Torna

Canvi Climàtic

c

Preguntes freqüents sobre la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica (FAQs)

c

Empreses de lloguer de cotxes

Document aclaridor de l’article 51

Nou desenvolupament urbanístic

Registre balear de petjada de carboni

c

Empreses de lloguer de cotxes

Les empreses de lloguer de cotxes estan obligades a notificar a la Conselleria certa informació sobre la seva flota de vehicles. Des de quan és obligatori la notificació i de quina manera cal fer-la? Tindrà alguna relació amb el registre DRIAT?

c

Efectivament, segons l'article 63 "Lloguer, adquisició i altres formes de tinença de vehicles lliures d'emissions" Les empreses de lloguer de vehicles, que substitueixin anualment més del 30% dels seus vehicles, en renovar les seves flotes, han de complir amb els percentatges mínims de adquisició de vehicles lliures d'emissions establerts a l'annex de la llei. Per a això, han de comunicar prèviament a l'administració la informació necessària per a la verificació del compliment de l'obligació de renovació progressiva de les seves flotes. Així mateix, estaran obligades a identificar totes les unitats de les que disposin i a indicar si estan lliures d'emissions.

D'altra banda, la disposició transitòria tercera indica, sobre la "Informació de flotes de vehicles" que a partir del mes següent al de l'entrada en vigor de la llei, les empreses de lloguer (entre d'altres) han de facilitar a la conselleria competent en matèria de canvi climàtic les dades relatives als següents aspectes:

  • El nombre total i la identificació dels vehicles integrants de la flota.
  • La identificació dels cotxes i les motocicletes lliures d'emissions.

La llei va entrar en vigor el dia 2 de maig de 2019. L'obligació de proporcionar la informació esmentada va començar a partir del 2 de juny de 2019.Teniu tota la informació a l'enllaç següent. 

Pàgina Web Comunicació de les flotes de vehicles de les empreses de lloguer de vehicles i les que substitueixen anualment més del 30 % de la flota


D'altra banda, l'antic registre DRIAT ... es porta des turisme i està operatiu per a l'alta inicial de l'empresa. Hauríem volgut coordinar ambdós registres però la naturalesa del nostre (més enfocada a la reducció d'emissions) no la fa viable.

c

Document aclaridor de l’article 51

Article 51. Les noves edificacions o les que tenguin un canvi d'ús en sòl rùstic han de cobrir la totalitat del seu consum elèctric mitjançant generació renovable d'autoconsum sempre que no existeixi prèviament connexió disponible a la xarxa elèctrica, sens perjudici que s'hi puguin instal·lar sistemes de suport o d'emergència que facin servir combustibles fòssils.

c

Davant els dubtes i les consultes rebudes per aquesta Direcció General en relació a l’aplicació de l’article 51 de la Llei 10, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica cal fer les següents consideracions:

1) El concepte de punt de consum aïllat de la xarxa de distribució està relacionat amb l’existència prèvia a l’entrada en vigor de la Llei 10/2019 d’una connexió disponible  que estigui adscrita o pugui ser adscrita a un consum en particular. En tot cas s’entendrà que hi ha connexió disponible a la xarxa, i que per tant és un punt de consum no aïllat en sòl rústic, en les següents situacions:

a. Quan no sigui necessari fer una d’estesa nova o ampliació d’una existent d’una xarxa de baixa o alta tensió. S’exceptua el cas, en que la nova estesa correspongui a la solució d’escomesa segons el que regula la ITC BT -11 del Rd 842/2002, de 2 d’agost, pel que s’aprova el Reglament Electrotècnic per a baixa tensió.

b. Quan no sigui necessari acudir a la solució de derivació individual que precisi de la obtenció de permisos de pas d’energia per terrenys de tercers o de la constitució de servituds de pas d’energia sobre terrenys aliens al punt de consum.

c. Les ampliacions de potencia sobre consums existents no es consideraran en cap cas actuacions sobre punts de consum aïllat, encara que l’ampliació impliqui modificació i nova estesa de xarxa de distribució i/o transport.

