AETIB-banner-eficiencia-energetica(1).jpg

Ajudes de minimis per a la concessió de subvencions per finançar projectes de millora de l'eficiència energètica i economia circular a establiments turístics, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea Next Generation EU

Beneficiaris

Les persones físiques o jurídiques de naturalesa privada que siguin explotadores o propietàries d’establiments destinats a l’activitat de les següents empreses (d’acord amb les definicions de la la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears):

a) Empreses turístiques d’allotjament

b) Empreses turístico-residencials

c) Empreses comercialitzadores d’estades turístiques en habitatges

d) Empreses turístiques de restauració

e) Empreses que tenen per objecte l’activitat d’intermediació turística

També les persones explotadores o propietàries dels establiments esmentats en la Disposició adicional 8ª de la Llei (hostals, hostals-residència, pensions, posades, cases d’hostes, campaments de turisme, càmpings, habitatges turístics de vacances, habitatges objecte de comercialització d’estades turístiques).

Les persones físiques o jurídiques de naturalesa privada que siguin propietàries dels establiments esmentats en el punt anterior han d’acreditar l’existència d’un acord amb l’explotador mitjançant qualsevol mitjà admès en dret, per dur a terme les actuacions objecte d’aquesta convocatòria.

El beneficiari de la subvenció ha d’estar inscrit en el corresponent registre insular d’empreses, activitats i establiments turístics de les Illes Balears.

Les subvencions atorgades es concedeixen per establiment, per la qual cosa per a un mateix establiment únicament pot presentar-se una sol·licitud de les persones explotadores o de les persones propietàries.


Actuacions subvencionables

a) Projectes de millora d'eficiència energètica, com la implantació de sensors que permetin un monitoratge dels consums i optimitzin els estalvis energètics, d’aliments i d’aigua; impulsar la implantació de sistemes de gestió energètica, com la certificació segons l’ISO 50001; ús de materials que afavoreixin l’aïllament tèrmic; ús de tecnologies més eficients en matèria energètica; o, per exemple, l’ús d’elements exteriors com a ombres o jardins amb aquest propòsit.

b) Mesures de gestió de residus: Pla per a la segregació de residus en origen i posterior recollida separada i d'equipament per a la preparació per a la reutilització i reciclatge; actuacions orientades a la reutilització i reciclatge de residus de l'activitat turística.

c) Accions que fomentin la producció i obtenció de subministraments de proximitat («Km 0»).

d) Millores en les instal·lacions i equips: en matèria d'il·luminació, com el control de presència, la il·luminació de baix consum; o en matèria d'electrodomèstics eficients; o d'instal·lacions tèrmiques com l'aïllament de calderes o canonades; així com intervencions en terminals de climatització eficient; sistemes de ventilació eficient; substitució de combustibles o calderes d'alta eficiència; emmagatzematge tèrmic i elèctric; solar tèrmica per a ACS i climatització, solar tèrmica per a piscines o solar fotovoltaica.

e) Digitalització, automatització i control i sistemes de gestió d'edificis: control integral de tots els sistemes de de l'immoble; així, com, per exemple, l'optimització de l'encesa i apagada d'equips per a reduir els consums innecessaris.

f) Conscienciació i formació de plantilla, sensibilització de clients respecte a temperatures raonables, finestres tancades durant climatització, llums apagades, persianes baixades, recanvi de tovalloles i llençols diari. També és important la formació de tècnics, en el cas d'estar en plantilla, per a millorar l'ús de les noves tecnologies que s'incorporin a l'immoble.


Despeses subvencionables

Es consideren despeses subvencionables aquelles que són necessàries per aconseguir els objectius perseguits per a cadascuna de les tipologies d'actuació, específicament, les que es relacionen a continuació:

a) Els costs de la redacció dels projectes tècnics relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajuda.

b) Els costs de la direcció facultativa de les actuacions.

c) Els costs d'execució de les obres o instal·lacions.

d) La inversió en equips i materials efectuada.

e) Els honoraris professionals satisfets per a l'elaboració, pel tècnic o tècnica competent, dels certificats d'eficiència energètica prevists en el Reial decret 235/2013, de 5 d'abril, quan aquests siguin exigits.

f) Altres partides necessàries (auxiliars o no) específiques de cada tipologia d'actuació.

g) Quan per motiu de l'actuació sigui necessari retirar aquells productes de construcció que continguin amiant, la retirada ha de realitzar-se d’acord amb el  Reial decret 396/2006, de 31 de març, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut aplicables als treballs amb risc d'exposició a l'amiant per una empresa legalment autoritzada. La gestió dels residus originats en el procés ha de realitzar-se de conformitat amb la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i la gestió dels residus de construcció i demolició.

h) Els costs per implantar les mesures correctores que s'han d’adoptar per complir els criteris de la Guia per al disseny i el desenvolupament d'actuacions concordes amb el principi DNSH, publicada pel Ministeri per a la Transició i el Repte Demogràfic.

