Convocatòria d'ajuts per a programes de garantia alimentària amb càrrec al 0,7 % de l'IRPF de l'any 2023, per executar 2023-2024 i 2025
Finançar projectes i actuacions d'entitats sense ànim de lucre destinades a cobrir les necessitats bàsiques de persones i famílies en situació de precarietat econòmica a fi de reduir les situacions de vulnerabilitat o exclusió social.
Codi SIA
3032611
Persones destinatàries
Entitats sense ànim de lucre
Termini per a resoldre i notificar
El termini màxim per dictar i publicar la resolució és de tres mesos comptadors des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
Silenci administratiu
Negatiu
Forma d'inici
D'ofici
Fi de la via administrativa
Si
Disponible per tramitar per persona apoderada
Si
Normativa del procediment
Òrgan competent per a resoldre
Conselleria de Famílies i Afers Socials
Simplificació documental
Documents relacionats amb el procediment
Tràmits
Sol·licitud
Requisits
1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits següents:
a) Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre amb una antiguitat mínima de dos anys en la data de la finalització del termini de presentació de sol·licituds.
b) Estar constituïdes legalment i inscrites com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears en la data de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que disposa el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.
c) Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.
d) Incloure en els estatuts i en les seves activitats efectives, com a beneficiàries de les intervencions, qualsevol persona o família en situació de risc o exclusió social resident a les Illes Balears, sense que sigui necessària la pertinença a un col·lectiu o sector específic de població per raons de salut, discapacitat, dependència, edat, procedència o qualsevol altra condició.
e) Desenvolupar l'atenció directa als usuaris majoritàriament amb personal voluntari.
f) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
g) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiàries de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
h) No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
i) Complir l'obligació que estableix l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.
2. Les entitats que presentin sol·licituds per a la modalitat 1, a més dels requisits generals, han de complir els següents:
a) Estar designades pel Fons Espanyol de Garantia Agrària, OA (FEGA), durant l'exercici de 2023 com a organitzacions associades de distribució d'aliments, en el marc del Programa Operatiu d'Ajuda Alimentària del Fons d'Ajuda Europea per a les Persones Més Desafavorides (FEAD) Espanya 2023. S'entén que compleixen aquest requisit les entitats que formen part o participen de la federació estatal corresponent o estructura anàloga en el territori de les Illes Balears.
b) Disposar de personal per al desenvolupament del projecte; com a mínim, una persona graduada o diplomada en Treball Social.
3. Les entitats que presentin sol·licituds per a la modalitat 2, a més dels requisits generals, han de complir els següents:
a) Acreditar la participació d'un mínim de persones voluntàries al llarg de l'exercici de 2022 en activitats relacionades amb l'objecte d'aquesta convocatòria, d'acord amb els criteris següents:
— Per a les entitats de l'illa de Mallorca: 75.
— Per a les entitats de les illes de Menorca i Eivissa: 30.
— Per a les entitats de l'illa de Formentera: 15.
b) Atendre anualment, en el programa d'aliments, un mínim de famílies o beneficiaris directes, d'acord amb els criteris següents:
— Per a les entitats de l'illa de Mallorca: 750.
— Per a les entitats de les illes de Menorca i Eivissa: 600.
— Per a les entitats de l'illa de Formentera: 300.
c) Mantenir una col·laboració continuada i documentable amb els serveis socials comunitaris bàsics municipals.
d) Haver executat algun projecte de repartiment d'aliments en col·laboració amb algun servei social comunitari municipal al llarg de l'any 2022.
4. Les entitats que presentin sol·licituds per a la modalitat 3, a més dels requisits generals, han de complir els següents:
a) Acreditar la participació d'un mínim de deu persones voluntàries al llarg de l'exercici de 2022 en activitats relacionades amb l'objecte d'aquesta convocatòria.
b) Fer un mínim de 450 repartiments setmanals.
c) Haver executat algun projecte de menjador social durant l'any 2022.
5. Queden excloses d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:
a) Entitats que, d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora o, en tot cas, siguin una unió d'associacions (article 3.f) de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).
b) Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.
