Requisits
Tots els sol·licitants de les subvencions han de complir els requisits següents:
a) El projecte que es presenti ha de suposar la generació d'ocupació estable. S'entén que es genera ocupació estable quan es contracta de manera indefinida (ordinària o fixa discontínua) una persona amb discapacitat inscrita en demanda d'ocupació en el servei públic d'ocupació corresponent, i també quan es transformin en indefinits els contractes temporals subscrits amb persones amb discapacitat, sempre que aquestes constin inscrites en demanda d'ocupació abans del contracte temporal que es transforma. Els contractes fixos discontinus han de tenir una durada mínima igual o superior a sis mesos des que es produeixi la crida del treballador, i han d'ajustar l'import a percebre a la durada del període d'activitat i a la jornada realitzada.
b) La incorporació dels treballadors amb contracte indefinit o la transformació de contractes temporals en indefinits ha de suposar un increment net de l'ocupació fixa de les persones amb discapacitat en el centre especial d'ocupació en relació amb la mitjana dels dotze mesos anteriors a la contractació. Per calcular aquest increment, s'han de tenir en compte les regles següents:
◦ El nivell de plantilla de persones amb discapacitat s'ha de calcular sobre la base de la mitjana aritmètica de persones amb discapacitat del centre especial d'ocupació amb contractació indefinida o fixa discontínua en els dotze mesos immediatament anteriors a la contractació o, si pertoca, en el nombre de mesos realment transcorreguts des de la data d'inscripció del centre especial d'ocupació en la Seguretat Social. A aquest efecte, s'ha de computar cada persona amb discapacitat en proporció al nombre de dies efectivament treballats en el període de referència i s'han de comptar tots els treballadors fixos del centre amb independència de la seva jornada.
◦ Si la xifra de plantilla mitjana del centre especial d'ocupació resulta amb nombres decimals, s'ha d'arrodonir a la unitat superior si el decimal és major de 0,5 i a la unitat inferior si és menor o igual a 0,5.
◦ S'entén que hi ha un increment de plantilla fixa quan la plantilla fixa mitjana de l'empresa s'incrementa almenys en un treballador o treballadora com a conseqüència de la contractació indefinida de la persona amb discapacitat, la subvenció de la qual se sol·licita.
c) Quan es tracti de centres especials d'ocupació que ja estan en funcionament, la contractació indefinida o la transformació objecte de la subvenció ha de suposar també un increment de la plantilla fixa de persones amb discapacitat que es va assolir en el centre en el darrer expedient d'ajuts aprovat per un altre projecte generador d'ocupació, sempre que aquest s'hagi produït en els darrers dos anys.
d) En tot cas, s'han d'excloure del còmput d'increment de la plantilla fixa els contractes indefinits que s'hagin extingit en els períodes de referència esmentats per acomiadament disciplinari declarat com a procedent, els efectuats per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció de l'article 51 de la Llei de l'Estatut dels treballadors o per causes objectives de l'article 52 de la mateixa Llei, o els motivats per dimissió, mort, jubilació o incapacitat permanent total, absoluta o gran invalidesa del treballador, com també les baixes motivades per la seva integració en una altra empresa. La concurrència d'algun d'aquests supòsits s'ha d'acreditar fefaentment.
e) Si no es compleixen els requisits establerts en les lletres a i b anteriors, s'han de formalitzar els contractes que corresponguin perquè la contractació o la transformació per a la qual se sol·licita l'incentiu es pugui subvencionar. Aquests contractes necessaris per complir aquests requisits no són subvencionables.
f) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, sens perjudici que pugui aportar el certificat acreditatiu corresponent emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social juntament amb la sol·licitud en el cas de denegació expressa del consentiment.
g) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui comprovar que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què l'empresa o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
h) Haver dut a terme l'organització preventiva per mitjà d'alguna de les modalitats que preveu el capítol III del Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció i haver efectuat l'auditoria corresponent, si escau, de conformitat amb el capítol V del mateix Reial decret.
