Vuelve

Sede Electrónica

Si buscas un procedimento dirigido a persones físicas y a la ciudadanía en general

Si buscas un procedimento dirigido a persones jurídicas, autónomos, cooperativas, asociaciones, fundaciones, ONG?S...

Si buscas un procedimento dirigido a otras administraciones públicas o entes, organismos y entidades que integran el sector público (consorcios, organismos autónomos, etc...)

Ajudes de l'any 2021 per al lloguer d'habitatges, en el marc del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021

1. L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores i aprovar la convocatòria de les ajudes estatals i autonòmiques de l'any 2021 per als lloguers d'habitatges que es reportin a partir de l'1 de gener de 2021 i fins al 31 de desembre de 2021.

2. Aquestes ajudes estatals i autonòmiques tenen per objecte facilitar el gaudi d'un habitatge destinat a domicili habitual i permanent en règim de lloguer, a sectors de població amb escassos recursos econòmics, mitjançant l'atorgament d'ajudes als inquilins que consisteixen en el finançament d'una part de la renda que el llogater ha de satisfer per l'habitatge llogat.

Código SIA

2451115

Personas destinatarias

Poden sol·licitar les ajudes per al lloguer d'habitatges que preveu aquesta convocatòria les persones físiques majors d'edat o emancipades, residents en les Illes Balears, que compleixin els requisits generals i específics següents:

a) Que siguin titulars en qualitat d'arrendataris d'un contracte de lloguer d'habitatge d'una durada mínima d'un any. El contracte s'ha d'haver formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. La condició d'arrendatari o arrendatària s'ha d'acreditar mitjançant l'aportació d'aquest contracte.

b) Que l'habitatge arrendat constitueixi la residència habitual i permanent de l'arrendatari o arrendatària, la qual cosa ha d'acreditar-se mitjançant un certificat històric de convivència en el qual han de constar, en la data de la sol·licitud, les persones que tenen el domicili habitual en l'habitatge objecte del contracte d'arrendament. L'habitatge ha de constituir el domicili habitual i permanent durant tot el període per al qual es concedeix l'ajuda.

c) Que estiguin al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer, en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.

Únicament per acreditar aquest requisit, s'admeten els rebuts lliurats en mà mitjançant un escrit signat per la persona arrendadora. No obstant això, aquests rebuts no s'admeten a l'efecte de la justificació per pagar l'ajuda, d'acord amb l'article 26 d'aquesta Ordre.

d) Que la habitatge objecte de lloguer estigui situat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

e) Que els titulars del contracte d'arrendament amb domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat tenguin la nacionalitat espanyola. En el cas que els titulars del contracte siguin estrangers, han de tenir la residència legal a Espanya.

f) Que l'habitatge objecte del contracte de lloguer tengui una renda màxima mensual que sigui igual o inferior a 900 € mensuals (segons municipi). No són objecte de subvenció aquelles sol·licituds en les quals els contractes tenen rendes mensuals que superen el límit anterior.

g) Que els ingressos de les persones que tenguin el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat, siguin o no titulars del contracte de lloguer, compleixin el requisit d'ingressos màxims que estableix l'article 12 d'aquesta Ordre.

Plazo máximo para la resolución y notificación

El termini màxim per dictar i notificar les resolucions de concessió de les ajudes per al lloguer d'habitatges, així com també les resolucions de denegació de les ajudes i les de no admissió a tràmit o desistiment de les sol·licituds presentades, és de sis mesos comptadors des de la data en què acabi el termini per presentar les sol·licituds.

