Torna

Covid19 - Mesures per a empreses i treballadors

Preguntes Freqüents Empresa 

RECORDAU: L'EMPRESA NO POT ACOMIADAR ELS TREBALLADORS EN LA SITUACIÓ ACTUAL




Ajudes i Prestacions

1. Quines ajudes hi ha per liquiditat dels autònoms i les empreses?

Hi ha una línia de finançament de l'ICO (Instituto de Crédito Oficial) per a empreses i autònoms amb necessitats de liquiditat. Es poden sol·licitar fins a 500.000 € amb un tipus fix màxim anual del 1,50%TAE, sense comissió d'obertura.

No es pot fer servir per a refinançaments i l'operació financera té un termini de dos, tres o quatre anys (un any obligatori de manca).

Totes les operacions compten amb el 50% de garantia, atorgada per l'ICO.

Es podran formalitzar préstecs fins al 31 de desembre de 2020 o fins esgotament de fons.

Qui s'hi pot presentar?

Empreses i autònoms del sector turístic, transport, Hostaleria, Educació o Activitats recreatives, d'oci i entreteniment.

Es pot sol·licitar a les institucions financeres.

Més informació

A més, l’ICO ha aprovat una línia d’avals per a empreses i autònoms per garantir els préstecs o renovacions concedits a empreses i autònoms.

Més informació

Document Ico Empreses i Emprenedors

Telèfon gratuït d’atenció: 900 121 121

També pots sol·licitar la línia d’aval d’ISBA, Societat de Garantia Recíproca.

Aquesta ajuda es tramita directament amb ISBA SGR,  a través de la seva pàgina web.

A més, hi ha ajudes a la internacionalització, com una línia extraordinària de cobertura asseguradora. És una ajuda de Companyia Espanyola d'Assegurances de Crèdit a l'Exportació, S.A, Cia. d'Assegurances i Reassegurances (CESCE) per a petites, mitjanes i grans empreses (les grans empreses només si són internacionals/estan en procés d’internacionalització o si tenen un problema de liquiditat derivat del COVID-19).

Quines activitats contempla?

Tot tipus d'operacions comercials, incloses les nacionals, ja siguin de subministrament de béns, prestació de serveis, o unes altres que realitzin empreses espanyoles, per entendre que les mateixes formen part de l'estratègia comercial d'aquestes empreses que actuen preferentment en l'àmbit de la internacionalització.

En què consisteix?

Una línia de cobertura asseguradora amb càrrec al Fons de Reserva de Riscos de la Internacionalització d’un import de fins a 2.000 milions d’euros. Aquesta mesura té un caràcter extraordinari i una durada de 6 mesos des del 18 de març del 2020.

Més informació a la pàgina web de la Companyia Espanyola d'Assegurances de Crèdit a l'Exportació, S.A Cia. d'Assegurances i Reassegurances (CESCE).

Telèfon de contacte del CESCE: 902 11 10 10 

2. Què és ISBA, SGR?

És la societat de garantia recíproca de les Illes Balears, que ajuden a aconseguir finançament mitjançant la concessió de garanties avalant les propostes enfront dels principals bancs i caixes, permetent als emprenedors, autònoms i pimes l'accés al finançament amb les millors condicions del mercat.

3. En què me pot ajudar ISBA, SGR?

ISBA SGR m’avalarà davant el banc amb pòlisses de crèdit de 1 a 3 anys o amb un préstec de circulant fins a 5 anys, i el Govern financi les despeses financeres d’aquesta operació.

4. Puc demanar una moratòria de quotes a la Seguretat Social?

Sí, sempre i quan la teva activitat econòmica sigui una de les recollides dins l'ordre ministerial del Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions de dia 28 d'abril.

Aquest llistat inclou activitats com establiments d'alimentació, perruqueries, fontaneria i altres tipus de reparacions i alguns tipus d'activitats agràries.




Altres preguntes 

1. Tenc un comerç minorista, es pot treballar dins l'establiment si està tancat al públic?

Sí, sempre que no es faci venda al públic ni sigui un dels establiments inclosos a la llista publicada pel Ministeri.

2. . Puc fer arribar productes als meus clients a domicili, encara que no siguin aliments?

Sí, però no qualsevol cosa: el Reial Decret-llei no limita el comerç per Internet de productes de primera necessitat (estam parlant de, per exemple, una persona a qui durant l'estat d'alarma se li ha romput un electrodomèstic essencial. L'empresa pot enviar-li'n un).

3. Els tallers de reparació de vehicles poden continuar oberts?

NO, amb el RDL del 29/03, queden amb l’activitat suspesa a no ser que facin reparacions de vehicles de necessitat o urgència.

4. Si soc una entitat que ha contractat persones a través d’un programa del SOIB, com els afecta l’estat d’alarma?

Aquelles persones contractades per aquestes entitats, són treballadors d’aquestes entitats a tots els efectes. Per això, han de ser tractats com la resta de treballadors que no formen part dels programes de contractació finançats pel SOIB.

L'entitat/empresa han de consultar les mesures del SOIB, arran de la declaració de l’estat d’alarma, adreçades a entitats amb projectes de foment de l’ocupació publicades al web soib.es.

5. Si la meva plantilla es nega a venir a treballar tot i tenir permís per obrir, què puc fer?

Si tens permís per obrir, has de garantir la seguretat i salut de la teva plantilla i els treballadors i treballadores han de continuar assistint al seu lloc de feina: això sí, amb les mesures de prevenció necessàries.

6. Puc tancar permanentment l’empresa?

No es pot acomiadar perquè la situació que vivim és temporal. Si vol tancar, ha de ser definitiu: no pot tancar per l’estat d’alarma i després tornar a obrir. En cas contrari, la Inspecció de Treball podria actuar.

7. Tenc un gimnàs, puc continuar cobrant la quota d’aquestes setmanes tot i tenir tancat?

No. El Reial Decret Llei 11/2020 aprovat l’1 d’abril protegeix les persones consumidores en aquest sentit. Tant els gimnasos com locals que ofereixen serveis no prestats per l’estat d’alarma (classes de ball...) paralitzen el cobrament de noves quotes fins que torni la normalitat.

8. Tenc una empresa turística, he de tornar als meus clients el doblers de les activitats que no podran realitzar?

Segons el Reial Decret—llei 11/2020, que inclou mesures per protegir les persones consumidores, has d’entregar als teus clients un bonus que podran utilitzar durant un any des de la finalització de l’estat d’alarma. Si passa el temps de validesa del bonus sense haver-se gaudit, la persona consumidora pot demanar el reintegrament complet.