Documentació a presentar
Les entitats interessades han d'adjuntar a la sol·licitud (imprès 1) la documentació següent:
a) Un informe abreujat de l'activitat de l'entitat, d'acord amb el model facilitat per la Direcció General d'Afers Socials (imprès 2).
b) Una còpia simple del document que acrediti la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).
c) Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. Hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social, sense que sigui preceptiva la pertinença dels usuaris a un col·lectiu específic per qualsevol raó (condició de salut, edat, residència, origen, procedència, formació, etc.).
d) Una declaració responsable (imprès 3), signada pel representant de l'entitat, amb el contingut següent:
▪ Declaració responsable del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser beneficiària de la subvenció establerts en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de la normativa aplicable.
▪ Declaració responsable del compliment de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i aquesta convocatòria.
▪ Declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat s'oposi a la consulta i l'obtenció d'aquestes dades, ha d'aportar aquest certificat.
▪ Declaració responsable de no haver sol·licitat o rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a aquesta finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
e) Una declaració de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament d'acord amb el model aportat per la Direcció General d'Afers Socials, excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma. En aquest cas, és suficient indicar on s'ha de fer el pagament.
f) Una declaració responsable del representant de l'entitat, d'acord amb l'imprès 4, en la qual han de constar el nombre de perceptors, beneficiaris directes, famílies ateses o mitjana de repartiments setmanals durant l'exercici de 2022, a més del nombre de voluntaris que han col·laborat amb l'entitat durant el mateix període.
g) La resolució del president del Fons Espanyol de Garantia Agrària, OA, de designació de l'entitat sol·licitant, o de la federació o estructura estatal anàloga corresponent, com a organització associada de distribució d'aliments en el marc del Programa Operatiu d'Ajuda Alimentària del Fons d'Ajuda Europea per a les Persones Més Desafavorides (FEAD) Espanya 2023 (modalitat 1).
h) Un document, amb una antiguitat inferior a sis mesos abans de la data de publicació d'aquesta convocatòria, que acrediti la col·laboració de l'entitat sol·licitant amb els serveis socials comunitaris bàsics d'un o més municipis (modalitat 2).
Documents relacionats amb el tràmit:
Termini màxim
Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds dins el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Forma de presentació
La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.
Òrgan competent per a la tramitació
Conselleria de Famílies i Afers Socials
Contacte
Servei o Secció responsable
Servei de Serveis Socials
Pl. de la Drassana, 4. Tel.: 971177200
(serveissocials@dgsercoc.caib.es)
Al·legacions
Requisits
Entitats que siguin destinatàries de proposta provisional de resolució.
Documentació a presentar
Al·legacions a la proposta de resolució.
Termini màxim
5 dies hàbils des de l'endemà de la publicació a la proposta de resolució.
Forma de presentació
La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.
Òrgan competent per a la tramitació
Conselleria de Famílies i Afers Socials
Contacte
Servei o Secció responsable
Servei de Serveis Socials
Pl. de la Drassana, 4. Tel.: 971177200
(serveissocials@dgsercoc.caib.es)
Aportació documentació
Requisits
Entitats sol·licitants de la subvenció
Documentació a presentar
Termini màxim
Fins proposta Resolució provisional
Forma de presentació
La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.
Òrgan competent per a la tramitació
Conselleria de Famílies i Afers Socials
Contacte
Servei o Secció responsable
Servei de Serveis Socials
Pl. de la Drassana, 4. Tel.: 971177200
(serveissocials@dgsercoc.caib.es)
Acceptació o renúncia
Requisits
Entitats que siguin destinatàries de proposta definitiva de resolució.
Documentació a presentar
Acceptació o renúncia a la proposta de resolució.
Termini màxim
2 dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució.
Forma de presentació
La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.
Òrgan competent per a la tramitació
Conselleria de Famílies i Afers Socials
Contacte
Servei o Secció responsable
Servei de Serveis Socials
Pl. de la Drassana, 4. Tel.: 971177200
(serveissocials@dgsercoc.caib.es)
Informació sobre protecció de dades
De conformitat amb el reglament (UE) 2016/679 i la legistació vigent en matèria de protecció de dades, s’informa del tractament de les dades personals que conté aquest tràmit
Responsable del tractament
Direcció General d'Afers Socials
Finalitat
Tramitació del procediment
Legitimació
Compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics
Destinatari
No se cediran dades a tercers tret d'obligació legal
Drets
Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats, com s'explica en la informació addicional
Informació adicional