Vuelve

Sede Electrónica

Si buscas un procedimento dirigido a persones físicas y a la ciudadanía en general

Si buscas un procedimento dirigido a persones jurídicas, autónomos, cooperativas, asociaciones, fundaciones, ONG?S...

Si buscas un procedimento dirigido a otras administraciones públicas o entes, organismos y entidades que integran el sector público (consorcios, organismos autónomos, etc...)

Aprovació / legalització de projecte de labors subterrànies (sondeig).

Sol·licitar la preceptiva autorització per a realitzar o legalitzar un sondeig per a:

Incloure a una posterior concessió d'aigüers subterrànies tant d'aigua dolça com d'aigua salada, ja sigui per dessalar o altres aprofitaments per usos consumptius. Així com per aprofitaments d'aigua dolça o salada per a usos no consumptius com pot ser l'aprofitament geotèrmic.

Sondeig per a futura infiltració d'aigua salada, salmorra, aigües pluvials. En aquests casos, una vegada fet el sondeig i comprovada la seva eficiència, serà necessari la corresponent autorització d'abocament.

Sondeig per a aprofitament geotèrmic mitjançant sistema tancat. En aquest cas no hi hauria una futura concessió o autorització d'abocament atès que no s'intervé amb el domini públic hidràulic a excepció de l'augment de temperatura que es pugui donar en el medi hídric.

Sondeig d'investigació. En aquest cas no hi hauria una futura concessió o autorització d'abocament a excepció que posterior se li vulgui donar un us d'explotació, tant d'extracció com d'abocament.

Sondeig de substitució d'altre existent.

Sondeig per reordenació de captacions.

La resolució s'emet sense perjudici de la resta de les autoritzacions que siguin necessaris obtenir, en concret les de la llicència municipal.

Código SIA

1998490

Personas destinatarias

Qualsevol persona física o jurídica que pretengui realitzar un sondeig, que sigui el titular de la finca o en tengui autorització on es pretengui realitzar el sondeig.

Plazo máximo para la resolución y notificación

6 mesos

Silencio administrativo

Negatiu

Forma de inicio

Instància de part

Fin de la via administrativa

No

Disponible para tramitar por persona apoderada

Si

Observaciones

Amb caràcter general el procediment per a la tramitació d'una autorització o concessió d'aigües subterrànies consta de tres fases, que són:

Fase 1. Aprovació de la realització dels sondejos. Cadascuna d'aquestes pot estar formada per un o diversos sondejos.

Fase 2. Autorització de l'aflorament i explotació d'aigües subterrànies o atorgament de concessió i explotació d'aigües subterrànies.

Fase 3. Autorització de les instal·lacions d'extracció i/o impulsió (bombes).

En el cas de d'aprofitaments de menys de 7000 m3 i màxim 1 litre per segon de cabdal, la fase 1 i la fase 2 es realitzaran simultàniament, i s'obtindran ambdós permisos en una resolució conjunta, d'acord amb el procediment "Autorització per a sondeig, aprofitament i explotació d'aigües subterrànies fins a 7.000m3 anuals".

Una vegada obtinguda l'aprovació del sondeig, el termini per a l'acabament de la totalitat de les obres i, per tant, per a la sol·licitud de les respectives autoritzacions (fases 2 i 3) serà d'un any i mig, prorrogable per mig any més, sempre que la sol·licitud de pròrroga es formuli dintre el termini inicial d'execució

En el cas de les concessions es tramitarà primer l'aprovació de sondeig (fase 1) i posteriorment la concessió (fase 2), ja que a priori no se sap si es podrà concedir el volum i cabal sol·licitats.

La tramitació de cada una de les fases s'ha de fer presentant model de sol·licitud normalitzat i acompanyat de la documentació que es detalla per a cada una d'elles.

La no realització de les fases 2 i 3 durà com a conseqüència la caducitat del procediment i l'obligació del sol·licitant de restaurar el domini públic, sense perjudici de les sancions que puguin correspondre.

En línies generals, rebudes la sol·licitud i documentació requerides, es realitzen els següents tràmits:

· Comprovació de les dades i examen de la documentació, (es demanarà que es completi si escau).

· Inspecció de la ubicació projectada per al sondeig (si escau).

· Redacció de l'informe tècnic, resolució de l'autorització i notificació al titular.

