baner_circularitat_ffee_cat_2.png

Ajuts de minimis per finançar projectes en matèria de circularitat en l’àmbit turístic de les Illes Balears,  en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea amb Next Generation EU

BENEFICIARIS

Poden ser beneficiàries d’aquestes subvencions:

a) Pel que fa al Programa I:

Les empreses d’inserció, d’acord amb la definició de l’article 4 de la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació del règim d’empresa d’inserció, que duguin a terme activitats de recollida, transport, classificació, preparació i condicionament d’objectes i residus per reutilitzar-los posteriorment.

Les empreses d’inserció han d’estar inscrites en el Registre de cooperatives, societats laborals i empreses d’inserció de les Illes Balears i han de disposar de la qualificació d’empresa d’inserció.

b) Pel que fa al Programa II:

·Qualsevol persona jurídica, pública o privada, que realitzi activitats de neteja i recuperació d'ecosistemes, gestió sostenible de residus o, en general, que dugui a terme iniciatives de conservació ambiental i economia circular, excepte les empreses d’inserció previstes pel Programa I.

·Qualsevol persona física o jurídica de naturalesa privada que sigui explotadora o propietària d'establiments destinats a l'activitat de les empreses turístiques d'allotjament, empreses turisticoresidencials, empreses comercialitzadores d'estades turístiques a habitatges, empreses turístiques de restauració o empreses que tenen per objecte l'activitat d'intermediació turística segons les definicions de la Llei 8/2012, així com també les esmentades en la disposició addicional vuitena d'aquesta Llei. Les persones propietàries dels establiments esmentats en el punt anterior han d’acreditar, per qualsevol mitjà admès en dret, l'existència d'un acord amb la persona explotadora de l’establiment que autoritzi dur a terme les actuacions objecte d'aquesta convocatòria. Per a un mateix establiment només es pot presentar una sol·licitud, sigui de la persona explotadora o de la propietària.

La persona sol·licitant de la subvenció, sigui propietària o explotadora de l’establiment, ha d'estar inscrita en el registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics de les Illes Balears que li correspongui.


ACTUACIONS SUBVENCIONABLES

Les actuacions subvencionables són les següents en funció dels diferents programes:

a) Programa I: projectes de reciclatge de l’aigua, l’energia, els objectes, els material o els residus d’establiments turístics de les Illes Balears per a  reutilització.

b) Programa II: projectes de conservació ambiental i economia circular vinculades al sector turístic al territori de les Illes Balears que tenguin un pressupost d’execució de com a mínim 50.000 euros.

L'actuació subvencionable ha de ser la que s'hagi realitzat durant el període comprès des de l’1 de gener de 2025 fins al darrer dia del termini d'execució, el 31 de març de 2026.


CRÈDIT ASSIGNAT A LA CONVOCATÒRIA

Programes subvencionables Quantia (euros)
Programa I 900.000
Programa II 590.000
Total 1.490.000


 

DESPESES SUBVENCIONABLES

Es consideren despeses subvencionables d'ambdós programes les que es relacionen a continuació:

a) Els costs de personal, en la mesura en què estiguin dedicats únicament al projecte i durant el període d’execució de la convocatòria.

b) Els costs d’instrumental i material relatius a l’adquisició o l’arrendament de béns i materials específics necessaris per dur a terme el projecte. En els casos d’arrendament, només es poden imputar les despeses derivades d’aquest durant el període d’execució de la convocatòria.

c) Els costs d'arrendament d’immobles necessaris per dur a terme el projecte, o els costs de l’adequació d’aquests. En el casos d’arrendament, només es poden imputar les despeses derivades d’aquest durant el període  d’execució de la convocatòria.

d) Elements de transport, únicament si són elèctrics i destinats al projecte objecte de la convocatòria.

e) En l’àmbit de la informàtica, els costs relatius a la compra o el lloguer de maquinària i programes de gestió de la informació; serveis de manteniment i suport tècnics, i xarxes i connexions. En els casos de lloguer, només es poden imputar les despeses d’aquest durant el període  d’execució de la convocatòria.

f) Els costs d’accions formatives específiques necessàries per a l’execució del projecte, inclosos cursos, tallers i sessions de capacitació per al personal, tant en modalitat presencial com en línia, i també els costs associats a materials didàctics, honoraris i costs de desplaçament dels formadors especialitzats, en la mesura en què estiguin dedicats al projecte, llevat de les dietes.

g) Les despeses generals, inclosos els costs de material, subministraments i productes similars, que es derivin directament del projecte.

 


INTENSITAT DE L’AJUDA

La intensitat de l’ajuda és la següent:

a) Per al Programa I: 100 % de les despeses subvencionables de l’actuació amb l’import màxim que s’estableix en el punt següent.

b) Per al Programa II: 80 % de les despeses subvencionables de l’actuació amb l’import màxim que s’estableix en el punt següent.

