter general que afectin directament els consumidors i usuaris. Així mateix, aquest dret s'aplica als casos següents:
Quines són les tasques que desenvolupen les associacions de consumidors i usuaris dins de l'àmbit de les Illes Balears?
Des de la feina fonamental d'assessorament directa i representació als consumidors i usuaris fins a l'emissió d'opinions i informes damunt diferents temes que porten llum sobre punts obscurs d'aquesta extensa matèria, passant per la defensa jurídica dels consumidors davant qualsevol institució, labors de formació i foment de l'associacionisme, elaboració de guies i d'altres tipus de publicacions, etc. Tot això suposa una millora de la informació i educació dels consumidors i usuaris, la qual cosa els permetrà ser més conscients de les eleccions que han de fer a l'hora de consumir i quins són els seus drets a l'hora de reclamar.