Silencio administrativo

Negatiu

Forma de inicio

Instància de part

Fin de la via administrativa

Si

Disponible para tramitar por persona apoderada

Si

Órgano competente para resolver

Direcció General d'Habitatge i Arquitectura

Trámites

X

Presentació de sol·licituds

Requisitos

Poden sol·licitar les ajudes per al lloguer d'habitatges que preveu aquesta convocatòria les persones físiques majors d'edat o emancipades, residents en les Illes Balears, que compleixin els requisits generals i específics següents:

a) Que siguin titulars en qualitat d'arrendataris d'un contracte de lloguer d'habitatge d'una durada mínima d'un any. El contracte s'ha d'haver formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. La condició d'arrendatari o arrendatària s'ha d'acreditar mitjançant l'aportació d'aquest contracte.

b) Que l'habitatge arrendat constitueixi la residència habitual i permanent de l'arrendatari o arrendatària, la qual cosa ha d'acreditar-se mitjançant un certificat històric de convivència en el qual han de constar, en la data de la sol·licitud, les persones que tenen el domicili habitual en l'habitatge objecte del contracte d'arrendament. L'habitatge ha de constituir el domicili habitual i permanent durant tot el període per al qual es concedeix l'ajuda.

c) Que estiguin al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer, en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.

Únicament per acreditar aquest requisit, s'admeten els rebuts lliurats en mà mitjançant un escrit signat per la persona arrendadora. No obstant això, aquests rebuts no s'admeten a l'efecte de la justificació per pagar l'ajuda, d'acord amb l'article 26 d'aquesta Ordre.

d) Que la habitatge objecte de lloguer estigui situat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

e) Que els titulars del contracte d'arrendament amb domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat tenguin la nacionalitat espanyola. En el cas que els titulars del contracte siguin estrangers, han de tenir la residència legal a Espanya.

f) Que l'habitatge objecte del contracte de lloguer tengui una renda màxima mensual que sigui igual o inferior a 900 € mensuals (segons municipi). No són objecte de subvenció aquelles sol·licituds en les quals els contractes tenen rendes mensuals que superen el límit anterior.

g) Que els ingressos de les persones que tenguin el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat, siguin o no titulars del contracte de lloguer, compleixin el requisit d'ingressos màxims que estableix l'article 12 d'aquesta Ordre.

Documentación a presentar

1. Juntament amb la sol·licitud d'ajuda per al lloguer d'habitatges s'ha de presentar la documentació necessària següent:

a) La còpia del document nacional d'identitat de cadascuna de les persones físiques titulars del contracte de lloguer o document acreditatiu de la residència legal a Espanya.

b) La copia del document acreditatiu de les facultats de representació del representant de la persona física sol·licitant, si s'escau.

c) L'autorització expressa, en tot cas, de la persona física sol·licitant i de la resta de membres de la unitat de convivència perquè, segons el model que figura en l'annex 2, l'òrgan instructor i/o l'entitat col·laboradora pugui obtenir, de manera directa, la informació que acrediti les dades d'identitat o de caràcter personal de la persona sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència, el compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social de les persones titulars del contracte de lloguer, els ingressos dels membres de la unitat de convivència majors d'edat, i qualsevol altra informació tributària o econòmica que figuri en l'Agència Tributària Estatal, l'Agència Tributària de les Illes Balears i la Tresoreria General de la Seguretat Social.

d) El certificat d'índexs de qualsevol Registre de la Propietat acreditatiu del fet que, quant al llogater o llogaters que figuren en el contracte de lloguer, no apareixen titularitats registrals vigents a favor seu en tot el territori nacional, com a propietaris, usufructuaris o titulars registrals de qualsevol dret real que permeti l'ús i gaudi d'algun habitatge situat en territori espanyol. En cas de ser-ho, cal acreditar la no disponibilitat de l'ús i gaudi de l'habitatge per alguna de les causes que estableix l'article 13.2.a) d'aquesta Ordre.

e) La còpia completa del contracte de lloguer en vigor, amb inclusió expressa del mitjà i la forma de pagament a la persona arrendadora. Si la renda inclou aparcament, annexos o imposts, ha de desglossar-se l'import del lloguer que correspon a l'habitatge.

f) El certificat històric de convivència (en què han de constar, en la data de la sol·licitud, totes les persones que tenen el domicili habitual i permanent en l'habitatge i amb indicació de la data d'alta en aquest domicili), a l'efecte de determinar que l'habitatge llogat és el domicili habitual i permanent dels arrendataris, durant tot el període del contracte per al qual es concedeix l'ajuda.

g) Els justificants acreditatius del pagament de les rendes mensuals del contracte de lloguer fins a la data de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.

