Requisitos
Segons estableix la disposició addicional segona del Reial decret llei 37/2020, de 22 de desembre, tenen dret a sol·licitar la compensació els arrendadors o propietaris següents :
a) Els arrendadors afectats per la suspensió extraordinària que preveu l'article 1 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, quan l'administració competent, en els tres mesos següents a la data en què s'emeti l'informe dels serveis socials que assenyalin les mesures adequades per atendre la situació de vulnerabilitat acreditada per facilitar l'accés de les persones vulnerables a un habitatge digne, no hagi adoptat aquestes mesures.
b) Els propietaris dels habitatges afectats per les mesures adoptades conforme a l'article 1 bis del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, si, durant els tres mesos següents a la data en què s'emeti l'informe dels serveis socials que assenyalin les mesures adequades per atendre la situació de vulnerabilitat acreditada, l'Administració competent no les ha adoptades i sempre que els propietaris acreditin que la suspensió del llançament els ha ocasionat un perjudici econòmic en trobar-se l'habitatge ofert en venda o arrendament amb anterioritat a l'entrada a l'immoble.
Documentación a presentar
La sol·licitud ha d'incloure una declaració responsable del compliment dels requisits establerts per ser persona beneficiària de la compensació que preveu la disposició addicional segona del Reial decret llei 37/2020, de 22 de desembre. En la sol·licitud s'ha d'indicar expressament la quantia que es demana i s'han de desglossar els conceptes que l'integren; també s'han de justificar els càlculs conforme als criteris que estableix la normativa aplicable, amb indicació dels aspectes següents, com a mínim:
— L'import total de la compensació sol·licitada, amb desglossament del valor mitjà que correspondria a un lloguer d'habitatge en l'entorn en què es troba l'immoble i de les despeses corrents de l'habitatge assumides durant el període computable.
— El període computat, amb indicació expressa de la data en què s'ha acordat la suspensió mitjançant una interlocutòria judicial i del dia en què el jutge o tribunal ha acordat aixecar la suspensió (o que ha d'indicar el límit temporal fixat com a màxim a l'efecte per la normativa aplicable, si s'ha arribat a aquesta data amb la suspensió vigent).
— Els índexs de referència del preu del lloguer d'habitatge o altres referències objectives representatives del mercat d'arrendament que s'han fet servir per determinar la compensació. S'adjunten com a annexos a aquesta Resolució els models següents de sol·licitud de compensació, que inclouen el contingut exigit per la normativa aplicable:
— Annex 1: model de sol·licitud de la compensació corresponent als arrendadors afectats per la suspensió extraordinària que regula l'article 1 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març.
— Annex 2: model de sol·licitud de la compensació corresponent als propietaris afectats per la suspensió extraordinària que regula l'article 1 bis del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març. 2. La sol·licitud, amb la documentació adjunta, així com la resta de tràmits del procediment, s'ha de fer per mitjans electrònics quan la persona sol·licitant es trobi entre els subjectes recollits en l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Modelos:
Plazo máximo
Tres mesos
Forma de presentación
De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):
a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.
b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.
c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.
*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.
Órgano competente para la tramitación
Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat
Contacto
Servicio o Sección responsable
Servei d'Habitatge
Tel.: 971177300