Vuelve

Sede Electrónica

Si buscas un procedimento dirigido a persones físicas y a la ciudadanía en general

Si buscas un procedimento dirigido a persones jurídicas, autónomos, cooperativas, asociaciones, fundaciones, ONG?S...

Si buscas un procedimento dirigido a otras administraciones públicas o entes, organismos y entidades que integran el sector público (consorcios, organismos autónomos, etc...)

Procediment sancionador en matèria de Comerç

Tramitació de procediments per la presumpta comissió d'infraccions establertes a la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, o al Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques, en matèria de comerç.

Código SIA

1017782

Personas destinatarias

Persones físiques i jurídiques presumptament responsables

Plazo máximo para la resolución y notificación

6 mesos (procediment simplificat) – 1 any (procediment ordinari)

Silencio administrativo

Caducitat

Forma de inicio

D'ofici

Fin de la via administrativa

No

Disponible para tramitar por persona apoderada

Si

Observaciones

- Resolució del Director general, se podrà interposar Recurs d'alçada, no posa fi a la vía administrativa.

- Resolució del Conseller, se podrà interposar Recurs de reposició, posa fi a la vía administrativa.

- Les infraccions tipificades en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears:

a) Les infraccions lleus, amb admonició o multa de 150 euros fins a 1.500 euros.

b) Les infraccions greus, amb multa de 1.501 euros fins a 30.000 euros.

c) Les infraccions molt greus, amb multa de 30.001 euros fins a 300.000 euros, i en el supòsit que hagin significat un greu risc per a la salut, un greu perjudici econòmic o hagin generat una àmplia alarma social, a més a més, el tancament de l'establiment o la suspensió de l'activitat comercial per un termini màxim d'un any.

Les infraccions tipificades en els articles 5.1 i 6.6 del Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques:

a) A les infraccions molt greus els correspon una sanció entre 60.001 i 600.000 euros.

b) A les infraccions greus els correspon una sanció entre 6.001 i 60.000 euros.

Órgano competente para resolver

Conselleria d'Empresa, Autònoms i Energia

Trámites

X

Al·legacions a l'Acord d'iniciació

Requisitos

Els expedients administratius sancionadors s'inicien amb l'Acord d'iniciació que dicta l'òrgan competent en matèria de comerç, d'ofici, bé per pròpia iniciativa o com a conseqüència d'una ordre superior, d'una petició raonada d'altres òrgans o d'una denúncia.

Aquest Acord s'ha de notificar als interessats, els quals disposen d'un termini de 15 dies per formular al·legacions en defensa dels seus interessos i presentar documents o altres elements de judici, i per proposar prova amb la concreció dels mitjans probatoris que pretenguin utilitzar.

Documentación a presentar

Document d'al·legacions i els documents o altres elements de judici que considerin pertinents per a la defensa dels seus drets o interessos.

Modelos:

Documentos relacionados con el trámite:

Plazo máximo

15 dies a comptar des de l'endemà de la recepció de la notificació de l'Acord d'inici

Forma de presentación

De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):


a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.


b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.


c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.


*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç

Contacto

Servicio o Sección responsable

Servei de Comerç

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971178900 - Fax: 971786826

(infocomerc@dgce.caib.es)

Observaciones

D'acord amb l'article 85 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, si iniciat un procediment sancionador l'infractor reconeix la seva responsabilitat es podrà resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que sigui procedent.

Quan la sanció tengui únicament caràcter pecuniari o bé calgui imposar una sanció pecuniària i una altra de caràcter no pecuniari per`o s'ha justificat la improcedència de la segona, el pagament voluntari del presumpte responsable, a qualsevol moment anterior a la resolució, implicarà la terminació del procediment, excepte en el relatiu a la reposició de la situació alterada o a la determinació de la indemnització pels danys i perjudicis causats per la comissió de la infracció.

En tots dos casos, quan la sanció tengui únicament caràcter pecuniari l'òrgan competent per resoldre el procediment aplicarà reduccions d'almenys el 20% sobre l'import de la sanció proposada i aquests seran acumulables entre sí. Les reduccions esmentades hauran d'estar determinades en la notificació d'iniciació del procediment i LA SEVA EFECTIVITAT ESTARÀ CONDICIONADA AL DESISTIMENT O RENÚNCIA DE QUALSEVOL ACCIÓ O RECURS EN VIA ADMINISTRATIVA CONTRA LA SANCIÓ.

X

Al·legacions en tràmit d'audiència

Requisitos

Quan sigui necessari per constatar la realitat dels fets o per delimitar la responsabilitat de les persones inculpades, l'òrgan instructor, d'ofici o a sol·licitud de la persona interessada, ha d'obrir un període de prova. Una vegada acabat el període de prova i immediatament abans de redactar la proposta de resolució, l'òrgan instructor ha de concedir a les persones interessades un termini d'audiència, no inferior a 10 dies ni superior a 15, per tal que puguin accedir a l'expedient, formular al·legacions i presentar els documents i altres elements de judici que considerin pertinents per a la defensa dels seus drets o interessos. Es pot prescindir d'aquest tràmit en els casos següents:

a) Quan les persones interessades hagin manifestat anteriorment la seva decisió de no formular noves al·legacions i de no aportar nous documents o elements de judici.

b) Quan no figurin en el procediment altres fets ni altres manifestacions i proves que els presentats per la persona inculpada.

