Torna

Seu Electrònica

Si cerques un procediment dirigit a persones físiques i a la ciutadania en general

Si cerques un procediment dirigit a persones jurídiques, autònoms, cooperatives, associacions, fundacions, ONG?S...

Si cerques un procediment dirigit a altres administracions públiques o ens, organismes i entitats que integren el sector públic (consorcis, organismes autònoms, etc...)

Expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) contemplats en el Mecanisme RED de Flexibilitat i Estabilització de l'Ocupació

L'art. 47 bis del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors defineix el Mecanisme RED de Flexibilitat i Estabilització de l'Ocupació com un instrument de flexibilitat i estabilització de l'ocupació que, una vegada activat pel Consell de Ministres, permetrà a les empreses la sol·licitud de mesures de reducció de jornada i suspensió de contractes de treball, en qualsevol dels seus centres de treball i en els termes previstos en aquest article.

Aquest Mecanisme RED tindrà dues modalitats:

a) Cíclica, quan s'apreciï una conjuntura macroeconòmica general que aconselli l'adopció d'instruments addicionals d'estabilització, amb una durada màxima d'un any.

b) Sectorial, quan en un determinat sector o sectors d'activitat s'apreciïn canvis permanents que generin necessitats de requalificació i de processos de transició professional de les persones treballadores, amb una durada màxima inicial d'un any i la possibilitat de dues pròrrogues de sis mesos cadascuna.

Codi SIA

2846951

Persones destinatàries

Empreses i el seu personal

Termini per a resoldre i notificar

7 dies naturals per a resoldre

Silenci administratiu

Positiu

Forma d'inici

Instància de part

Fi de la via administrativa

Si

Disponible per tramitar per persona apoderada

Si

Òrgan competent per a resoldre

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Tràmits

X

Sol·licitud

Requisits

L'admissió a tràmit d'una sol·licitud d'autorització per aplicar mesures a l'àmbit d'un Mecanisme RED requerirà, en qualsevol cas, el compliment dels requisits que es fixin en l'acord d'activació del Consell de Ministres.

Una vegada activat el Mecanisme, les empreses podran sol·licitar voluntàriament a l'autoritat laboral la reducció de la jornada o la suspensió dels contractes de treball, en qualsevol dels seus centres de treball i en els termes previstos en aquest article, previ desenvolupament d'un període de consultes en els termes regulats en el 47.3, la durada del qual no serà superior a 15 dies. En el supòsit d'empreses amb menys de 50 persones de plantilla la durada no serà superior a 7 dies.

Documentació a presentar

- Sol·licitud per part de l'empresa dirigida a l'autoritat laboral competent.

- Còpia de la comunicació d'inici de tramitació del Mecanisme RED a les persones treballadores o als seus representants

- Còpia de la comunicació d'inici del període de consultes juntament amb la documentació següent:

◦ Doc.acreditativa de la situació cíclica o sectorial.

◦ Període dins del qual es durà a terme l'aplicació de les mesures de reducció de jornada o suspensió de contractes de treball.

◦ Identificació de persones treballadores afectades per les mesures de regulació temporal d'ocupació.

◦ Tipus de mesura a aplicar a cada persona treballadora i el seu percentatge màxim de reducció de jornada o nombre màxim de dies de suspensió del contracte a aplicar.

- Identificació de les persones que integraran la comissió negociadora i la comissió representativa o, si escau, indicació de la manca de constitució d'aquesta última en els terminis legals.

- Excel amb llistat de treballadors habilitat a la Seu Electrònica.

MODALITAT SECTORIAL

- Pla de requalificació de les persones afectades.

Models:

Termini màxim

Forma de presentació

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):


a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.


b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.


c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.


*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.

Òrgan competent per a la tramitació

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacte

Servei o Secció responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971177736

(eres@caib.es)

X

Comunicació finalització del període de consultes

Requisits

La resolució de l'autoritat laboral se dictarà, prèvies les actuacions i informes indispensables, en el termini de set dies des de la sol·licitud.

Quan el període de consultes finalitzi:

- Amb acord, l'autoritat laboral autoritzarà l'aplicació del mecanisme, i l'empresa podrà procedir a les reduccions de jornada o suspensions de contracte en les condicions acordades.