No es consideren despeses subvencionables les englobades en els següents conceptes:

a) Taxes, imposts o tributs.

b) Autoritzacions administratives, llicències, permisos, cost d'avals o fiances, multes, taxes, imposts o tributs.

c) Qualssevol despeses associades a gestions, contractacions, consultes o tràmits administratius, fins i tot si són necessaris per a l'obtenció de permisos o llicències.

d) Assegurances subscrites per la persona sol·licitant.

e) Despeses financeres, reestructuracions de passiu o refinançaments, circulant i altres imposts o taxes. Tampoc no són subvencionables les despeses bancàries de qualsevol tipus d'operació ni aquelles que generin facturació.

f) Els immobles i articles d'exposició i de prova susceptibles de posterior venda al públic i la instal·lació d'expositors de caràcter temporal.

g) Costs associats a sancions penals o despeses de procediments judicials.

h) Qualsevol despesa d'operació i manteniment de les actuacions o despeses pròpies de l'administració.

i) Elements de transport.

j) Projectes que no respectin plenament les normes i prioritats de la Unió Europea i nacionals en matèria climàtica i mediambiental i el principi DNSH en el sentit de l'article 17 del Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per facilitar les inversions sostenibles i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088. En qualsevol cas, no són finançables les activitats incloses en la llista d'exclusió establerta en la Decisió d'execució del Consell per a aquesta inversió:

1r. Les activitats relacionades amb els combustibles fòssils, inclosa la utilització ulterior d'aquests. Se n'exceptuen els projectes relacionats amb la generació d'electricitat o calor utilitzant gas natural així com amb la infraestructura de transport i distribució connexa que compleixin les condicions establertes en l'annex III de la Guia tècnica sobre l'aplicació del principi DNSH (DO C 58 de 18.2.2021, p. 1).

2n. Les activitats en el marc del règim de comerç de drets d'emissió de la UE (RCDE) amb relació a les quals es prevegi que les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle que provocaran no se situaran per sota dels paràmetres de referència pertinents. Si es preveu que les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle provocades per l'activitat subvencionada no són significativament inferiors als paràmetres de referència pertinents, ha de facilitar-se una explicació motivada sobre aquest tema. Paràmetres de referència són els establerts per a l'assignació gratuïta de drets d'emissió amb relació a les activitats que s'inscriuen en l'àmbit d'aplicació del règim de comerç de drets d'emissió, segons el que s'estableix en el Reglament d'execució (UE) 2021/447 de la Comissió.

3r. Les activitats relacionades amb abocadors de residus.

4t. Les activitats relacionades amb incineradores. Aquesta exclusió no s'aplica a les accions empreses en plantes dedicades exclusivament al tractament de residus perillosos no reciclables, ni a les plantes existents, quan aquestes accions tenguin per objecte augmentar l'eficiència energètica, capturar els gasos de fuita per al seu emmagatzematge o utilització, o recuperar materials de les cendres d'incineració, sempre que aquestes accions no comportin un augment de la capacitat de tractament de residus de les plantes o a una prolongació de la seva vida útil. Aquests detalls han de justificar-se documentalment per cada planta.

5è. Les activitats relacionades amb plantes de tractament mecanicobiològic. Aquesta exclusió no s'aplica a les accions empreses respecte de les plantes de tractament mecanicobiològic existents, quan aquestes accions tenguin per objecte augmentar la seva eficiència energètica o el seu recondicionament per a operacions de reciclatge de residus separats, com el compostatge i la digestió anaeròbia de bioresidus, sempre que aquestes accions no comportin un augment de la capacitat de tractament de residus de les plantes o a una prolongació de la seva vida útil. Aquests detalls han de justificar-se documentalment per cada planta.

6è. Les activitats en les quals l'eliminació a llarg termini de residus pugui causar danys al medi ambient.

k) Les despeses d'arrendament d'establiments o despeses corrents de l'activitat de la persona beneficiària.

l) Actuacions relacionades amb l'adaptació de l'activitat turística al COVID-19.

m) Les despeses corresponents a les retribucions ordinàries del personal fix o eventual laboral que tengui una relació laboral dependent de les comunitats i ciutats autònomes executores.

n) Les despeses corrents per al funcionament de les entitats beneficiàries finals, incloent: arrendaments, adquisició de material i subministraments, o despeses corrents en general.