2) En la resta de casos no indicats a l’apartat 1), s’entendrà com a punt de consum aïllat.

3) En aplicació de l’article 7 de la Llei 24/2013 del Sector Elèctric, no es pot denegar l’accés a les xarxes de distribució i transport, ja que tots els consumidors tenen dret d’accés a les xarxes de distribució i transport.

4) El que fa l’article 51 de la Llei de Canvi Climàtic i Transició energètica és disposar que els punts de consum aïllat en sòl rústic (noves edificacions i canvis d’ús) hagin d’adoptar una generació renovable en règim d’autoconsum que sigui capaç de cobrir totes les seves necessitats de consum elèctric.

5) De forma interina i prèvia al desplegament normatiu, s’entendrà que es compleixen les obligacions de l’article 51 quan:

a. La potència pic de generació renovable assoleixi un dels llindars següents:

- En el cas d’habitatges nous, del resultat del balanç de consum anual, la potència pic de generació en renovables ha de ser com a mínim un 20% superior a la potència de consum adscrita per la empresa distribuïdora al punt de subministrament.

- En el cas d’usos turístics, del resultat del balanç de consum anual,  la potència pic de generació en renovables ha de ser com a mínim un 30% superior a la potència de consum adscrita per la empresa distribuïdora al punt de subministrament,

- En el cas d’usos diferents dels anteriors, del resultat del balanç de consum anual, la potència pic de generació en renovables ha de ser com a mínim un 25% superior a la potència de consum adscrita per la empresa distribuïdora al punt de subministrament.

b. Alternativament, es podrà aportar al projecte de llicència d’obres un estudi signat per un tècnic competent que justifiqui el compliment de l’article 51 d’aquesta Llei. En qualsevol cas la potència pic de generació en renovables no podrà ser inferior a la potència adscrita al punt de consum per l’empresa distribuïdora.

 

6)     L’excepcionalitat en la aplicació de l’article s’entén que és d’aplicació per a usos estrictament agrícoles, entenent que són els usos recollits per la normativa de caràcter sectorial d’aplicació.

7)     S’entendrà com a nova edificació o canvi d’us aquelles que estiguin així indicades a l’apartat de definicions de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

PDF Document firmat pel director general d'Energia i Canvi Climàtic

c

Nou desenvolupament urbanístic

Quan s'aplica el punt 2 de l'article 20?  És a dir, en quin moment es considera que existeix un
"nou desenvolupament urbanístic"?

Es considerarà "nou desenvolupament urbanístic" tot allò que sigui definició d’un pla parcial o altre instrument urbanístic de rang superior i les seves modificacions (quan suposin un increment de l'edificabilitat respecte a la norma aprovada anteriorment). 



Registre balear de petjada de carboni

La nostra empresa està inscrita al Registre de Petjada de Carboni del Ministeri per a la Transició Ecològica. Quins passos s'han de seguir per a la nostra inscripció en el registre balear d'empremta de carboni?

c

Segons l'article 28 de la llei, es crea el Registre balear de petjada de carboni com a instrument per a l’efectivitat de les disposicions relatives a la reducció d’emissions de gasos. Les grans i mitjanes empreses s’han d’inscriure en el Registre balear i hi han de fer constar, en els termes que reglamentàriament es determinin. 

Segons la disposició final quarta de la Llei 10/2019, el registre no s'ha de fer efectiu fins a l'1 de gener de 2020. En la mateixa disposició també s'esmenta que el decret per al desenvolupament reglamentari del registre s'ha de publicar un any desprès de la publicació de la Llei en el BOIB.

Al llarg de 2019 es faran les consultes públiques i els tràmits necessaris per a la regulació del registre de la petjada de carboni on s'inclourà tota la informació sobre els passos a seguir (la intenció, tal com s'esmenta en el mateix article 28, és coordinar-lo amb el registre estatal).

c