1. Antecedents
Des de fa molts d'anys a un gran nombre de municipis de les Illes Balears es duen a terme mercats, fires i altres concentracions ramaderes, molts dels quals anualment, amb la finalitat de difondre i promoure la ramaderia balear i també de millorar les races d'interès per a la nostra comunitat.
Aquestes concentracions representen un risc sanitari evident per la gran afluència d'animals de distints orígens i espècies. Per aquest motiu, és molt important dur a terme la programació i el control higiènic sanitari de l'esdeveniment, i que el veterinari responsable tengui en compte la seva implicació en el control de malalties i en l'elaboració d'un disseny del maneig adequat.
2. Base legislativa
3. Àmbit d'aplicació
Per dur a terme certàmens ramaders a l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears és preceptiva l'autorització prèvia de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
4. Sol·licitud d'autorització
Com a mínim trenta dies abans de la data del certamen, l'ajuntament o la comissió organitzadora ha de presentar a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca una sol·licitud d'autorització, que ha de recollir explícitament la identificació del certamen (d'acord amb l'article 1 del Decret 37/1989) i del dia i l'horari en què ha de tenir lloc.
Juntament amb la sol·licitud, s'ha de presentar la memòria zoosanitària signada pel veterinari responsable del certamen. En cas que el mateix dia i en el mateix lloc es duguin a terme dos o més tipus de certàmens, s'ha de presentar una única memòria zoosanitària que els descrigui.