ALTRES

En el cas d'autoritzacions de sondejos per altres usos (infiltració, aigua salada, aprofitament geotèrmic, investigació) també s'ha de fer la tramitació de Fase 1, per a una futura concessió o autorització d'abocament o per a finalització del procediment.

Órgano competente para resolver

Direcció General de Recursos Hídrics

Trámites

X

Sol·licitud d'aprovació/legalització de projecte de labors subterrànies (sondeig).

Requisitos

Presentar el model normalitzat de sol·licitud amb totes les dades i la documentació que es requereixen i que ha d'anar firmat pel titular (o titulars) de la finca on es pretén fer el sondeig.

Tasas

Model 046 Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua / 866 / 35.12.1 . Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua > Taxa per l'autorització de sondeig a càrrec de la Direcció General de Recursos Hídrics > Per cada autorització de sondeig - https://www.atib.es/TA/Modelos/Modelo.aspx?m=046&idConcepto=9629&lang=ca

Documentación a presentar

· Document acreditatiu del pagament de la taxa (model 046), concepte: autorització, de sondeig a càrrec de la Direcció General de Recursos Hídrics.

· Fotocòpia del NIF, CIF o equivalent del titular.

· Fotocòpia del NIF o equivalent i poder de qui signa la sol·licitud, si és diferent del titular.

· Escriptura de constitució de l'empresa en el cas que el sol·licitant sigui una empresa i poder de qui signi la sol·licitud, si escau.

· Inscripció actualitzada en el Registre de la Propietat o document que acrediti la propietat de la finca (escriptures o documentació oficial suficient que acrediti la titularitat i permeti identificar la finca).

· Projecte de tasques subterrànies a realitzar, subscrit i signat en cada una de les seves parts per tècnic competent, i segons el Reial decret 863/85, de 2 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament general de normes bàsiques de seguretat minera i el seu ITC 06.0.07 "Prospecció i explotació de les aigües subterrànies".

· El projecte haurà de donar compliment a les normes tècniques d'execució i equipament establertes al Pla Hidrològic de les Illes Balears RD 49/2023 segons tipus d'ús que es donarà al sondeig i fer referència a l'ús posterior de l'aigua.

· Nomenament de la persona directora facultativa per part del sol·licitant i acceptació d'aquest nomenament.

· Designació de l'empresa de sondejos que realitzarà la perforació, el representant de la qual haurà de manifestar la conformitat amb les obres projectades i el seu coneixement de la normativa d'execució de captacions a les Illes Balears.

· En el cas que el sondeig es destini a un ús consumptiu de l'aigua la seva ubicació no compleixi les distàncies mínimes establertes a l'article 113 del PHIB:

◦ Autorització escrita del propietaris dels aprofitaments preexistents, o acreditació de la no afecció als aprofitaments existents, en un radi igual a la distància mínima entre captacions que li correspongui segons el caudal màxim instantani.

· En cas de que el titular o beneficiari de l'ús de les aigües sigui un jove agricultor o una explotació agrària preferent, i es trobi en una Massa d'Aigua Subterrània en Mal Estat Quantitatiu, en quan al que es refereix l'article 123.4 del Pla Hidrològic de les Illes Balears RD 49/2023, haurà d'aportar la documentació que ho acrediti.

En el cas de legalització de sondeig existent:

· El projecte de legalització haurà de contemplar les mesures correctores de la captació per a adaptar-se a les normes tècniques així com haurà d'acreditar que no s'ha produït afecció al domini públic hidràulic durant la seva execució o ús.

· Si no s'han de fer mesures correctores que precisin una empresa perforista no serà necessari el Nomenament de direcció d'obra ni la designació de l'empresa.

Modelos:

Plazo máximo

6 mesos

Forma de presentación

De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):


a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.


b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.


c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.


*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General de Recursos Hídrics

Contacto

Servicio o Sección responsable

Servei d'Aigües Subterrànies

C/ Gremi de Corredors, 10 (Polígon Son Rossinyol). Tel.: 971176638

(aiguessubterranies@dgreghid.caib.es)

Observaciones

La FASE 1 o d'execució del sondeig es regula mitjançant el Reglament General de Normes Bàsiques de Seguretat Minera RD 863/1985 en qüestió de seguretat de les obres i mitjançant el Pla Hidrològic de les Illes Balears RD 49/2023 en quan a normes tècniques d'execució, equipament, clausura i abandonament de sondejos pel que fa a la protecció del domini públic hidràulic.

