Requisits
Els requisits que han d'acreditar les persones o entitats sol·licitants són els següents:
1. La persona amb discapacitat ha d'estar desocupada i ha de figurar inscrita en l'oficina d'ocupació corresponent en el moment de la contractació.
2. Tal com es preveu a l'article 11.2 del Reial Decret 818/2021, cada contractació indefinida incentivada ha de suposar un increment net de la plantilla fixa del beneficiari i no computaran per al càlcul de tal increment net les variacions que es produeixin entre el col·lectiu de treballadors que integren la plantilla com a conseqüència de la renúncia voluntària, del reconeixement de la discapacitat o incapacitat laboral permanent total o parcial, de la jubilació, de la baixa per defunció, de les modificacions per reducció voluntària del temps de treball o per l'acomiadament disciplinari procedent, així com, en el cas de subrogacions, per les causes legals estipulades.
3. El lloc de treball que ocupi la persona amb discapacitat ha de ser adequat a la seva discapacitat. A aquest efecte, la Direcció General de Treball i Salut Laboral ha de sol·licitar un informe dels equips multiprofessionals sobre l'adequació del lloc de treball a la discapacitat de les treballadores o dels treballadors contractats o de les sòcies o dels socis incorporats.
4. Quant als ajuts destinats a l'adaptació del lloc de treball o a la dotació de mitjans especials de protecció personal, la necessitat de l'adaptació o de la dotació ha de tenir l'informe favorable de la Inspecció de Treball i Seguretat Social. Igualment, s'ha d'aportar el pressupost de la despesa que s'hagi d'efectuar o la factura que acrediti l'adaptació o la dotació corresponent.
5. Els beneficiaris han d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què l'empresa o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
6. Els beneficiaris també han d'acreditar que estan al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, sens perjudici que pugui aportar el certificat acreditatiu corresponent emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social juntament amb la sol·licitud.
7. No s'ha d'estar sotmès a cap de les prohibicions per beneficiar-se de la subvenció que estableix l'apartat 1 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
8. S'ha d'acreditar que s'ha dut a terme l'organització preventiva per mitjà d'alguna de les modalitats que estableix el capítol III del Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció (BOE núm. 27, de 31 de gener) i que s'ha efectuat l'auditoria corresponent, si escau, de conformitat amb el que disposa el capítol V del mateix Reial decret.
9. No haver estat sancionades o condemnades en els tres darrers anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa firma o condemnades per sentència judicial firma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques per període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
10. Les entitats o empreses que tenguin l'obligació legal o convencional d'elaborar i aplicar un pla d'igualtat d'acord amb el que estableix l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, en relació amb l'article 2 del Reial decret 901/2020 han de tenir vigent i registrat un pla d'igualtat en el moment de la presentació de la seva sol·licitud, d'acord amb el que disposa l'article 8 e) del Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes.
11. A més, per beneficiar-se dels ajuts que estableix aquesta convocatòria, les empreses i les cooperatives de treball associat han d'estar d'alta en la declaració censal i tenir assignat un codi de compte de cotització.
Documentació a presentar
1. Juntament amb la sol·licitud inclosa a l'annex 2, les entitats sol·licitants han d'aportar la documentació següent:
a) Model de sol·licitud de la convocatòria i declaració responsable (annex 2).
b) Acreditació de la representació que té la persona que signa la sol·licitud per actuar davant l'Administració pública. La Direcció General de Treball i Salut Laboral, de conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 esmentada, podrà consultar les bases de dades corresponents al DNI, excepte que la persona representant s'hi hagi oposat expressament, supòsit en què haurà d'aportar fotocòpia del seu DNI.
c) Fotocòpia del contracte de treball indefinit signat amb el treballador o la treballadora en model oficial.
d) Fotocòpia del contracte de treball temporal transformat en indefinit, quan pertoqui.
e) Fotocòpia del certificat que acrediti el grau de discapacitat, expedit per l'organisme competent.
f) Quant a les dades personals de demanda d'ocupació i de la Seguretat Social de la persona contractada o incorporada com a sòcia, la Direcció General de Treball i Salut Laboral, de conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 esmentada, podrà efectuar les gestions següents excepte que la persona interessada s'hi hagi oposat expressament, supòsit en què haurà d'aportar la documentació corresponent:
— Consultar les bases de dades corresponents al DNI de la persona contractada o incorporada com a sòcia.
— Obtenir un certificat del servei públic d'ocupació que acrediti la inscripció com a persona desocupada de la persona contractada o incorporada com a sòcia.
