Enllaços d'interès
Les Illes Balears es caracteritzen per la seva diversitat costanera. Amb un total de 1.573 km de litoral, la nostra geografia insular ofereix una riquesa paisatgística i ecològica que esdevé un dels principals atractius de la regió. La complexitat geològica i la disposició estructural de les Illes Balears han modelat un litoral predominantment rocós, que representa el 79% de la nostra costa. No obstant això, les platges, amb una extensió de 160 km,
constitueixen el 10% de la línia costanera de l'arxipèlag, encara que la seva distribució varia notablement entre les diferents illes.
Formentera destaca per tenir la proporció més alta de platges en relació amb la seva línia de costa, arribant al 14,6%, la qual cosa la converteix en un paradís de sorra i aigües cristal·lines. Mallorca alberga un total de 66,8 km de platges, la major part de les quals són de sorra, constituint així gairebé el 9% de la seva línia costanera. Malgrat el predomini de les platges arenoses a Mallorca, Menorca i Eivissa, és notable la presència de platges de blocs i/o graves, així com les mixtes, que superen el 20% dels quilòmetres de platja de cada illa. En contrapartida, Formentera es caracteritza per un domini quasi absolut de les platges arenoses, amb un 99% dels km de platja de l'illa.
El litoral de les Illes Balears és una zona de gran importància i complexitat, on la naturalesa pública de la costa i la gestió compartida entre diferents administracions es troben amb una diversitat d'interessos privats i iniciatives. Aquest entorn exigeix una planificació i gestió per assegurar una coexistència harmònica i sostenible entre els diferents usos i activitats.
Per aquest motiu, l'atorgament de títols d'ús i ocupació per a diferents actuacions en la costa és un element clau en la nostra estratègia de conservació i ús sostenible del litoral. A través d'aquestes accions, cerquem protegir i valorar el nostre patrimoni natural, garantint alhora que les activitats humanes es desenvolupin de manera respectuosa amb l'entorn.
A paragraph is a self-contained unit of a discourse in writing dealing with a particular point or idea. Paragraphs are usually an expected part of formal writing, used to organize longer prose.
Ajudes i tràmits
CONTINGUT RELACIONAT
El Govern amplia el servei d’educació ambiental als espais de rellevància ambiental, Xarxa Forestal i als centres d’interpretació de les Illes Balears amb la contractació de més personal
El Govern amplia el servei d’educació ambiental als espais de rellevància ambiental, Xarxa Forestal i als centres d’interpretació de les Illes Balears amb la contractació de més personal
Amb aquesta iniciativa, la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural fa una aposta ferma i històrica per l’educació ambiental com a eina clau per a protegir el patrimoni natural i garantir un futur sostenible de les Illes Balears El projecte, finançat amb gairebé 3 milions d’euros del fons de l’Impost de Turisme Sostenible, preveu la contractació de 19 educadors i informadors, així com un coordinador fins al 2027

La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, a través de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal, ha ampliat el servei d’educació ambiental en els espais de rellevància ambiental, de Xarxa Forestal i als centres d’interpretació de les Illes Balears. Una iniciativa coordinada pel Servei de Qualitat i Educació Ambiental finançada amb 2.930.250 euros del fons de l’Impost de Turisme Sostenible de les Illes Balears i que preveu la contractació de 19 educadors i informadors, així com un coordinador fins al 2027, que treballaran per conscienciar, formar i implicar la ciutadania en la defensa del territori de les Illes Balears. Amb aquesta iniciativa, la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural fa una aposta ferma i històrica per l’educació ambiental com a eina clau per a protegir el patrimoni natural i garantir un futur sostenible de les Illes Balears.
En aquest sentit, la directora general de Medi Natural i Gestió Forestal, Anna Torres, ha explicat que “reforçar el servei d’educació ambiental en el espais naturals i als centres d’interpretació és una passa decisiva per consolidar una gestió més conscient i participativa del nostre patrimoni natural”. A més, ha afegit que “l’educació ambiental no és només una eina informativa, sinó una estratègia de transformació social fonamental per garantir la sostenibilitat del nostre territori”
La iniciativa s’ha posat en marxa amb els educadors i informadors de ll’illa de l’Aire (Menorca) i els del Parc Natural Maritimoterrestre d’es Trenc-Salobrar de Campos. Aquests professionals ofereixen als visitants informació sobre la riquesa ecològica dels espais, la normativa vigent i les bones pràctiques que s’han de seguir per garantir-ne la conservació. L’objectiu és millorar l'experiència dels visitant i evitar que la gran afluència provoqui impactes negatius en el patrimoni natural i cultural. A més, també es preten la seva experiència.
A l’illa de l’Aire hi nidifiquen un gran nombre d’aus marines reproductores de les Illes Balears i hi habiten la sargantana balear (Podarcis lilfordi) i el dragonet (Hemydactylus turcicus), juntament amb diverses espècies endèmiques de flora i fauna, com la rapa mosquera (Helicodiceros muscivorus) i la malva menorquina (Malva micans subsp. minoricensis), aquesta darrera catalogada com a espècie en perill d’extinció.
La directora general ha manifestat que “l’increment de recursos humans i econòmics per a l’educació ambiental respon a una de les demandes expressades en les bases de l’Agenda de Transició del Pacte Social i Polític per a la Sostenibilitat Econòmica, Social i Ambiental de les Illes Balears. És una mostra clara de com les polítiques públiques poden donar resposta a un consens compartit entre institucions, sectors econòmics i societat civil.”
Pel que fa al Parc Natural Maritimoterreste d’es Trenc-Salobrar de Campos, es tracta d’un sistema platja-duna d’alt valor ecològic, amb praderies de posidònia, cordons de dunes primàries i estabilitzades, la zona humida del Salobrar de Campos, basses litorals, boscos de pins i savines, així com camps de conreu i explotacions ramaderes.
A més d’aquests dos espais, les tasques d’educació ambiental també es duran a terme al Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, el Parc Natural de ses Salines d’Eivissa i Formentera, el Parc Natural de la Península de Llevant, el Parc Natural de sa Dragonera i als centres d’interpretació Aula de la Mar (Mallorca) i es Amunts (Eivissa).
El projecte també inclou accions de sensibilització per a la prevenció d’incendis a través de la Xarxa Forestal de les Illes Balears.
Aquesta iniciativa d’educació ambiental transversal, amb actuacions a tot l’arxipèlag, s’ha posat en marxa gràcies al treball conjunt de l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB) i la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural.
Finalment, Torres ha destacat l’aposta de la Conselleria per una educació ambiental arrelada al territori, que transmeti valors de respecte, corresponsabilitat i estima per la natura. A més, ha remarcat que és una eina clau per prevenir impactes ambientals derivats de l’activitat humana als nostres espais protegits.
IMATGES RELACIONADES



Comparteix
Comparteix