Requisitos
Poden sol·licitar les ajudes per al lloguer d'habitatges que preveu aquesta convocatòria les persones físiques majors d'edat o emancipades, residents en les Illes Balears, que compleixin els requisits generals i específics següents:
a) Que siguin titulars en qualitat d'arrendataris d'un contracte de lloguer d'habitatge d'una durada mínima d'un any. El contracte s'ha d'haver formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. La condició d'arrendatari o arrendatària s'ha d'acreditar mitjançant l'aportació d'aquest contracte.
b) Que l'habitatge arrendat constitueixi la residència habitual i permanent de l'arrendatari o arrendatària, la qual cosa ha d'acreditar-se mitjançant un certificat històric de convivència en el qual han de constar, en la data de la sol·licitud, les persones que tenen el domicili habitual en l'habitatge objecte del contracte d'arrendament. L'habitatge ha de constituir el domicili habitual i permanent durant tot el període per al qual es concedeix l'ajuda.
c) Que estiguin al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer, en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
Únicament per acreditar aquest requisit, s'admeten els rebuts lliurats en mà mitjançant un escrit signat per la persona arrendadora. No obstant això, aquests rebuts no s'admeten a l'efecte de la justificació per pagar l'ajuda, d'acord amb l'article 26 d'aquesta Ordre.
d) Que la habitatge objecte de lloguer estigui situat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
e) Que els titulars del contracte d'arrendament amb domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat tenguin la nacionalitat espanyola. En el cas que els titulars del contracte siguin estrangers, han de tenir la residència legal a Espanya.
f) Que l'habitatge objecte del contracte de lloguer tengui una renda màxima mensual que sigui igual o inferior a 900 € mensuals (segons municipi). No són objecte de subvenció aquelles sol·licituds en les quals els contractes tenen rendes mensuals que superen el límit anterior.
g) Que els ingressos de les persones que tenguin el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat, siguin o no titulars del contracte de lloguer, compleixin el requisit d'ingressos màxims que estableix l'article 12 d'aquesta Ordre.
Documentación a presentar
1. Juntament amb la sol·licitud d'ajuda per al lloguer d'habitatges s'ha de presentar la documentació necessària següent:
a) La còpia del document nacional d'identitat de cadascuna de les persones físiques titulars del contracte de lloguer o document acreditatiu de la residència legal a Espanya.
b) La copia del document acreditatiu de les facultats de representació del representant de la persona física sol·licitant, si s'escau.
c) L'autorització expressa, en tot cas, de la persona física sol·licitant i de la resta de membres de la unitat de convivència perquè, segons el model que figura en l'annex 2, l'òrgan instructor i/o l'entitat col·laboradora pugui obtenir, de manera directa, la informació que acrediti les dades d'identitat o de caràcter personal de la persona sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència, el compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social de les persones titulars del contracte de lloguer, els ingressos dels membres de la unitat de convivència majors d'edat, i qualsevol altra informació tributària o econòmica que figuri en l'Agència Tributària Estatal, l'Agència Tributària de les Illes Balears i la Tresoreria General de la Seguretat Social.
d) El certificat d'índexs de qualsevol Registre de la Propietat acreditatiu del fet que, quant al llogater o llogaters que figuren en el contracte de lloguer, no apareixen titularitats registrals vigents a favor seu en tot el territori nacional, com a propietaris, usufructuaris o titulars registrals de qualsevol dret real que permeti l'ús i gaudi d'algun habitatge situat en territori espanyol. En cas de ser-ho, cal acreditar la no disponibilitat de l'ús i gaudi de l'habitatge per alguna de les causes que estableix l'article 13.2.a) d'aquesta Ordre.
e) La còpia completa del contracte de lloguer en vigor, amb inclusió expressa del mitjà i la forma de pagament a la persona arrendadora. Si la renda inclou aparcament, annexos o imposts, ha de desglossar-se l'import del lloguer que correspon a l'habitatge.
f) El certificat històric de convivència (en què han de constar, en la data de la sol·licitud, totes les persones que tenen el domicili habitual i permanent en l'habitatge i amb indicació de la data d'alta en aquest domicili), a l'efecte de determinar que l'habitatge llogat és el domicili habitual i permanent dels arrendataris, durant tot el període del contracte per al qual es concedeix l'ajuda.
g) Els justificants acreditatius del pagament de les rendes mensuals del contracte de lloguer fins a la data de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
Només són subvencionables els justificants de pagament del lloguer fets per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, a través d'una entitat financera o de crèdit des de l'1 de gener de 2021, en el cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta, i en tots dos casos fins a la darrera mensualitat vençuda i que compleixin els requisits que s'expressen en l'apartat 1.a) de l'article 14 d'aquesta Ordre a l'efecte de la justificació per al pagament de l'ajuda.
h) El títol de família nombrosa expedit per l'Administració competent.
En el cas que aquest títol no s'hagi sol·licitat o estigui pendent d'atorgament, s'ha d'aportar el llibre de família, juntament amb la còpia amb registre d'entrada de la sol·licitud per a la concessió d'aquest títol, el qual s'ha de presentar immediatament que s'obtengui.
i) La declaració administrativa sobre el tipus i el grau de discapacitat reconegut per l'òrgan competent, en el cas de persones amb discapacitat.
j) Les declaracions responsables dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer que figuren en l'annex 3.
k) La declaració responsable dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer, segons el model que figura en l'annex 3, segons la qual declaren que, tant ells com la resta de membres de la unitat de convivència.
l) La declaració responsable dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer de veracitat de dades bancàries, segons el model que figura en l'annex 1.4.
2. La presentació de la sol·licitud implica l'autorització a l'òrgan instructor i a l'entitat col·laboradora, si s'escau, per obtenir informació d'altres administracions públiques respecte de les dades d'identitat o de caràcter personal, tributàries o econòmiques i de qualsevol altre tipus que puguin ser necessàries per resoldre el procediment.
3. En el cas que s'hagi estat beneficiari d'una ajuda de lloguer d'habitatge de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge en anys anteriors i els documents relacionats en els apartats a), e), h) i i) d'aquest article no hagin estat objecte de cap modificació, es poden substituir per una declaració responsable (annex 1.5) que manifesti que el contingut d'aquesta documentació no ha variat respecte de la concessió de l'ajuda de lloguer de referència.
Modelos:
Documentos relacionados con el trámite:
Plazo máximo
El termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda comença el dia 1 d'octubre de 2021 i finalitza el 30 de novembre de 2021, ambdós inclosos.
Forma de presentación
De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):
a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.
b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.
c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.
*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.
Órgano competente para la tramitación
Direcció General d'Habitatge i Arquitectura
Contacto
Servicio o Sección responsable
Direcció General d'Habitatge i Arquitectura
Camí del Reis 308.
Tel.: 971177300