Torna

Seu Electrònica

Si cerques un procediment dirigit a persones físiques i a la ciutadania en general

Si cerques un procediment dirigit a persones jurídiques, autònoms, cooperatives, associacions, fundacions, ONG?S...

Si cerques un procediment dirigit a altres administracions públiques o ens, organismes i entitats que integren el sector públic (consorcis, organismes autònoms, etc...)

Procediment sancionador en matèria de Comerç

Tramitació de procediments per la presumpta comissió d'infraccions establertes a la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, o al Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques, en matèria de comerç.

Codi SIA

1017782

Persones destinatàries

Persones físiques i jurídiques presumptament responsables

Termini per a resoldre i notificar

6 mesos (procediment simplificat) – 1 any (procediment ordinari)

Silenci administratiu

Caducitat

Forma d'inici

D'ofici

Fi de la via administrativa

No

Disponible per tramitar per persona apoderada

Si

Observacions

- Resolució del Director general, se podrà interposar Recurs d'alçada, no posa fi a la vía administrativa.

- Resolució del Conseller, se podrà interposar Recurs de reposició, posa fi a la vía administrativa.

- Les infraccions tipificades en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears:

a) Les infraccions lleus, amb admonició o multa de 150 euros fins a 1.500 euros.

b) Les infraccions greus, amb multa de 1.501 euros fins a 30.000 euros.

c) Les infraccions molt greus, amb multa de 30.001 euros fins a 300.000 euros, i en el supòsit que hagin significat un greu risc per a la salut, un greu perjudici econòmic o hagin generat una àmplia alarma social, a més a més, el tancament de l'establiment o la suspensió de l'activitat comercial per un termini màxim d'un any.

Les infraccions tipificades en els articles 5.1 i 6.6 del Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques:

a) A les infraccions molt greus els correspon una sanció entre 60.001 i 600.000 euros.

b) A les infraccions greus els correspon una sanció entre 6.001 i 60.000 euros.

Òrgan competent per a resoldre

Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia

Tràmits

X

Al·legacions a l'Acord d'inici

Requisits

Ser part interessada al procediment.

Els expedients administratius sancionadors s'inicien amb l'Acord d'Inici de Procediment Sancionador que dicta l'òrgan competent en matèria de comerç, d'ofici, bé per propia iniciativa o a conseqüència d'ordre superior, a petició raonada d'altres òrgans o per denúncia.

Aquest Acord es notificarà als interessats, els quals disposaran d'un termini de 15 dies per presentar al·legacions i proposar prova.

Documentació a presentar

Document d'al·legacions i tota la documentació que es consideri necessària per tal de poder recolzar els fets al·legats.

Models:

Documents relacionats amb el tràmit:

Termini màxim

15 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la recepció de la notificació

Forma de presentació

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):


a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.


b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.


c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.


*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.

Òrgan competent per a la tramitació

Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç

Contacte

Servei o Secció responsable

Servei de Comerç

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971178900 - Fax: 971786826

(infocomerc@dgce.caib.es)

Observacions

D'acord amb l'article 85 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, si iniciat un procediment sancionador l'infractor reconeix la seva responsabilitat es podrà resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que sigui procedent.

Quan la sanció tengui únicament caràcter pecuniari o bé calgui imposar una sanció pecuniària i una altra de caràcter no pecuniari per`o s'ha justificat la improcedència de la segona, el pagament voluntari del presumpte responsable, a qualsevol moment anterior a la resolució, implicarà la terminació del procediment, excepte en el relatiu a la reposició de la situació alterada o a la determinació de la indemnització pels danys i perjudicis causats per la comissió de la infracció.

En tots dos casos, quan la sanció tengui únicament caràcter pecuniari l'òrgan competent per resoldre el procediment aplicarà reduccions d'almenys el 20% sobre l'import de la sanció proposada i aquests seran acumulables entre sí. Les reduccions esmentades hauran d'estar determinades en la notificació d'iniciació del procediment i LA SEVA EFECTIVITAT ESTARÀ CONDICIONADA AL DESISTIMENT O RENÚNCIA DE QUALSEVOL ACCIÓ O RECURS EN VIA ADMINISTRATIVA CONTRA LA SANCIÓ.

X

Al·legacions a la Proposta de resolució

Requisits

Una vegada presentades les al·legacions o finalitzat el termini per a la presentació d'aquestes, l'Instructor es pronunciarà, en el seu cas, sobre l'admissió o denegació de les proves proposades o sobre la pràctica de les proves que d'ofici estimi necessàries, i una vegada practicades, si escau, dictarà Proposta de Resolució en la qual es fixaran de forma motivada els fets que es considerin provats i la seva qualificació jurídica, es determinarà la infracció que aquells constitueixin, la persona o persones que resultin responsables, la sanció a imposar i el pronunciament sobre les mesures provisionals que s'haguessin adoptat, si escau.

Quan de la instrucció practicada es derivi la inexistència d'infracció o responsabilitat, l'instructor proposarà l'arxiu del procediment.

Aquesta proposta es notificarà als interessats, els quals disposaran d'un termini de quinze dies per formular al·legacions i proposar prova.

Documentació a presentar

Document d'al·legacions i tota la documentació que es consideri necessària per tal de poder recolzar els fets al·legats.

Models:

Documents relacionats amb el tràmit:

Termini màxim

15 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la recepció de la notificació

Forma de presentació

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):


a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.


b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.


c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.


*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.

Òrgan competent per a la tramitació

Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç

Contacte

Servei o Secció responsable

Servei de Comerç

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971178900 - Fax: 971786826

(infocomerc@dgce.caib.es)

Observacions

D'acord amb l'article 85 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, si iniciat un procediment sancionador l'infractor reconeix la seva responsabilitat es podrà resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que sigui procedent.

Quan la sanció tengui únicament caràcter pecuniari o bé calgui imposar una sanció pecuniària i una altra de caràcter no pecuniari per`o s'ha justificat la improcedència de la segona, el pagament voluntari del presumpte responsable, a qualsevol moment anterior a la resolució, implicarà la terminació del procediment, excepte en el relatiu a la reposició de la situació alterada o a la determinació de la indemnització pels danys i perjudicis causats per la comissió de la infracció.

En tots dos casos, quan la sanció tengui únicament caràcter pecuniari l'òrgan competent per resoldre el procediment aplicarà reduccions d'almenys el 20% sobre l'import de la sanció proposada i aquests seran acumulables entre sí. Les reduccions esmentades hauran d'estar determinades en la notificació d'iniciació del procediment i LA SEVA EFECTIVITAT ESTARÀ CONDICIONADA AL DESISTIMENT O RENÚNCIA DE QUALSEVOL ACCIÓ O RECURS EN VIA ADMINISTRATIVA CONTRA LA SANCIÓ.

Informació sobre protecció de dades

X

De conformitat amb el reglament (UE) 2016/679 i la legistació vigent en matèria de protecció de dades, s’informa del tractament de les dades personals que conté aquest tràmit

Responsable del tractament

Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç

Finalitat

tramitació del procediment sancionador en matèria de comerç d'acord amb l'establert a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears en l'exercici de la potestat sancionadora i la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears), i la Llei 7/1996, de 15 de gener d'Ordenació del Comerç Minorista.

Legitimació

Compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics

Destinatari

No se cediran les dades personals a tercers, tret que existeixi obligació legal o interès legítim, d'acord amb l'establert al Reglament General de Protecció de Dades.

Drets

Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats, com s'explica en la informació addicional

Informació adicional

Descarregar