Programa pilot d’educació emocional pel proper curs escolar a 6 centres d’educació primària

La iniciativa s’ha posat en marxa en altres comunitats amb una millora de la convivència i el benestar emocional
La Direcció General de Salut Mental, juntament amb la Direcció General de la Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora educativa impulsen aquest programa dins els objectius de promoció de la salut mental i el benestar emocional a l’àmbit educatiu
La iniciativa s’ha posat en marxa en altres comunitats amb una millora de la convivència i el benestar emocional
La Direcció General de Salut Mental, juntament amb la Direcció General de la Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora educativa impulsen aquest programa dins els objectius de promoció de la salut mental i el benestar emocional a l’àmbit educatiu
La consellera de Salut, Manuela García, el conseller d’Educació, Antoni Vera, i Javier García, director de Programes i director de la seu a Madrid de la Fundació Botín, han signat avui un conveni de col·laboració per al desenvolupament del Programa Educació Responsable als centres d’educació primària de les Illes Balears. Han estat acompanyats per la directora general de Salut Mental, Carme Bosch, la directora general de la Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, Neus Riera, el director de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, Antoni Vich, la coordinadora del Pla d’Addiccions de les Illes Balears, Elena Tejera, i la directora de l’Àrea d’Educació de la Fundació Botín, Adriana Yépez De Dominicis.
La Direcció General de Salut Mental, juntament amb la Direcció General de la Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora educativa i la Fundació Botín, impulsen aquest programa dins els objectius de promoció de la salut mental fomentant l’autocura personal des de les escoles, els hàbits de vida saludables, l’educació en salut, la millora del benestar emocional i la detecció precoç de la malaltia mental des de l’àmbit educatiu.
La consellera Manuela García ha assenyalat que «des de la Conselleria de Salut, creiem que la salut emocional ha de treballar-se desde la infància. Per això, aquest programa no sols posa el focus en els nins i nines, sinó també en el professorat, al qual se forma i acompanya durant tot el procés, fomentant l'autocura docent i el vincle emocional amb l'alumnat».
La Conselleria d’Educació i Universitats, en el marc de les seves competències en matèria d’ordenació, planificació i millora del sistema educatiu no universitari, desenvolupa actuacions orientades a la promoció del benestar emocional, la millora de la convivència, l’educació en valors i l’atenció a la diversitat. En aquest sentit, impulsa programes i projectes que afavoreixen la formació del professorat, la innovació educativa i la creació d’entorns escolars segurs, equitatius i emocionalment saludables.
La implantació del Programa Educació Responsable s’emmarca en aquests objectius estratègics, i contribueix a enfortir el desenvolupament competencial de l’alumnat i l’acompanyament emocional des d’una perspectiva integral.
El conseller d’Educació, Antoni Vera, ha afirmat que «aquest conveni amb la Fundació Botín ens permet incorporar una metodologia contrastada i avalada per l’experiència en altres comunitats i països, que ha demostrat millores significatives en la gestió emocional, la creativitat i les habilitats socials dels infants.»
Està previst que, de forma pilot, aquest programa s’implementi el proper curs a 6 centres de les illes i a altres 6 en el curs següent. Els primers centres en posar en marxa aquesta iniciativa són el CEIP Molinar, CEIP Costa i Llobera, CEIP Son Ferrer, CEIPESO Gabriel Vallseca i CEIP Rafal Nou a l’illa de Mallorca i el CEIP Santa Gertrudis a l’illa d’Eivissa.
Els objectius del programa són:
Potenciar el desenvolupament emocional, social i creatiu de l’alumnat.
Fomentar l’escolta emocional i enfortir el vincle de confiança del professorat amb l’alumnat.
Afavorir el benestar i la cura del docent.
Promoure la millora del clima de convivència a la comunitat educativa.
Programa Educació Responsable
El Programa Educació Responsable, de la Fundació Botín, és un programa pioner i innovador que promou el desenvolupament emocional, social i creatiu d’infants i joves. Treballa la identificació, expressió i regulació emocional, empatia, l’autoestima, les habilitats de relació, la comunicació i l’assertivitat, així com el pensament crític, el pensament creatiu i la presa de decisions.
La Fundació Botín ofereix al professorat dels centres de la Xarxa Educació Responsable un programa de formació perquè comprenguin els fonaments pedagògics del programa i el desenvolupament emocional, social i creatiu que fomentaran en l’alumnat. A més, ofereix formació en els recursos del programa per a la utilització a l’aula i acompanyament als centres educatius al llarg de tot el procés d’implantació i desenvolupament.
Fins la data s'ha implantat en diverses comunitats autònomes (Cantàbria, la Rioja, Navarra, Galícia, Catalunya, Aragó, Comunitat Valenciana, Madrid, Castella i Lleó), i també en altres països (Centreamèrica, Mèxic, el Perú, Xile, Uruguai), i s’ha creat una xarxa internacional de centres educatius per l'educació socioemocional i de la creativitat de docents, alumnat i famílies. Porta realitzant-se des del 2006 i els resultats en demostren l’efectivitat i serveixen per fer les adaptacions i millores corresponents en les edicions posteriors del programa.
El Programa Educació Responsable se sotmet a una avaluació contínua, amb l’objectiu de mesurar l’impacte que té en l’alumnat que el duu a terme i la satisfacció del professorat dels centres que l’implementen. Els informes més recents demostren l’efecte que té en la connexió de les habilitats que treballa. En l’avaluació psicològica del programa els infants mostren una millora de la gestió de l’estrès en un 3%, un augment de l’autoconeixement emocional en un 8%, un increment de la capacitat creativa en un 15% i un desenvolupament d’habilitats prosocials en un 6%, a més d’una disminució del retraïment social en un 19,8% i una reducció de les conductes agressives en un 23%. A més, l’alumnat presenta una millor identificació i comprensió de les seves emocions, juntament amb un augment de la creativitat. Als centres educatius s’observen millores en la convivència, el clima escolar i el benestar general dels estudiants. El professorat detecta una disminució dels comportaments agressius, del retraïment social i de l’ansietat entre l’alumnat i les famílies remarquen un increment de conductes prosocials com la generositat, l’empatia i la cooperació.
Comparteix