i) Acreditar que no està incursa en cap de les prohibicions previstes en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
j) No estar incurs en un procediment de desqualificació com a centre especial d'ocupació. En el supòsit que s'hagi iniciat un procediment de desqualificació, l'entitat afectada pot sol·licitar les subvencions però el procediment de concessió romandrà suspès i pendent del resultat del procediment de desqualificació. La suspensió del procediment s'ha de comunicar a les persones interessades i el termini de suspensió no pot ser superior a tres mesos.
k) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 1 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionada o condemnada per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
l) Complir els requisits establerts amb caràcter general en el capítol I i, amb caràcter específic, en l'article 34 del prorrogat Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
m) Les entitats o empreses que tenguin l'obligació legal o convencional d'elaborar i aplicar un pla d'igualtat d'acord amb el que estableix l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, en relació amb l'article 2 del Reial decret 901/2020, han de tenir vigent i registrat un pla d'igualtat en el moment de la justificació de l'ajut, d'acord amb el que disposa l'article 8 e) del Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes
Documentació a presentar
Documentació comuna
1. Les entitats sol·licitants han d'acreditar documentalment el compliment dels requisits comuns que preveu l'apartat cinquè, punt 2, d'aquesta convocatòria:
a) Per acreditar l'increment net de la plantilla fixa de persones amb discapacitat en el centre especial d'ocupació, l'entitat sol·licitant ha d'aportar la documentació següent:
◦ Informe de vida laboral del codi de compte de cotització en què estan d'alta les persones amb discapacitat del centre especial d'ocupació dels dotze mesos immediatament anteriors a la contractació indefinida inicial o a la transformació del contracte temporal.
◦ Informe de vida laboral del codi de compte de cotització esmentat del dia de la contractació inicial o de la transformació del contracte.
◦ Informe de vida laboral del codi de compte de cotització esmentat del dia en què es va contractar el darrer treballador inclòs en el darrer projecte de generació subvencionat, sempre que s'hagi produït en els dos darrers anys.
b) Declaració responsable de què l'entitat compleix amb l'article 11.2 del Reial Decret 818/2021, en què cada contractació indefinida incentivada ha de suposar un increment net de la plantilla fixa del beneficiari, i computaran per al càlcul de tal increment net las variacions que es produeixin entre el col·lectiu de treballadors/es que integren la plantilla com a conseqüència de la renúncia voluntària, del reconeixement de la discapacitat o incapacitat laboral permanent total o parcial, de la jubilació, de la baixa per defunció, de les modificacions per reducció voluntària del temps de treball o per l'acomiadament disciplinari procedent, així com, en el cas de subrogacions, per les causes legals estipulades.
c) L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social s'ha de fer mitjançant el certificat corresponent expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, sens perjudici que pugui aportar el certificat acreditatiu corresponent emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social juntament amb la sol·licitud.
d) Respecte de l'acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què l'empresa o entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
e) Quant al requisit que preveu la lletra h del punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria, s'ha d'acreditar que l'empresa ha dut a terme l'organització preventiva per mitjà d'alguna de les modalitats que estableix el capítol III del Reglament dels serveis de prevenció, aprovat pel Reial decret 39/1997, de 17 de gener (BOE núm. 27, de 31 de gener), i que ha efectuat l'auditoria corresponent, si escau, de conformitat amb el capítol V del mateix Reglament.
f) Respecte del requisit establert en la lletra i del punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria, declaració responsable de no estar sotmès a cap de les prohibicions previstes en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
g) Respecte al requisit fixat a la lletra k del punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria, declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 1 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionada o condemnada per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
h) Pel que fa al requisit establert en la lletra l del punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria, declaració responsable de complir els requisits establerts en el capítol I i en l'article 34 del prorrogat Reglament (UE) 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny abans esmentat.
i) Declaració responsable de tenir vigent i registrat un pla d'igualtat en el moment de la justificació de l'ajut, d'acord amb el que disposa l'article 8 e) del Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes.
