La principal barrera davant de qualsevol estratègia de millora del sector primari de les Illes Balears és el fort impacte dels sobrecostos de la Insularitat, amb especial incidència al sector primari i molt especialment, al sector ramader de les Illes Balears.
D'aquesta manera, hi ha un diferencial important de costos entre les Illes Balears i la resta de l'Estat espanyol en capítols bàsics de la configuració de les cadenes de valor dels sectors agroalimentaris de les Illes, com són els relatius a:
- Pinsos compostos (un 60% o 70% superiors a les Illes Balears)
- Fertilitzants (prop d'un 20% superiors)
- Combustibles i energia (entre un 8% i un 15% superiors)
- Preu del sòl (de mitjana més del 50% més car a les Illes Balears)
- Costos logístics (més del 70% superiors a les Illes Balears)
Mentre que, per contra, els preus percebuts pels nostres ramaders a la majoria de sectors productius, es mantenen per sota dels preus de la resta de ramaders de l'Estat espanyol.
Amb aquesta inversió es preveu la realització de diferents actuacions, encaminades a l'eliminació de residus, a la producció d'alimentació animal, segons l'economia circular de residus i el control de la sanitat animal de la nostra cabana ramadera.
En una primera fase del projecte es realitzaran els estudis de viabilitat següents:
- Informe (estudi tècnic) d'instal·lació de plantes d'ensitjat hortofructícola a les illes de Mallorca, Menorca i Eivissa.
- Informe (estudi tècnic) dinstal·lació de nous centres de neteja i desinfecció de vehicles de transport danimals vius i SANDACH autoritzats a lIlla de Mallorca, Menorca i Eivissa.
- Informe (estudi tècnic) d'instal·lació d'una planta picadora de cadàvers d'animals a la planta de residus urbans (RSU) de Mallorca.