Només són subvencionables els justificants de pagament del lloguer fets per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, a través d'una entitat financera o de crèdit des de l'1 de gener de 2021, en el cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta, i en tots dos casos fins a la darrera mensualitat vençuda i que compleixin els requisits que s'expressen en l'apartat 1.a) de l'article 14 d'aquesta Ordre a l'efecte de la justificació per al pagament de l'ajuda.

h) El títol de família nombrosa expedit per l'Administració competent.

En el cas que aquest títol no s'hagi sol·licitat o estigui pendent d'atorgament, s'ha d'aportar el llibre de família, juntament amb la còpia amb registre d'entrada de la sol·licitud per a la concessió d'aquest títol, el qual s'ha de presentar immediatament que s'obtengui.

i) La declaració administrativa sobre el tipus i el grau de discapacitat reconegut per l'òrgan competent, en el cas de persones amb discapacitat.

j) Les declaracions responsables dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer que figuren en l'annex 3.

k) La declaració responsable dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer, segons el model que figura en l'annex 3, segons la qual declaren que, tant ells com la resta de membres de la unitat de convivència.

l) La declaració responsable dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer de veracitat de dades bancàries, segons el model que figura en l'annex 1.4.

2. La presentació de la sol·licitud implica l'autorització a l'òrgan instructor i a l'entitat col·laboradora, si s'escau, per obtenir informació d'altres administracions públiques respecte de les dades d'identitat o de caràcter personal, tributàries o econòmiques i de qualsevol altre tipus que puguin ser necessàries per resoldre el procediment.

3. En el cas que s'hagi estat beneficiari d'una ajuda de lloguer d'habitatge de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge en anys anteriors i els documents relacionats en els apartats a), e), h) i i) d'aquest article no hagin estat objecte de cap modificació, es poden substituir per una declaració responsable (annex 1.5) que manifesti que el contingut d'aquesta documentació no ha variat respecte de la concessió de l'ajuda de lloguer de referència.

Modelos:

Documentos relacionados con el trámite:

Plazo máximo

El termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda comença el dia 1 d'octubre de 2021 i finalitza el 30 de novembre de 2021, ambdós inclosos.

Forma de presentación

De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):


a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.


b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.


c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.


*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General d'Habitatge i Arquitectura

Contacto

Servicio o Sección responsable

Direcció General d'Habitatge i Arquitectura

Camí del Reis 308. Tel.: 971177300

X

Esmenes de deficiències Lloguer d'Habitatge 2021

Requisitos

Cumplimentar el tràmit o aportar la documentació presencialment a:

-Oficines d'assistència en matèria de registres

-Entitats locals de les Illes Balears integrades a SIR

*Aquelles persones que tenguin com a deficiència la lletra H han de presentar la declaració de veracitat de dades bàncaries.

Documentación a presentar

La documentació requerida per la Administració (Annex Requeriments deficiències)

Documentos relacionados con el trámite:

Plazo máximo

10 dies entre les 00:01 del 8 de maig i les 23:59 del 19 de maig

Forma de presentación

La presentación de este trámite únicamente se puede hacer por vía telemática y tiene que acceder haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General d'Habitatge i Arquitectura

Contacto

Servicio o Sección responsable

Direcció General d'Habitatge i Arquitectura

Camí del Reis 308. Tel.: 971177300

Información sobre protección de datos

X

De conformitat amb el reglament (UE) 2016/679 i la legistació vigent en matèria de protecció de dades, s’informa del tractament de les dades personals que conté aquest tràmit

Responsable del tratamiento

Direcció General d'Habitatge i Arquitectura

Finalidad

Tramitació del procediment

Legitimación

Compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics

Destinatario

No se cediran dades a tercers tret d'obligació legal

Derechos

Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats, com s'explica en la informació addicional

Información adicional

Descargar