- Sense acord, l'autoritat laboral dictarà resolució estimant o desestimant la sol·licitud empresarial. L'autoritat laboral estimarà la sol·licitud en cas d'entendre que de la documentació aportada es dedueix que la situació cíclica o sectorial temporal concorre en l'empresa en els termes prevists en l'art. 47 bis de l'Estatut dels Treballadors.

Documentació a presentar

-Comunicació final de l'empresa, hagi finalitzat amb o sense acord incloent la següent documentació:

1r Persones, grups professionals, llocs i nivells salarials afectats, determinant en cada cas si la mesura és de reducció de jornada diària, setmanal, mensual o anual o de suspensió de contracte.

2n Data d'efectes del Mecanisme RED, que podrà ser anterior a la de la comunicació final a l'autoritat laboral, però en cap cas prèvia a la data d'activació d'aquell.

3r Període dins del qual es durà a terme l'aplicació de les mesures de reducció de jornada o suspensió del contracte, dins del límit establert per l'acord d'activació.

4t Percentatge màxim de reducció de jornada diària, setmanal o mensual acordat per a cadascuna de les persones, grups professionals, llocs o nivells salarials afectats, així com del nombre màxim de dies de suspensió de contractes a aplicar en cada cas.

5è En el supòsit de la modalitat sectorial del Mecanisme RED, pla de requalificació definitiu. El pla de requalificació podrà incorporar entre els seus continguts les accions formatives a què fa referència la disposició addicional vint-i-cinquena de l'Estatut dels Treballadors.

Models:

Termini màxim

La resolució de l'autoritat laboral se dictarà en el termini de set dies des de la sol·licitud.

Forma de presentació

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):


a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.


b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.


c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.


*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.

Òrgan competent per a la tramitació

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacte

Servei o Secció responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971177736

(eres@caib.es)

X

Comunicació al SOIB

Requisits

Una vegada que l'empresa rebi l'autorització de l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), s'ha de realitzar la inscripció dels treballadors afectats com a demandants d'ocupació al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB).

La inscripció al SOIB és un tràmit obligatori perquè les persones treballadores afectades per un ERTO puguin accedir a la prestació per desocupació.

Per realitzar aquesta gestió, l'empresa ha de comunicar al SOIB la relació de treballadors en situació d'ERTO.

Documentació a presentar

- Sol·licitud de comunicació al SOIB dels treballadors en situació d'ERTO

- Annex I Relació de persones treballadores afectades (full de càlcul)

- Annex II Autorització del/la treballador/a a la empresa, per a la inscripció al SOIB

Documents relacionats amb el tràmit:

Termini màxim

Una vegada que la Autoritat Laboral ha acordat l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), l'empresa ha de trametre immediatament la documentació necessària dels treballadors afectats al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per tal de no retardar la tramitació de les prestacions per desocupació.

Forma de presentació

La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.

Òrgan competent per a la tramitació

Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB)

Contacte

Servei o Secció responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971177736

(eres@caib.es)

Observacions

Per a la correcta comunicació, l'empresa ha de emplenar i remetre els documents adjunts, per via telemàtica, accedint al Registre Electrònic Comú (REC) de l'Administració General de l'Estat, al Servei d’Ocupació de les Illes Balears, Codi DIR3 A04027061.

En el cas que la persona treballadora no autoritzi l'empresa a tramitar la documentació al SOIB, se l'ha d'informar que haurà de sol·licitar cita prèvia amb la seva oficina d'ocupació per tal de d'inscriure's a la demanda. Si les dades del/la treballador/a estan incomplets, l'empresa l'informarà de que els ha de completar, sol·licitant cita prèvia al SOIB.

Les consultes relacionades amb la comunicació al SOIB de les dades dels treballadors en situació d'ERTO, es poden adreçar al correu electrònic: bustiademandes@soib.caib.es

Informació sobre protecció de dades

X

De conformitat amb el reglament (UE) 2016/679 i la legistació vigent en matèria de protecció de dades, s’informa del tractament de les dades personals que conté aquest tràmit

Responsable del tractament

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Finalitat

Tramitació del procediment

Legitimació

Compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics

Destinatari

No se cediran dades a tercers tret d'obligació legal

Drets

Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats, com s'explica en la informació addicional

Informació adicional

Descarregar