Import màxim:

a) Per al Programa I, fins a un màxim de 450.000 € per actuació.

b) Per al Programa II, fins a un màxim de 100.000 € per actuació.

 


RÈGIM DE MINIMIS

1. Les subvencions previstes en el Programa I s’han de concedir d’acord amb el Reglament (UE) 2023/2832, de 13 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE a les ajudes de minimis concedides a empreses que presten serveis d’interès econòmic general.

 L’aplicació del Reglament (UE) 2023/2832 implica que la persona beneficiària, com a empresa única, de conformitat amb la definició establerta en l’article 2.2 del Reglament, no pot percebre ajudes de minimis procedents d’administracions o d’entitats públiques o privades finançades amb càrrec als pressuposts públics per un import superior a 750.000 euros en un període de tres anys.

2. Les subvencions previstes en el Programa II s’han de concedir d’acord amb el Reglament (UE) 2023/2831, de 13 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE a les ajudes de minimis.

L’aplicació del Reglament (UE) 2023/2831 implica que la persona beneficiària, com a empresa única, de conformitat amb la definició establerta en l’article 2.2 del Reglament, no pot percebre ajudes de minimis procedents d’administracions o d’entitats públiques o privades finançades amb càrrec als pressuposts públics per un import superior a 300.000 euros en un període de tres anys.

 


INCOMPATIBILITAT AMB ALTRES SUBVENCIONS

Aquesta subvenció no és compatible amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat finançat amb càrrec als pressuposts públics, amb l’objectiu de garantir l’absència de doble finançament.

 


SELECCIÓ DELS BENEFICIARIS

La selecció de les persones beneficiàries de les subvencions s’ha d’efectuar mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Les persones beneficiàries han de ser seleccionades per rigorós ordre de presentació de les sol·licituds i fins a haver-se exhaurit el crèdit pressupostari assignat en la convocatòria.

 


PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS

El termini de presentació de sol·licituds és d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. AMPLIACIÓ TERMINI, veure BOIB publicat 24/06/25

 


DOCUMENTACIÓ NECESSÀRIA PER A LA PRESENTACIÓ DE LA SOL·LICITUD         

a) Model de sol·licitud, degudament emplenat i signat digitalment per l’entitat sol·licitant o la persona representant d’aquesta, per qualsevol dels sistemes prevists en l'article 10 de la Llei 39/2015.

b) Còpia del DNI/NIE/targeta d'identificació fiscal de la persona sol·licitant i de la representant d'aquesta, si escau. No és necessària l'aportació de còpia de DNI/NIE/targeta d'identificació fiscal, si la persona interessada i la representant d'aquesta, si escau, presten el consentiment exprés perquè les seves dades d'identitat personal puguin ser consultades per l'òrgan instructor mitjançant el Sistema de Verificació de Dades d'Identitat.

c) La representació pot acreditar-se per qualsevol mitjà vàlid en dret, com pugui ser, entre d’altres, un certificat electrònic qualificat de signatura electrònica emès per un prestador qualificat de serveis electrònics de confiança. En el cas de representació mitjançant la inscripció en el Registre electrònic d'apoderaments (REA), és suficient indicar el número de registre. En la resta dels casos, s’ha d’aportar documentació fefaent que acrediti les facultats de representació de la persona que formula la sol·licitud d'ajuda com a representant de la persona sol·licitant, inscrita degudament, si escau, en els registres públics corresponents.

d) Certificat tributari de situació censal que acrediti les dades de la persona sol·licitant en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o en el cens equivalent de l'Administració tributària foral, que ha de reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada, si legalment hi estan obligats.

e) En el cas de les persones propietàries d’establiments turístics, l’acord amb la persona explotadora per dur a terme les actuacions objecte de la convocatòria, acreditable per qualsevol mitjà vàlid en dret.

f) Estudi detallat explicatiu de l'actuació que s'ha de subvencionar, que inclogui, com a mínim:

1r. La descripció de l’actuació per realitzar.

2n. El cronograma detallat per dur-la a terme.

