Requisits
1. Poden ser destinatàries últimes d'aquestes ajudes les persones jurídiques privades que tenguin la consideració de petita i mitjana empresa (d'ara endavant, pime), segons el que estableix l'annex 1 del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, i les persones físiques, sempre que tenguin la residència fiscal a la comunitat autònoma de les Illes Balears i, en tots dos casos, compleixin alguna de les condicions següents:
a) Siguin titulars d'alguna de les autoritzacions següents en vigor a la data de la sol·licitud d'ajuda:
— Una autorització de transport públic de mercaderies habilitant per fer transport amb vehicles o conjunts de vehicles de més de 3,5 tones de massa màxima, identificada amb la clau MDPE.
— Una autorització de transport públic discrecional de viatgers en autobús, identificada amb la clau VDE.
— Una autorització de transport públic de mercaderies habilitant per fer transport amb vehicles de fins a 3,5 tones de massa màxima, identificada amb la clau MDLE.
— Una autorització d'operador de transport habilitant per a mitjançar en la contractació de transports públics de fins a 3,5 tones de màxima, identificada amb la clau OT.
b) A la data de sol·licitud de l'ajuda prestin servei públic de transport urbà amb autobús i estiguin exemptes de l'obtenció d'alguna de les autoritzacions incloses en la lletra a) d'aquest apartat.
c) Intervenguin en el procés de transport de mercaderies com a carregador/ descarregador o expedidor/receptor, tal com es reflecteix en la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres, en el document de control i en l'Acord europeu sobre transport internacional de mercaderies perilloses per carretera (ADR).
2. No poden ser beneficiàries d'aquestes ajudes:
a) Les empreses que es troben en situació de crisi, conforme a la definició que a aquests efectes fa el Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny de 2014.
b) Les persones o entitats en les quals concorre alguna de les circumstàncies enumerades en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
c) Les empreses que es troben subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajuda o subvenció que se'ls hagi atorgat amb anterioritat, per haver-se declarat l'ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior, o bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions que hagin estat atribuïdes en la concessió.
d) Les empreses o entitats de titularitat pública que són prestadores del servei de transport públic urbà.
e) Les persones o entitats sancionades per resolució judicial ferma per alguna de les infraccions qualificables com a molt greus, d'acord amb l'article 37 de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no discriminació.
Documentació a presentar
a) Formulari de sol·licitud d'ajuda signat per l'interessat o el seu representant legal.
b) Fotocòpia del DNI, per als ciutadans espanyols, o del document equivalent que acrediti la identitat dels ciutadans estrangers i en el qual ha de figurar el NIE de la persona física titular de l'establiment o de la targeta d'identificació fiscal on consti el NIF de la persona jurídica, així com, en tots dos casos, del seu representant, excepte consentiment exprés de l'interessat perquè les seves dades d'identitat personal puguin consultar-se mitjançant el Sistema de Verificació de Dades d'Identitat que estableix l'Ordre PRE 3949/2006, de 26 de desembre, per la qual s'estableix la configuració, les característiques, els requisits i els procediments d'accés al Sistema de Verificació. Igualment, els destinataris últims poden optar per presentar la targeta d'identificació fiscal on consti el NIF de la persona jurídica o permetre la consulta per part de l'Administració, a través del consentiment exprés de l'interessat. No obstant això, conforme al que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, s'eximeix els interessats de presentar la documentació que hagi elaborat qualsevol Administració, o que hagin aportat anteriorment aquests, sempre que l'interessat no s'oposi al fet que l'administració actuant pugui consultar o recaptar aquests documents. D'altra banda, la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, reconeix la potestat de verificació de les administracions públiques, en relació amb les dades personals de què disposi, per comprovar l'exactitud d'aquestes.
c) En el cas que l'interessat tramiti el procediment mitjançant un representant, la representació ha d'acreditar-se conforme al que estableix l'article 5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i segons el que s'exigeix al formulari de sol·licitud.
d) Els destinataris últims que desenvolupin activitats econòmiques han d'acreditar la inscripció en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors o el Certificat de situació censal, expedit per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, que ha de reflectir l'activitat econòmica desenvolupada efectivament la data de sol·licitud de l'ajuda, excepte consentiment exprés de l'interessat perquè les seves dades puguin sol·licitar-se de manera directa a l'Agència Estatal de l'Administració Tributària a l'empara de l'article 95.1.k) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i conforme al que estableix l'Ordre de 18 de novembre de 1999 per la qual es desenvolupa el Reial decret 390/1998, de 13 de març, que regula les funcions i l'estructura orgànica de les delegacions d'Economia i Hisenda, i el subministrament d'informació tributària a les administracions públiques per desenvolupar les seves funcions, així com els supòsits que preveu l'article 113.1 (actual 95.1) de la Llei general tributària.
e) En el cas d'empreses i d'autònoms que tenguin la condició de pime, declaració responsable en la qual ha de figurar aquesta condició. A l'efecte d'aquesta convocatòria es consideren pimes aquelles que s'ajustin a la definició recollida en l'annex 1 del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014.