La resolució s’emet sense perjudici de la resta de les autoritzacions que siguin necessaris obtenir, en concret les de la llicència municipal.

La FASE 2 o d'aflorament i l'explotació d'aigües subterrànies, al tractar-se d'un ús del domini públic hidràulic, ve regulat pel Pla Hidrològic de les Illes Balears RD 49/2023, que és l’eina de desenvolupament de la Llei d'Aigües a la conca hidrogràfica de les Illes Balears.

El Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Aigües i el Reglament de l'11 d'abril de 1986, defineixen els béns que integren el domini públic hidràulic i regula l'ús de les seves aigües.

El Pla Hidrològic de les Illes Balears RD49/2023 estableix que tot aprofitament d’aigües subterrànies o modificació d’un d’existent necessita autorització o concessió administrativa.

La FASE 3 o de posada en servei de les instal·lacions d'elevació d'aigües (fase 3), ve regulada pel Reglament General de Normes Bàsiques de Seguretat Minera RD 863/1985 i pel Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió RD 842/2002.

LIMITACIONS (article 123 del RD 49/2023)

Al visualitzador del Cens d'Aigües Subterrànies i Catàleg d'Aigües Privades i al visualitzador cartogràfic del govern IDEIB, es pot consultar la ubicació de la sol·licitud respecte de la zonificació del Pla Hidrològic de les Illes Balears, activant la capa "Autoritzacions i concessions aigua subterrània/ Delimitació PHIB 2022 (vigent)".

Cens d'Aigües Subterrànies i Catàleg d'Aigües Privades : http://dgrechid.caib.es/www/visualitzador_aigues_subterranies/

No es permeten noves autoritzacions d'aigua subterrània dolça per a un ús consumptiu (article 123 del PHIB, R.D. 49/2023):

• A les masses d'aigua subterrània en mal estat quantitatiu (en color vermell al visualitzador).

• A les franges costaneres comptades des de la línia de costa (0m) fins a 800m terra endins en el cas de Mallorca i 500m en el cas de Menorca, Eivissa i Formentera (en color morat al visualitzador).

• A tot el territori de les Illes Balears, per a camps de golf i camps de polo, o per a altres instal·lacions esportives amb superfície de reg igual o superior a 3 ha.

A les masses d'aigua subterrània en mal estat quantitatiu superior al 100% s'estableixen excepcions per a reordenació de captacions existents i/o per a usos agraris per a explotacions agràries preferents o sol·licituds d’empreses de joves agricultors que tinguin la formació exigida per l’administració agrària per a la primera instal·lació de joves agricultors o que hagin exercit l’activitat agrària per compte propi o d’altri durant més de tres anys i ja hagin sol·licitat inscripció en el registre insular agrari de les Illes Balears.

X

Esmena de deficiències

Requisitos

Que els interessats hagin rebut un requeriment previ d'esmena notificat per part de l'Administració.

Documentación a presentar

S'ha de presentar la documentació o informació requerida per l'Administració, per tal d'esmenar les deficiències notificades.

A la sol·licitud del tràmit d'esmena s'ha d'indicar el número d'expedient, número de registre de la sol·licitud inicial i fer una breu descripció de l'esmena que es corregeix. En cas de realitzar el tràmit de forma telemàtica des de la seu electrònica a l'apartat Accés al tràmit telemàtic, s'ha d'emplenar la sol·licitud durant la tramitació com a formulari on-line.

Modelos:

Plazo máximo

El que s'indica en el requeriment d'esmena notificat.

Forma de presentación

De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):


a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.


b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.


c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.


*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.

Órgano competente para la tramitación

Servei d'Aigües Subterrànies

Contacto

Servicio o Sección responsable

Servei d'Aigües Subterrànies

C/ Gremi de Corredors, 10 (Polígon Son Rossinyol). Tel.: 971176638

(aiguessubterranies@dgreghid.caib.es)

Información sobre protección de datos

X

De conformitat amb el reglament (UE) 2016/679 i la legistació vigent en matèria de protecció de dades, s’informa del tractament de les dades personals que conté aquest tràmit

Responsable del tratamiento

Direcció General de Recursos Hídrics

Finalidad

Tramitació del procediment

Legitimación

Compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics

Destinatario

No se cediran dades a tercers tret d'obligació legal

Derechos

Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats, com s'explica en la informació addicional

Información adicional

Descargar