Requisits
Els serveis d'habitatge, acompanyament i la prestació de la renda de la xarxa d'emancipació es poden sol·licitar tres mesos abans de complir els 18 anys i abans de complir els 25. Per la renda hi ha un model de sol·licitud i pels serveis d'habitatge i acompanyament un altre model de sol·licitud conjunta.
Per ser beneficiari de qualsevol dels serveis de la xarxa d'emancipació, és necessari complir amb els següents requisits que es contemplen en els decrets 40/2017 i 10/2020:
Per ser beneficiari del servei de la renda:
1. Haver complert 18 anys i no haver-ne complit 25.
2. Estar sota guarda o tutela administrativa en el moment de complir 18 anys.
3. Haver estat, com a mínim i sense necessitat que siguin consecutius, dotze mesos entre els 16 i 18 anys sota una mesura de guarda o tutela de qualsevol de les entitats públiques de protecció de menors de les Illes Balears. Excepcionalment, el període mínim de dotze mesos esmentat no és d'aplicació a les persones menors d'edat sotmeses a una mesura administrativa de protecció que retornen al seu àmbit familiar quan aquest retorn resulta infructuós, així com a les persones menors d'edat sotmeses per primera vegada a guarda o tutela administrativa després d'haver complerts 17 anys.
4. Acreditar que no conviu amb els familiars pels quals es va generar la mesura administrativa.
5. Tenir uns ingressos inferiors al de la Renda Social Garantida per a un Adult sol en el moment de la sol·licitud de la prestació.
6. En el cas que la persona interessada no tengui una activitat laboral remunerada i no cursi estudis acadèmics, ha d'estar inscrita com a demandant de feina al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB). Aquest requisit serà exceptuat en els casos en que la situació administrativa del sol·licitant no li permeti estar inscrit al SOIB.
7. Tenir la residència a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
8. En els casos en que la persona demandant presenti problemes d'addiccions, serà requisit, presentar Informe Tècnic Favorable relatiu a la percepció de la prestació en el procés d'autonomia personal.
9. No tenir la seva capacitat d'obrar limitada al maneig de diners per sentencia judicial.
Per ser beneficiari del servei d'habitatge o acompanyament
1. Haver complit 18 anys i no haver-ne complit 25.
2. Haver estat sota una mesura administrativa de guarda o tutela adoptada per l'entitat pública en matèria de protecció de menors en qualsevol moment de la seva vida o haver estat sotmès a una mesura de justícia juvenil.
3. No conviure amb les persones que van causar la mesura de desprotecció (pel servei d'acompanyament no és necessari).
4. Tenir residència a la Comunitat Autònoma de les de les Illes Balears.
5. Compromís de participar d'un procés d'emancipació complint amb els objectius establerts en el seu projecte educatiu i del contracte d´ús.
6. Estar inscrit en la recerca de feina al SOIB, estar laboralment actiu o cursar estudis acadèmics. Excepcionalment s'admetran aquelles sol·licituds en procés de tramitació de la documentació que correspongui.
Incompatibilitats de serveis:
1. El servei d'acompanyament és incompatible amb el servei d'habitatge.
2. El servei d'acompanyament és incompatible amb el compliment d'una mesura judicial.
Documentació a presentar
PER SER BENEFICIARI DE LA RENDA:
- Sol·licitud de prestació de la renda signat i emplenat, segons el model de la Xarxa d'emancipació
- Original i fotocòpia del DNI/NIE/Passaport en vigor.
- Un certificat de convivència de la persona sol.licitant. EXCEPTE ELS RESIDENTS A PALMA
- Original i fotocòpia de la targeta de demanda d'ocupació del SOIB i/o en el cas de cursar estudis acadèmics, original i fotocòpia
del certificat de matrícula. En cas de treballar, presentar contracte i/o nòmina.
- Original o fotocòpia compulsada del certificat de durada de la mesura administrativa de guarda o tutela de protecció de menors
(entre els 16 i 18 anys). En cas de no haver complert encara els 18 anys en el moment de la sol·licitud, certificat emès per
l'organisme competent en matèria de protecció de menors en què constin les dades d'inici de la mesura administrativa de
de guarda o tutela de protecció de menors i la seva durada.
- Declaració responsable de veracitat de dades bancàries aportades, amb 18 anys (Annex 1).
- Fotocòpia de la llibreta bancària (titularitat de la persona jove sol·licitant, amb 18 anys).
- Les persones joves que provenen de justícia juvenil, han de presentar l'original del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) d'haver esgotat o no tenir dret a la prestació per a persones que han complit amb mesures de justícia juvenil.
- Certificat de discapacitat, si escau.
PER SER BENEFICIARI DEL SERVEI D'HABITATGE I/O ACOMPANYAMENT:
- Sol·licitud del servei d'habitatge i/o acompanyament signada i emplenada segons el model de la Xarxa d'emancipació.
- Original i fotocòpia del DNI/NIE/Passaport en vigor.
- Un certificat de convivència de la persona sol.licitant. EXCEPTE ELS RESIDENTS A PALMA
- Original i fotocòpia de la targeta de demanda d'ocupació del SOIB i/o en el cas de cursar estudis acadèmics, original i fotocòpia del certificat de matrícula. En cas d'estar en actiu, presentar contracte de feina i/o nòmina.
- Original o fotocòpia compulsada del certificat de durada de la mesura administrativa de guarda o tutela de protecció de menors i la seva durada.
- Certificat de discapacitat, si escau.
A LES SOL·LICITUDS D'HABITATGE, a més s'ha d'adjuntar la documentació següent:
- Declaració econòmica de la persona sol·licitant (Annex 1).
- Document de compromís i declaració responsable del servei d'habitatge (Annex 2).
- Informe tècnic favorable relatiu a la possibilitat de poder conviure amb un grup d'iguals, en el cas que surti de un sistema de protecció.
A LES SOL·LICITUDS D'ACOMPANYAMENT, a més s'ha d'adjuntar sempre:
- Document de compromís i declaració responsable del servei d'acompanyament (Annes 3).
Models:
Termini màxim
En qualsevol moment.
Forma de presentació
D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):
a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.
b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.
c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.
*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.
Òrgan competent per a la tramitació
Servei de Famílies
Contacte
Servei o Secció responsable
Servei de Famílies
C/ de Sant Joan de la Salle, 4 b.
Tel.: 971177155
- Fax: 971176384
(pap@dgmenors.caib.es)