En els casos en què els fets puguin ser constitutius d'infraccions greus o molt greus, la persona inculpada pot sol·licitar, dins el tràmit d'audiència, que es dugui a terme una compareixença presencial davant l'òrgan instructor. La sol·licitud s'ha de denegar motivadament quan les al·legacions a què fa referència el paràgraf anterior no aportin elements nous per a la defensa dels drets del presumpte responsable.

Documentación a presentar

Document d'al·legacions i els documents o altres elements de judici que considerin pertinents per a la defensa dels seus drets o interessos.

Modelos:

Documentos relacionados con el trámite:

Plazo máximo

15 dies a comptar des de l'endemà de la recepció de la notificació de la concessió del termini d'audiència

Forma de presentación

De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):


a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.


b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.


c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.


*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç

Contacto

Servicio o Sección responsable

Servei de Comerç

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971178900 - Fax: 971786826

(infocomerc@dgce.caib.es)

Observaciones

D'acord amb l'article 85 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, si iniciat un procediment sancionador l'infractor reconeix la seva responsabilitat es podrà resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que sigui procedent.

Quan la sanció tengui únicament caràcter pecuniari o bé calgui imposar una sanció pecuniària i una altra de caràcter no pecuniari per`o s'ha justificat la improcedència de la segona, el pagament voluntari del presumpte responsable, a qualsevol moment anterior a la resolució, implicarà la terminació del procediment, excepte en el relatiu a la reposició de la situació alterada o a la determinació de la indemnització pels danys i perjudicis causats per la comissió de la infracció.

En tots dos casos, quan la sanció tengui únicament caràcter pecuniari l'òrgan competent per resoldre el procediment aplicarà reduccions d'almenys el 20% sobre l'import de la sanció proposada i aquests seran acumulables entre sí. Les reduccions esmentades hauran d'estar determinades en la notificació d'iniciació del procediment i LA SEVA EFECTIVITAT ESTARÀ CONDICIONADA AL DESISTIMENT O RENÚNCIA DE QUALSEVOL ACCIÓ O RECURS EN VIA ADMINISTRATIVA CONTRA LA SANCIÓ.

X

Al·legacions a la Proposta de resolució

Requisitos

Una vegada conclòs el tràmit d'audiència i la resta d'actuacions relatives a la instrucció del procediment, i no procedeixi l'arxivament de l'expedient, l'òrgan instructor ha de formular una proposta de resolució, degudament motivada, que s'ha de notificar a les persones interessades, les quals disposen d'un termini de 15 dies per accedir als documents integrants de l'expedient, formular noves al·legacions i presentar els documents i les informacions que considerin pertinents.

Una vegada finalitzat el tràmit, no es poden incorporar al procediment nous escrits d'al·legacions ni nous documents de les persones interessades, llevat dels relatius, si s'escau, a les actuacions complementàries que l'òrgan instructor pugui dur a terme.

Documentación a presentar

Document d'al·legacions i tota la documentació que es consideri necessària per tal de poder recolzar els fets al·legats.

Modelos:

Documentos relacionados con el trámite:

Plazo máximo

15 dies a comptar des de l'endemà de la recepció de la notificació de la proposta de resolució

Forma de presentación

De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):


a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.


b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.


c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.


*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç

Contacto

Servicio o Sección responsable

Servei de Comerç

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971178900 - Fax: 971786826

(infocomerc@dgce.caib.es)

Observaciones

D'acord amb l'article 85 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, si iniciat un procediment sancionador l'infractor reconeix la seva responsabilitat es podrà resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que sigui procedent.

Quan la sanció tengui únicament caràcter pecuniari o bé calgui imposar una sanció pecuniària i una altra de caràcter no pecuniari per`o s'ha justificat la improcedència de la segona, el pagament voluntari del presumpte responsable, a qualsevol moment anterior a la resolució, implicarà la terminació del procediment, excepte en el relatiu a la reposició de la situació alterada o a la determinació de la indemnització pels danys i perjudicis causats per la comissió de la infracció.

En tots dos casos, quan la sanció tengui únicament caràcter pecuniari l'òrgan competent per resoldre el procediment aplicarà reduccions d'almenys el 20% sobre l'import de la sanció proposada i aquests seran acumulables entre sí. Les reduccions esmentades hauran d'estar determinades en la notificació d'iniciació del procediment i LA SEVA EFECTIVITAT ESTARÀ CONDICIONADA AL DESISTIMENT O RENÚNCIA DE QUALSEVOL ACCIÓ O RECURS EN VIA ADMINISTRATIVA CONTRA LA SANCIÓ.

Información sobre protección de datos

X

De conformitat amb el reglament (UE) 2016/679 i la legistació vigent en matèria de protecció de dades, s’informa del tractament de les dades personals que conté aquest tràmit

Responsable del tratamiento

Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç

Finalidad

Tramitació del procediment sancionador en matèria de comerç.

Legitimación

Compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics

Destinatario

No se cediran les dades personals a tercers, tret que existeixi obligació legal o interès legítim, d'acord amb l'establert al Reglament General de Protecció de Dades.

Derechos

Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats, com s'explica en la informació addicional

Información adicional

Descargar