Vuelve

Sede Electrónica

Si buscas un procedimento dirigido a persones físicas y a la ciudadanía en general

Si buscas un procedimento dirigido a persones jurídicas, autónomos, cooperativas, asociaciones, fundaciones, ONG?S...

Si buscas un procedimento dirigido a otras administraciones públicas o entes, organismos y entidades que integran el sector público (consorcios, organismos autónomos, etc...)

Expedient de regulació temporal de l'ocupació (ERTO) per força major temporal

D'acord amb l'art. 47.5 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, modificat pel Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació del mercat de treball, les empreses podran aplicar la reducció de la jornada de treball o la suspensió dels contractes de treball per causa derivada de força major temporal, previ procediment tramitat conforme al que es disposa en aquest apartat, en l'article 51.7 i en les seves disposicions reglamentàries d'aplicació.

L'existència de força major temporal com a causa motivadora de la suspensió o reducció de jornada dels contractes de treball, haurà de ser constatada per l'autoritat laboral, qualsevol que sigui el nombre de persones treballadores afectades.

La resolució farà efecte des de la data del fet causant de la força major, i fins a la data determinada en la mateixa resolució.

Código SIA

2416797

Personas destinatarias

Empreses i el seu personal

Plazo máximo para la resolución y notificación

5 dies hàbils per resoldre des de l'entrada de la comunicació en el registro de la Direcció General de Treball i Salud Laboral

Silencio administrativo

Positiu

Forma de inicio

Instància de part

Fin de la via administrativa

Si

Disponible para tramitar por persona apoderada

Si

Observaciones

Si a la finalització del període determinat en la resolució de l'expedient se manté la força major, s'haurà de sol·licitar una nova autorització.

Órgano competente para resolver

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Documentos relacionados con el procedimiento

Trámites

X

Sol·licitud

Requisitos

- Sol·licitud de l'empresa dirigida a l'autoritat laboral competent, acompanyada dels mitjans de prova que estimi necessaris, i simultània comunicació a la representació legal de les persones treballadores.

- L'empresa juntament amb la sol·licitud comunicarà a través dels procediments automatitzats que s'estableixin:

1r El període dins del qual es durà a terme l'aplicació de la suspensió del contracte o la reducció de jornada.

2n La identificació de les persones treballadores incloses en l'expedient de regulació temporal d'ocupació.

3r El tipus de mesura a aplicar respecte de cadascuna de les persones treballadores i el percentatge màxim de reducció de jornada o el nombre màxim de dies de suspensió de contracte a aplicar.

- Si a la finalització del període determinat en la resolució de l'expedient es manté la força major, s'haurà de sol·licitar una nova autorització.

Documentación a presentar

- Sol·licitud d'expedient de regulació de l'ocupació

- Llistat de treballadors afectats

- Memòria descriptiva acreditant la forç major com a causa motivadora de la suspensió o reducció de jornada dels contractes de treball.

- Acreditació comunicació inici procediment als treballadors

Modelos:

Plazo máximo

-

Forma de presentación

De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):


a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.


b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.


c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.


*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacto

Servicio o Sección responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971178900

(eres@caib.es)

Observaciones

L’empresa aportarà els mitjans de prova que consideri convenients amb la presentació de la sol·licitud.

X

Decisió empresarial

Requisitos

La resolució de l'autoritat laboral es dictarà, prèvies les actuacions i informes indispensables, en el termini de cinc dies des de la sol·licitud, i es limitarà, si n'és el cas, a constatar l'existència de força major al·legada per l'empresa, corresponent a aquesta la decisió sobre la reducció de les jornades de treball o suspensió dels contractes de treball.

L'autoritat laboral autoritzarà l'expedient si s'entén justificada la causa al·legada.

La resolució tendrà efectes des de la data del fet causant de la força major, i fins la data determinada en la resolució.

L'empresa haurà de comunicar l'esmentada decisió als representants dels treballadors i a l'autoritat laboral.

Si a la finalització del període determinat en la resolució de l'expediente se manté la força major, s'haurà de sol·licitar una nova autorització.

Documentación a presentar

Decisió empresarial

Comunicació de la decisió als representants dels treballadors.

Modelos:

Plazo máximo

-

Forma de presentación

De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):


a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.


b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.


c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.


*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacto

Servicio o Sección responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971178900

(eres@caib.es)

Observaciones

Si, instruït el procediment, no s’ha constatat la causa de força major es pot iniciar el procediment de regulació temporal d'ocupació (ERTO) per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció.

X

Comunicació al SOIB

Requisitos

Una vegada que l'empresa rebi l'autorització de l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), s'ha de realitzar la inscripció dels treballadors afectats com a demandants d'ocupació al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB).

La inscripció al SOIB és un tràmit obligatori perquè les persones treballadores afectades per un ERTO puguin accedir a la prestació per desocupació.

Per realitzar aquesta gestió, l'empresa ha de comunicar al SOIB la relació de treballadors en situació d'ERTO.

Documentación a presentar

- Sol·licitud de comunicació al SOIB dels treballadors en situació d'ERTO

- Annex I Relació de persones treballadores afectades (full de càlcul)

- Annex II Autorització del/la treballador/a a la empresa, per a la inscripció al SOIB

Documentos relacionados con el trámite:

Plazo máximo

Una vegada que la Autoritat Laboral ha resolt l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), l'empresa ha de trametre immediatament la documentació necessària dels treballadors afectats al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per tal de no retardar la tramitació de les prestacions per desocupació.

Forma de presentación

La presentación de este trámite únicamente se puede hacer por vía telemática y tiene que acceder haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacto

Servicio o Sección responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971178900

(eres@caib.es)

Observaciones

Per a la correcta comunicació, l'empresa ha de emplenar i remetre els documents adjunts, per via telemàtica.

En el cas que la persona treballadora no autoritzi l'empresa a tramitar la documentació al SOIB, se l'ha d'informar que haurà de sol·licitar cita prèvia amb la seva oficina d'ocupació per tal de d'inscriure's a la demanda. Si les dades del/la treballador/a estan incomplets, l'empresa l'informarà de que els ha de completar, sol·licitant cita prèvia al SOIB.

Les consultes relacionades amb la comunicació al SOIB de les dades dels treballadors en situació d'ERTO, es poden adreçar al correu electrònic: bustiademandes@soib.caib.es

Información sobre protección de datos

X

De conformitat amb el reglament (UE) 2016/679 i la legistació vigent en matèria de protecció de dades, s’informa del tractament de les dades personals que conté aquest tràmit

Responsable del tratamiento

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Finalidad

Tramitació del procediment administratiu d'extinció/suspensió de contractes/reducció de jornada per Força Major d'acord amb el que preveuen el Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, que aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors i el Reial decret 1483/2012, de 29 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament dels procediments d'acomiadament col·lectiu i de suspensió de contractes i reducció de jornada. El tractament de les dades és necessari per acomplir l'obligació legal establerta a la normativa esmentada.

Legitimación

Compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics

Destinatario

No se cediran dades a tercers tret d'obligació legal

Derechos

Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats, com s'explica en la informació addicional

Información adicional

Descargar