REGISTRE BALEAR DE PETJADA DE CARBONI

  

 

c

 

 

Per què un registre balear de petjada de carboni?

c

En setembre de 2017, el Consell de Govern de les Illes Balears va acordar adherir-se als objectius i les línies d'actuació de l'Acord de París de la Convenció de les Nacions Unides, així com fomentar les polítiques autonòmiques necessàries per a l'adaptació del territori i dels sectors econòmics de les Illes Balears als impactes del canvi climàtic.

En aquest marc d'actuació, s'aprova la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica de les Illes Balears, dirigida a facilitar el compliment dels objectius internacionals de lluita contra el canvi climàtic assumits des del govern central , la instauració a la comunitat d'un nou model autonòmic sostenible i baix en carboni, estructurat en accions cap a la mitigació i adaptació al canvi climàtic a les Illes Balears.

Així, la Llei 10/2019, de cara a garantir el compliment dels objectius marcats i contribuir a la reducció progressiva de les emissions de gasos d'efecte hivernacle a les Illes Balears, crea el Registre Balear de Petjada de Carboni, reglamentat posteriorment amb el Decret 48/2021, de 13 de desembre, regulador del Registre balear de petjada de carboni.

La inscripció de la petjada de carboni és obligatòria per a les grans i mitjanes empreses que operen a les Illes Balears i l'administració autonòmica, i voluntària per a la resta del teixit empresarial, administracions locals i ciutadania.

El registre permetrà al Govern disposar d'una informació precisa sobre les emissions difuses i no difuses que hi ha a les illes i establir els mecanismes necessaris per a la seva reducció a través de plans i de l'elaboració d'uns pressupostos de carboni que permetran determinar i establir compromisos de reducció pels diferents sectors d'activitat.

La Llei 10/2019 estableix, al seu torn, la necessitat de compatibilitzar el registre Balear amb el Registre voluntari de l'Estat de petjada de carboni, compensació i projectes d'absorció de diòxid de carboni que regula el Reial Decret 163/2014, de 14 de març , de cara a la transmissió, traçabilitat i gestió de les dades de les emissions i el seu control.

  

Documentació necessària per a inscriure la petjada de carboni al Registre balear

Mitjançant el tràmit telemàtic habilitat específicament, s'haurà d'omplir un formulari de sol·licitud i aportar la següent documentació:

  • Sol·licitud específica per a la secció 1 degudament emplenada, d'acord amb el formulari que correspongui segons la disposició transitòria segona. El formulari s'ha d'omplir de manera online a través del tràmit telemàtic habilitat.

  • Formulari de Centres. En el cas de no utilitzar la Calculadora balear de petjada de carboni, és obligatori presentar aquest arxiu.

  • Informe de la verificació de la petjada de carboni per entitat externa acreditada (només subjectes obligats segons el Decret 48/2021).

  • Dictamen de la verificació de la petjada de carboni per entitat externa acreditada (només subjectes obligats segons el Decret 48/2021).

  • Declaració responsable en el cas de no verificar la petjada de carboni.

  • Justificant de pagament de taxa en el cas de no realitzar el pagament durant el tràmit telemàtic d'inscripció (només subjectes obligats segons el Decret 48/2021).

  • Pla de reducció. A partir de l'any 2025 (petjada de carboni de l'any 2023), serà obligatori presentar un pla de reducció conjuntament amb la inscripció de la petjada de carboni.

 

Contacte per qüestions relacionades amb el Registre

En el cas de tenir algún dubte relacionat amb el Registre balear de petjada de carboni, rogam consultin primer l'apartat de Preguntes Freqüents (FAQs) del Decret 48/2021.

Si no trobau resposta als vostres dubtes, podeu consultar-nos a l'adreça registreco2@energia.caib.es i us contestarem tan aviat com sigui possible.