2. A més, les sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:
a) Model específic de sol·licitud de la convocatòria (annex 2).
b) Memòria explicativa del projecte objecte de les subvencions (annex 2).
c) Declaració en què es facin constar les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals o, si escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.
L'entitat sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir sobre això mitjançant un escrit presentat davant la Direcció General de Treball i Salut Laboral en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció o presenti noves sol·licituds d'ajuts.
d) Declaració responsable de veracitat de dades bancàries (annex 2).
Documentació específica
a) Els sol·licitants dels ajuts corresponents a aquest programa han d'acreditar que el projecte de creació d'ocupació té viabilitat tècnica, econòmica i financera i que implicarà la creació d'ocupació estable per a persones amb discapacitat mitjançant la presentació d'un estudi econòmic detallat, que haurà d'estar avalat per un economista col·legiat.
b) S'ha d'acreditar en la sol·licitud, o posteriorment, però prèviament a la concessió de la subvenció, que els nous llocs de treball generats per la creació o ampliació del centre corresponen a persones amb discapacitat desocupades. A aquest efecte, s'ha de presentar el certificat vigent de discapacitat expedit per l'òrgan competent en els termes de l'apartat sisè d'aquesta convocatòria, i també el d'estar desocupat i figurar inscrit com a demandant d'ocupació en l'oficina del servei públic d'ocupació prèviament a la contractació indefinida; en el cas de transformacions de contractes temporals en indefinits, la inscripció com a demandant d'ocupació ha de ser prèvia a la subscripció del contracte temporal que es transforma.
Juntament amb la documentació esmentada, en els projectes d'interès social s'ha de presentar el projecte de viabilitat tècnica, econòmica i financera adreçat a la justificació de la necessitat de l'ajut, signat pel representant legal del centre, que inclogui els apartats següents:
— Memòria explicativa del projecte i antecedents. S'hi ha d'incloure la descripció de l'entitat i els antecedents, la identificació del projecte i el seu interès social, el currículum i l'experiència professional del promotor o persona que es responsabilitzi de l'activitat que es pretén dur a terme, activitat que es desenvoluparà i justificació del projecte.
— Anàlisi del mercat amb indicació de l'estructura actual, mercat potencial, anàlisi de la competència, previsió de vendes, promoció, estructura comercial, canals de distribució, captació i manteniment de clients, estratègia, etc.
— Recursos humans, fent constar necessitats de personal, distribució per categories laborals, perfils, funcions de cada lloc de treball, selecció de personal i organigrama.
— Detall valorat del pla d'inversió fixa (s'hi han d'incloure les factures, siguin o no proforma i/o pressupost).
— Ampliació i documentació de les fonts financeres i del pla financer complet.
— Estats financers dels dos darrers anys (2023 i 2024) i provisional (2025). Projecte d'inversió, finançament, pla de tresoreria i anàlisi d'actiu circulant.
— Estudi economicofinancer de viabilitat del projecte, amb indicació de producció, facturació, altres ingressos, consums, costs de mà d'obra, amortitzacions, despeses financeres, compte de resultats i comptes provisionals d'explotació a dos anys i previsió de balanços a dos anys (2026 i 2027).
— Còpies de factures definitives de la inversió si s'han efectuat factures proforma i pressuposts en un altre cas.
Documents relacionats amb el tràmit:
Termini màxim
El termini per presentar les sol·licituds comença el tercer dia hàbil següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 5 de setembre de 2025.
Forma de presentació
La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.
Òrgan competent per a la tramitació
Direcció General de Treball i Salut Laboral
Contacte
Servei o Secció responsable
Àrea de Subvencions
Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló).
Tel.: 971178900
(sferrer@dgtreslab.caib.es)