— Obtenir un informe de vida laboral de la persona contractada o incorporada com a sòcia, emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.
g) En el cas d'incorporació com a sòcia o soci en cooperatives de treball associat, certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari a qui correspongui aquesta funció, en el qual es faci constar la data d'alta i la permanència com a sòcia de la persona amb discapacitat incorporada.
h) Memòria descriptiva del lloc de treball.
i) Fotocòpia de l'alta en la declaració censal i de l'assignació del codi de compte de cotització de l'empresa o cooperativa de treball associat que sol·licita els ajuts.
j) Per acreditar l'increment net de la plantilla fixa de l'entitat beneficiària, ha d'aportar informe de vida laboral del codi compte de cotització dels dotze mesos immediatament anteriors a la contractació indefinida inicial o transformació del contracte temporal en indefinit pel qual es sol·licita l'ajut, i un informe de vida laboral del codi compte de cotització del mateix dia de la contractació.
k) Declaració responsable de què l'entitat compleix amb l'article 11.2 del Reial decret 818/2021, on cada contractació indefinida incentivada ha de suposar un increment net de la plantilla fixa del beneficiari, no computant per al càlcul de tal increment net les variacions que es produeixin entre el col·lectiu de treballadors/es que integren la plantilla com a conseqüència de la renúncia voluntària, del reconeixement de la discapacitat o incapacitat laboral permanent total o parcial, de la jubilació, de la baixa per defunció, de les modificacions per reducció voluntària del temps de treball o per l'acomiadament disciplinari procedent, així com, en el cas de subrogacions, per les causes legals estipulades.
l) Respecte de l'acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què l'empresa o entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
m) Quant a l'acreditació del requisit d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud dels ajuts implica l'autorització a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui obtenir de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació acreditativa del compliment d'aquesta obligació, si bé l'entitat també el pot presentar juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
n) Declaració responsable en què es facin constar les subvencions o els ajuts que, per a la mateixa finalitat, s'hagin obtingut de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, com també les que s'hagin sol·licitat o, si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne demanat cap.
S'hi ha de fer constar, a més, una declaració sobre tots els ajuts de minimis rebuts durant els tres anys anteriors a la data de la sol·licitud, com també dels sol·licitats pendents de resoldre.
Els ajuts concedits en el marc d'aquesta convocatòria constitueixen ajuts d'Estat sotmesos a la norma dels ajuts de minimis, per la qual cosa a aquests beneficiaris se'ls ha d'aplicar la norma dels ajuts de minimis que determina que l'import total dels ajuts de minimis a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros durant qualsevol període de tres anys (article 3 del Reglament [UE] núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis ―Diari Oficial de la Unió Europea de 15 de desembre de 2023, DOUE-L-2023-2831―).
L'entitat sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit que ha de presentar a la Direcció General de Treball i Salut Laboral, en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció o presenti noves sol·licituds d'ajuts.
o) Declaració de no estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari de l'ajut establertes legalment.
p) Declaració de no haver estat sancionades o condemnades en els tres darrers anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques per període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
q) Declaració que l'entitat que representa disposa d'un pla d'igualtat vigent i inscrit en el registre de plans d'igualtat de la Direcció General de Treball i Salut Laboral en la data de la presentació de la sol·licitud (empreses de cinquanta o més treballadors, que ho disposi el conveni col·lectiu d'aplicació o que s'hagués acordat per l'autoritat laboral en un procediment sancionador).
r) Documentació que acrediti que l'empresa o entitat ha dut a terme l'organització de l'activitat preventiva i l'auditoria corresponent, si escau, de conformitat amb el que disposen la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals; el Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció, i l'Ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials de 27 de juny de 1997 per la qual es desplega el Reglament de serveis de prevenció.
s) Declaració responsable de dades bancàries (annex 2).
t) A més, en el supòsit de sol·licitud d'ajuts per a adaptació del lloc de treball o dotació de mitjans de protecció personal:
— Fotocòpia del contracte de treball subscrit amb la persona amb discapacitat.
— Memòria de la necessitat de l'activitat.
— Pressupost de les despeses que s'hagin d'efectuar o factura que acrediti la realització efectiva de l'adaptació o la dotació.
La Direcció General de Treball i Salut Laboral ha de sol·licitar un informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social sobre la necessitat de l'adaptació o de la dotació. Un informe negatiu suposarà la denegació dels ajuts.
u) La certificació del grau de discapacitat determinat pels equips multiprofessionals en resolució motivada, mitjançant els barems establerts en el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat.
v) Si escau, declaració responsable que la persona sol·licitant d'un ajut d'import superior a 30.000 euros, d'acord amb l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, compleix amb els terminis prevists en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials. Aquests beneficiaris han d'acreditar-ne el compliment en el termini de deu dies hàbils des de la notificació de la proposta de la resolució de concessió d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre (annex 2).
2. Excepcionalment, si la Direcció General de Treball i Salut Laboral no pot consultar o obtenir la documentació prevista en les lletres b), f) i t) del punt anterior, es pot sol·licitar l'aportació a la persona interessada, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 indicada i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desenvolupa parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.
Documents relacionats amb el tràmit:
Termini màxim
El termini per presentar les sol·licituds comença el tercer dia hàbil següent al de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 11 d'octubre de 2024.
Forma de presentació
La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.
Òrgan competent per a la tramitació
Direcció General de Treball i Salut Laboral
Contacte
Servei o Secció responsable
Àrea de Subvencions
Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló).
Tel.: 971178900
(jfbennassar@dgtreslab.caib.es)