1. La categoria de microempreses, petites i mitjanes empreses (pime) està constituïda per les empreses que ocupen menys de 250 persones i el volum de negocis de les quals anual no excedeix de 50 milions d'euros o el balanç general anual dels quals no excedeix de 43 milions d'euros.
2. Es defineix petita empresa com una empresa que ocupa menys de cinquanta persones i el volum de negocis anual o el balanç general anual de la qual no supera els 10 milions d'euros.
3. Es defineix microempresa com una empresa que ocupa menys de deu persones i el volum de negocis anual o el balanç general anual de la qual no supera els 2 milions d'euros.
f) Documentació que acrediti trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant de la seguretat social a l'efecte d'obtenir una subvenció atorgada per les administracions públiques, quan la quantia de l'ajuda superi els 10.000 € per destinatari últim, conforme al que preveu la lletra c) de l'article 63 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre. En cas de no estar obligats a presentar les declaracions o documents a què es refereixen els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei general de subvencions, s'ha de fer esment exprés del fonament d'aquesta exempció, de conformitat amb el que preveu l'article 24 d'aquest Reglament. Per contra, si no hi ha exempció de l'obligació de presentar aquestes declaracions o documents, han de constar certificats acreditatius del compliment d'obligacions tributàries i davant de la seguretat social, segons el que preveu l'article 22 d'aquest Reglament. La presentació de la sol·licitud d'ajuda comporta l'autorització del sol·licitant perquè l'òrgan concedent obtengui de manera directa l'acreditació de les circumstàncies que preveuen els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei general de subvencions, a través de certificats telemàtics, i en aquest cas el sol·licitant no ha d'aportar-los.
No obstant això, el sol·licitant pot denegar expressament el consentiment, i ha d'aportar llavors el certificat.
g) Declaració responsable que no concorre cap de les circumstàncies enumerades en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i, en particular, de trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, que no es troba en situació de crisi i que no està subjecte a una ordre de recuperació per declaració de la Comissió d'ajuda il·legal i incompatible, segons el Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014. En relació amb la declaració de no tenir la consideració d'empresa en crisi, els destinataris últims tenen l'obligació de comunicar qualsevol variació d'aquesta circumstància al llarg de tot el procediment i fins a la justificació de les ajudes rebudes.
h) Declaració responsable que no ha sol·licitat ni rebut altres subvencions o ajudes per als mateixos costs subvencionables que els sol·licitats en el context d'aquest Programa d'ajudes, de qualsevol Administració, organisme o entitat pública, nacional o internacional. Així mateix, s'han de declarar totes les ajudes subjectes al Reglament de minimis que s'han sol·licitat o rebut durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs.
i) Declaració per la qual es compromet a concedir els drets i accessos necessaris per garantir que la Comissió Europea, l'OLAF, el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia Europea i les autoritats nacionals competents exerceixin les seves competències.
j) Acceptació de la cessió de dades entre les administracions públiques implicades per donar compliment al que preveu la normativa europea que és aplicable i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.
k) Declaració responsable relativa al compromís de compliment dels principis transversals que estableix el PRTR i que puguin afectar l'àmbit objecte de gestió.
l) Documentació necessària per acreditar la condició de destinatari últim en aquells casos en els quals no és necessari disposar d'una autorització per exercir l'activitat:
1. Per acreditar que el destinatari últim intervé en el procés de transport de mercaderies com a carregador/descarregador o expedidor/receptor, tal com ho reflecteix la Llei 16/1987, de 30 de juliol, en el document de control i en l'ADR: evidència que l'empresa intervé en el procés de transport de mercaderies com a carregador/descarregador o expedidor/receptor, tal com es reflecteix en la Llei 16/1987, de 30 de juliol, en el document de control i en l'ADR, s'ha d'aportar una declaració responsable que ha d'incloure una relació d'un mínim de cent documents de transport del mateix període anual (cartes de port, documents de control o CMR) que així ho evidenciïn. Aquests documents han d'estar a la disposició de l'autoritat concedent de les subvencions si així ho requereix.
2. Per acreditar que el destinatari últim presta servei públic de transport urbà en autobús i està exempt de l'obtenció d'alguna de les autoritzacions incloses en la lletra a) de l'article 14.1: certificat expedit per l'òrgan competent de l'entitat local corresponent que acrediti la prestació del servei públic de transport urbà en la data de sol·licitud de l'ajuda.
Models:
Termini màxim
La data límit de presentació de les sol·licituds és el 30 de juny de 2024
Forma de presentació
D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):
a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.
b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.
c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.
*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.
Òrgan competent per a la tramitació
Direcció General de Mobilitat
Contacte
Servei o Secció responsable
Servei d'Ordenació del Transport
C/ d'Eusebi Estada, 28.
Tel.: 971177181
- Fax: 97176365
(rrossello@dgmobil.caib.es)