Vuelve

Sede Electrónica

Si buscas un procedimento dirigido a persones físicas y a la ciudadanía en general

Si buscas un procedimento dirigido a persones jurídicas, autónomos, cooperativas, asociaciones, fundaciones, ONG?S...

Si buscas un procedimento dirigido a otras administraciones públicas o entes, organismos y entidades que integran el sector público (consorcios, organismos autónomos, etc...)

Autorització excepcional d'incorporar aliments no ecològics

Davant el dèficit de precipitacions, la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural del Govern de les Illes Balears ha vist necessari autoritzar l'ús excepcional d'alimentació no ecològica al ramat d'animals ecològics, previst a les normes excepcionals de producció aplicables a la producció ecològica (Reglament delegat (UE) 2020/2146, que completa el Reglament (UE) 2018/848), mitjançant l'aprovació de la Resolució del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural de 9 de febrer de 2024, per la qual es reconeix a l'àmbit agrari de les Illes Balears la situació actual de sequera meteorològica.

D'acord amb el Reglament Delegat (UE) 2020/2146 de la Comissió, en cas d'una circumstància catastròfica resultant d'una «adversitat climàtica», «malalties animals», un «incident mediambiental», un «desastre natural» o una «catàstrofe», així com altres situacions comparables, etc. l'autoritat competent de les Illes Balears, podrà concedir determinades excepcions als operadors ecològics afectats. Aquestes excepcions s'aplicaran:

a) Durant un període limitat i no superior al necessari, i en qualsevol cas no superior a dotze mesos, per prosseguir o reprendre la producció ecològica tal com s'efectuava abans de la data d'aplicació de les excepcions esmentades;

b) Als tipus de producció o, si escau, a les parcel·les específicament afectades;

c) A tots els agents econòmics ecològics afectats a la zona de què es tracti o únicament a l'agent econòmic concret de què es tracti, segons el cas.

La producció agrària ecològica a les Illes Balears és un sector vulnerable al canvi climàtic i es veu molt afectat per la sequera perquè les superfícies dedicades a les pastures i els farratges representen el 51% de la superfície en ecològic i els cereals i les lleguminoses el 14% de la superfície, aquests cultius són els més afectats per la sequera que es produeix en el període d'octubre a desembre de 2023. En conseqüència, el ramat ecològic es veu afectat per la reducció dràstica de disponibilitat de pastures i pinsos ecològics, en el conjunt de les Balears es veuen afectades 316 explotacions ramaderes (48% explotacions d'oví, 18% explotacions d'aviram, 17% explotacions de boví, 7% explotacions de porcí i 5% d'explotacions de caprí).

Código SIA

3053191

Personas destinatarias

Operadors inscrits al CBPAE

Plazo máximo para la resolución y notificación

10 dies

Silencio administrativo

Positiu

Forma de inicio

Instància de part

Fin de la via administrativa

Si

Disponible para tramitar por persona apoderada

Si

Órgano competente para resolver

Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural

Documentos relacionados con el procedimiento

Trámites

X

Sol·licitud d'excepcions a causa de circumstàncies catastròfiques

Requisitos

D'acord amb el Reglament Delegat (UE) 2020/2146 de la Comissió, en cas d'una circumstància catastròfica resultant d'una «adversitat climàtica», «malalties animals», un «incident mediambiental», un «desastre natural» o una «catàstrofe», així com altres situacions comparables, etc. l'autoritat competent de les Illes Balears, podrà concedir determinades excepcions als operadors ecològics afectats. Aquestes excepcions s'aplicaran:

a) durant un període limitat i no superior al necessari, i en qualsevol cas no superior a dotze mesos, per prosseguir o reprendre la producció ecològica tal com s'efectuava abans de la data d'aplicació de les excepcions esmentades;

b)als tipus de producció o, si escau, a les parcel·les específicament afectades;

c)a tots els agents econòmics ecològics afectats a la zona de què es tracti o únicament a l'agent econòmic concret de què es tracti, segons el cas.

Documentación a presentar

Modelos:

Plazo máximo

10 dies

Forma de presentación

De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):


a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.


b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.


c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.


*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural

Contacto

Servicio o Sección responsable

Servei d'Agricultura

C/ de la Reina Constança, 4. Tel.: 971176567

(jripoll@dgagric.caib.es)

Observaciones

Pel que fa als requisits i condicions per a la concessió de l'excepció de producció, tots els ramaders ecològics amb ramat ecològics de les Illes Balears, hauran de notificar prèviament aquest ús a la Direcció General d’Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural i podran utilitzar alimentació no ecològica, notificant prèviament les dades concretes d’aquesta utilització, concretament:

1. Tipus de ramat: És d’aplicació a les produccions ramaderes ecològiques que la seva alimentació es basen en pastures, cultius de secà i vegetació silvestre, concretament animals de ramats de boví, oví, cabrum, equí i porcí en extensiu que figurin inscrits en el Registre d’operadors ecològics gestionat pel Consell Balear de Producció Agrària Ecològica.

2. Tipus d’aliment: L’ús excepcional d’alimentació no ecològica pot incloure farratge i gra no procedents de la producció ecològica que estiguin inclosos en el Catàleg de matèries primeres per pinsos del Reglament (UE) núm. 68/2013 de la Comissió, de 16 de gener de 2013, que no continguin organismes genèticament modificats o productes derivats d’aquests.

Els aliments susceptibles de ser autoritzats podran ser de dos tipus:

-Farratges i palla: es podran sol·licitar les quantitats que el bestiar vagi a consumir en el període d'excepció.

-Gra i pinsos: es podran sol·licitar les quantitats que el bestiar vagi a consumir en el període d'excepció.

3.No es podrà subministrar ni emmagatzemar aliment no ecològic una vegada finalitzat el període de vigència de l'excepció.

Información sobre protección de datos

X

De conformitat amb el reglament (UE) 2016/679 i la legistació vigent en matèria de protecció de dades, s’informa del tractament de les dades personals que conté aquest tràmit

Responsable del tratamiento

Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural

Finalidad

Tramitació del procediment

Legitimación

Protegir interessos vitals de l'interessat o d'altra persona física

Destinatario

No se cediran dades a tercers tret d'obligació legal

Derechos

Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats, com s'explica en la informació addicional

Información adicional

Descargar