Efecte incentivador

No es considerarà subvencionable cap despesa diferent a les anteriors ni que hagi estat facturada a la persona destinatària última de l'ajuda amb anterioritat a la data de registre de la sol·licitud de l'ajuda, excepte el cost de les actuacions preparatòries prèvies que siguin necessàries per establir i mantenir la prestació de serveis, el subministrament de béns o la realització de les activitats corresponents.


Intensitat de l’ajuda

La intensitat de l’ajuda és del 70% de les despeses subvencionables de l’actuació.


Règim de minimis

Aquesta subvenció es concedeix d’acord amb el Reglament (UE) 2023/2831. L’aplicació d’aquest Reglament implica que la persona beneficiària, com a empresa única, de conformitat amb la definició establerta en l’article 2.2 del Reglament, no pot percebre ajudes de minimis procedents d’administracions o d’entitats públiques o privades finançades amb càrrec als pressuposts públics per un import superior a 300.000 euros en el període de tres anys.

En concret, l’esmentat article 2.2 del Reglament (UE) 2023/2831 inclou en la definició d’empresa única totes les empreses que tenguin entre si almenys un dels vincles següents:

a) Una empresa posseeix la majoria dels drets de vot de les persones accionistes o sòcies d’una altra empresa.

b) Una empresa té dret a nomenar o revocar la majoria dels membres de l’òrgan d’administració, direcció o supervisió d’una altra empresa.

c) Una empresa té dret a exercir una influència dominant sobre una altra en virtut d’un contracte subscrit amb aqueixa o una disposició continguda en els seus estatuts o escriptura de constitució.

d) Una empresa, accionista o associada a una altra, controla sola, en virtut d’un acord subscrit amb altres persones accionistes o sòcies de la segona, la majoria dels drets de vot de l’accionariat o persones sòcies d’aquesta.

e) Les empreses que mantinguin qualsevol de les relacions previstes en les lletres de la a) a la d) a través d’una altra o altres empreses també es consideren empresa única.


Incompatibilitat amb altres subvencions

Aquesta subvenció no és compatible amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats finançats amb càrrec als pressuposts públics, amb l’objectiu de garantir l’absència del doble finançament.


Selecció dels beneficiaris

La selecció de les persones beneficiàries s’ha d’efectuar mitjançant el procediment de concurrència no competitiva.

Les persones beneficiàries han de ser seleccionades per rigorós ordre de presentació de les sol·licituds i fins a haver-se exhaurit el crèdit pressupostari assignat en la convocatòria. L’esmena de les possibles deficiències en les sol·licituds afecta la data que s’ha de tenir en compte com a data de presentació de les sol·licituds. En aquest cas, s’ha de considerar com a data de presentació de les sol·licituds la data de presentació de les esmenes.


Presentació de sol·licituds

Des del dia següent a la publicació de la convocatòria fins el 30/09/2024. (Modificat a 31 d'octubre de 2024 per resolució, de 26 de setembre, de modificació de la convocatòria).


Documentació necessària per a la presentació de la sol·licitud

1. Model de sol·licitud de subvenció, signada digitalment per la persona sol·licitant o la representant d’aquesta per qualssevol dels sistemes prevists en l'article 10 de la Llei 39/2015, d'acord amb el model establert en el tràmit.

2. Certificat tributari de situació censal que acrediti les dades de la persona sol·licitant en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o en el cens equivalent de l'Administració tributària foral, que ha de reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada, si legalment hi estan obligats.

3. Documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que formula la sol·licitud d'ajuda com a representant de la persona sol·licitant, inscrita degudament, si escau, en els registres públics corresponents. En el cas de representació mitjançant la inscripció en el Registre electrònic d’apoderaments (REA), és suficient indicar el número de registre.

4. Estudi detallat explicatiu de l’actuació que s’ha de subvencionar, que inclogui, com a mínim:

1r. La descripció de la actuació o actuacions i l’encaix amb les actuacions subvencionables.

2n. El cronograma detallat per dur a terme l’actuació o actuacions.

3r. El pressupost previst i detallat de l’actuació o actuacions.

5. Còpia d’almenys tres pressuposts de diferents empreses proveïdores en els supòsits prevists en l’article 31.3 de la Llei 38/2003 i en l’article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions (inversions superiors als 40.000 euros quan es tracti d’obres o superior a 15.000 euros quan es tracti de subministraments o serveis) i un informe que justifiqui raonablement l’elecció de l’empresa proveïdora quan l’elecció d’aquesta no hagi recaigut en la que plantegi l’oferta econòmica més avantatjosa.