3r. El pressupost previst i detallat de l’actuació.

g) L’annex II de la Guia per al disseny i desenvolupament d'actuacions d’acord amb el principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (MITECO) degudament emplenat i signat digitalment.

h) Quan l’import d’alguna de les despeses subvencionables superi els 15.000 euros si es tracta de subministraments o serveis, o els 40.000 euros si es tracta d’obres, l’entitat sol·licitant haurà de presentar com a mínim tres pressuposts de diferents empreses proveïdores amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servei o l’entrega del bé, excepte que per les característiques especials de les despeses no hi hagi en el mercat suficient nombre d’empreses que el subministrin o prestin, o excepte que la despesa s’hagi efectuat abans de la sol·licitud de subvenció. L’elecció dels pressuposts presentats s’ha de fer conforme a criteris d’eficiència i economia, i s’ha de justificar expressament en l’estudi detallat quan no hagi recaigut en la proposta econòmica més avantatjosa.

i) En el cas que l’import de la subvenció superi els 30.000 euros, les persones físiques i jurídiques, distintes de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre, subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s’estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d’acreditar que compleixen els terminis de pagament que s’estableixen en l’esmentada Llei per obtenir la condició de persona beneficiària. L'acreditació del grau de compliment establert s'ha d'efectuar pels mitjans de prova següents:

1r. Les persones físiques i jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, mitjançant un certificat subscrit per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en el qual afirmin que han assolit el grau de compliment dels terminis de pagament que estableix la Llei 3/2004. També poden acreditar aquesta circumstància per algun dels mitjans de prova que estableix el segon punt i amb subjecció a la regulació d'aquests.

2n. Les persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, mitjançant un certificat emès per un auditor o auditora inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, que contingui una transcripció desglossada de la informació en matèria de pagaments descrita en la memòria dels últims comptes anuals auditats, quan se'n desprengui que s'assoleix el grau de compliment dels terminis de pagament que estableix la Llei 3/2004 determinat en aquest apartat, sobre la base de la informació que requereix la disposició addicional tercera de la Llei 15/2010, de 5 de juliol, de modificació de la Llei 3/2004. Aquest certificat és vàlid fins que no siguin auditats els comptes anuals de l'exercici següent.

En el cas que no sigui possible emetre el certificat al qual es refereix el paràgraf anterior, un informe de procediments acordats, elaborat per un auditor o auditora inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, que, sobre la base de la revisió d'una mostra representativa de les factures pendents de pagament a proveïdors de la societat en una data de referència, conclogui sense la detecció d'excepcions al compliment dels terminis de pagament de la Llei 3/2004, o, en el cas que es detectin, que aquestes no impedeixen assolir el grau de compliment que es requereix en el paràgraf anterior.

No obstant això, si el certificat de l’auditor o auditora o l’informe de procediments acordats no es poden obtenir abans de l’acabament d’aquest termini, s’ha d’aportar justificant d’haver-los sol·licitat i, una vegada obtinguts, s’han de presentar immediatament i, en tots els casos, abans de la resolució de concessió.

 


EXECUCIÓ DE LES ACTUACIONS

El termini per a l'execució de les actuacions subvencionables s'inicia l’1 de gener de 2025 i finalitza el 31 de març de 2026.


JUSTIFICACIÓ DE L’AJUDA

El termini per a la justificació de la subvenció s’inicia a partir de l’1 d’abril de 2026 i acaba el 17 d’abril de 2026.

Segons l’article 22.6 de la convocatòria, la justificació de les despeses consisteix en la presentació de la documentació següent:

a) El model signat de la memòria justificativa  de l’actuació i del compliment de les condicions i la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, en la qual es descriguin de manera detallada l’actuació, el procediment duit a terme i els resultats obtinguts, amb esment dels establiments turístics implicats o les àrees del territori afectades i les funcions i la dedicació del personal que ha participat en l’actuació. Així mateix, s’han de detallar les actuacions realitzades per complir l’article 23 referent a la publicitat de les actuacions.

b) El model signat de la memòria econòmica justificativa del cost de l’actuació realitzada, que ha de contenir:

1r. Una relació classificada de les despeses i inversions de l'actuació, amb identificació de la persona creditora i del document, l'import i la data d'emissió i pagament.

2n. Les factures o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil, o amb eficàcia administrativa, justificatius de les despeses i inversions incorporats en la relació a la qual fa referència el punt anterior i la documentació acreditativa del pagament efectiu. Les factures han de concretar suficientment els conceptes inclosos i les característiques d'aquests a fi que es pugui comprovar que s'ajusten als requisits de la convocatòria i a les despeses subvencionables.


PAGAMENT ANTICIPAT DE LA SUBVENCIÓ

El pagament de la subvenció s'ha de fer de manera anticipada, en concepte de bestreta del 100 % de l'import de la subvenció, sense aportació de garantia, i s’ha de tramitar d’ofici amb la resolució de concessió de la subvenció.


PDF CONVOCATÒRIA PUBLICADA

PDF BOIB AMPLIACIÓ TERMINI PRESENTACIÓ SOL·LICITUDS


Pàgina Web ENLLAÇ AL TRÀMIT TELEMÀTIC


fons_europeus-pie_AETIB_2024_cat(2).png