6. En el cas que l’import de la subvenció sol·licitada superi els 30.000 euros, s’ha d’acreditar que compleix la Llei 3/2004. L’acreditació del nivell de compliment establert s’ha d’efectuar pels mitjans de prova següents:

1r. Les persones físiques i jurídiques que, d’acord amb la normativa comptable, poden presentar un compte de pèrdues i guanys abreujat, mitjançant un certificat subscrit per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l’òrgan d’administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en el qual afirmin que han assolit el grau de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004. També poden acreditar aquesta circumstància per algun dels mitjans de prova que preveu el segon punt i amb subjecció a la regulació d’aquests.

2n. Les persones jurídiques que, d’acord amb la normativa comptable, no poden presentar un compte de pèrdues i guanys abreujat, mitjançant un certificat emès per un auditor inscrit en el Registre oficial d’auditors de comptes, que contingui una transcripció desglossada de la informació en matèria de pagaments descrita en la memòria dels últims comptes anuals auditats, quan se’n desprengui que s’assoleix el grau de compliment dels terminis de pagament que estableix la Llei 3/2004 determinat en aquest apartat, sobre la base de la informació que requereix la disposició addicional tercera de la Llei 15/2010, de 5 de juliol, de modificació de la Llei 3/2004. Aquest certificat és vàlid fins que siguin auditats els comptes anuals de l’exercici següent.

En cas que no sigui possible emetre el certificat al qual es refereix el paràgraf anterior, «informe de procediments acordats», elaborat per un auditor inscrit en el Registre oficial d’auditors de comptes, que, sobre la base de la revisió d’una mostra representativa de les factures pendents de pagament a proveïdors de la societat a una data de referència, conclogui sense la detecció d’excepcions al compliment dels terminis de pagament de la Llei 3/2004, o, en cas que es detectin, que aquestes no impedeixen assolir el grau de compliment que es requereix en el paràgraf anterior.

No obstant això, si el certificat emès per l’auditor o auditora, o l’informe de procediments acordats no pot obtenir-se abans de la terminació del termini establert per presentar-lo, s’ha d’aportar justificant d’haver sol·licitat aquest mitjà d’acreditació i, una vegada obtingut, s’ha de presentar immediatament i, en tots els casos, abans de la resolució de concessió.


Execució de les actuacions

El termini per a l’execució de les actuacions subvencionables s’inicia a partir de l’endemà de la presentació de la sol·licitud i finalitza el 28/02/2025.


Justificació de l’ajuda

El termini per a la justificació de la subvenció finalitza el 15/03/2025.

Segons l'article 21.3 de l'ordre 31/2024, la justificació de la subvenció consisteix en la presentació de la documentació següent:

a) Compte justificatiu segons Model Doc. a)

b) Factures i justificants bancaris de l'abonament d'aquests

c) Memòria d'actuació justificativa segons Model Doc c)

d) Reportatge fotogràfic

Doc._a)_Model_relacio_documents_justificatius_despesa_EE2.xlsDoc._a)_Model_relacio_documents_justificatius_despesa_EE2.xls

Doc._c)_Model_memoria_justificativa_EE2.odtDoc._c)_Model_memoria_justificativa_EE2.odt

Model_cartell_permanent_Eficiencia_2.ppt Model_cartell_permanent_Eficiencia_2.ppt


Pagament de la subvenció

El pagament de la subvenció s’ha de realitzar una vegada s’hagi presentat la justificació de l’ajuda, s’hagi comprovat el compliment dels requisits establerts i s’hagi dictat la resolució de concessió de la subvenció.


Publicacions

Ordre_catala.pdf CONVOCATÒRIA PUBLICADA

15._BOIB_CAT_Resolucio_modificacio_convocatoria_EE_2.pdf RESOLUCIÓ MODIFICACIÓ CONVOCATÒRIA

PROPOSTES DE RESOLUCIÓ BOIB_1ª_PROPOSTA_RESOLUCIO_catala.pdf 1ª Proposta de resolució
BOIB_2ª_PRP_catala.pdf 2ª Proposta de resolució
BOIB_3_PResolucio_Catala.pdf 3ª Proposta de resolució
BOIB_4PResolucio_catala.pdf 4ª Proposta de resolució

REQUERIMENT BOIB_1_REQ_catala.pdf 1 Requeriment

BOIB_2_Req_Catala.pdf 2 Requeriment

BOIB__3_REQ_publicat_catala.pdf 3 Requeriment

RESOLUCIÓ BOIB_1ª_Resolucio_catala.pdf 1ª Resolució
BOIB_Resolucio_2.pdf 2ª Resolució


Pàgina Web ENLLAÇ AL TRÀMIT TELEMÀTIC


fons_europeus-pie_DGT_2024_dgt.png