Vuelve

Sede Electrónica

Si buscas un procedimento dirigido a persones físicas y a la ciudadanía en general

Si buscas un procedimento dirigido a persones jurídicas, autónomos, cooperativas, asociaciones, fundaciones, ONG?S...

Si buscas un procedimento dirigido a otras administraciones públicas o entes, organismos y entidades que integran el sector público (consorcios, organismos autónomos, etc...)

Expendient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció

Segons l'article 47.1 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, l'empresa podrà reduir temporalment la jornada de treball de les persones treballadores o suspendre temporalment els contractes de treball, per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció de caràcter temporal.

S'entén que concorren causes econòmiques quan dels resultats de l'empresa es desprengui una situació econòmica negativa, en casos com ara l'existència de pèrdues actuals o previstes, o la disminució persistent del seu nivell d'ingressos ordinaris o vendes. En tot cas, s'entendrà que la disminució és persistent si durant dos trimestres consecutius el nivell d'ingressos ordinaris o vendes de cada trimestre és inferior al registrat en el mateix trimestre de l'any anterior.

S'entén que concorren causes tècniques quan es produeixin canvis, entre altres, en l'àmbit dels mitjans o instruments de producció; causes organitzatives quan es produeixin canvis, entre altres, en l'àmbit dels sistemes i mètodes de treball del personal o en la manera d'organitzar la producció; i causes productives quan es produeixin canvis, entre altres, en la demanda dels productes o serveis que l'empresa pretén col·locar en el mercat.

Código SIA

2416625

Personas destinatarias

Empreses i el seu personal

Plazo máximo para la resolución y notificación

Després de la finalització del període de consultes, l'empresa notificarà a les persones treballadores i a l'autoritat laboral la seva decisió sobre la reducció de jornada o la suspensió de contractes, que haurà d'incloure el període dins del qual es durà a terme l'aplicació d'aquestes mesures.

La decisió empresarial farà efecte a partir de la data de la seva comunicació a l'autoritat laboral, tret que en ella es contempli una posterior. Si en el termini de quinze dies des de la data de l'última reunió celebrada en el període de consultes, l'empresa no hagués comunicat als representants dels treballadors i a l'autoritat laboral la seva decisió sobre la suspensió de contractes o reducció temporal de jornada, es produirà la caducitat del procediment en els termes que reglamentàriament s'estableixin.

Silencio administrativo

No és d'aplicació

Forma de inicio

Instància de part

Fin de la via administrativa

Si

Disponible para tramitar por persona apoderada

Si

Observaciones

La decisió empresarial podrà ser impugnada per l'autoritat laboral a petició de l'entitat gestora de la prestació per desocupació quan aquella pogués tenir per objecte l'obtenció indeguda de les prestacions per part de les persones treballadores, per inexistència de la causa motivadora de la situació legal de desocupació.

Contra les decisions a què es refereix el present apartat podrà reclamar la persona treballadora davant la jurisdicció social que declararà la mesura justificada o injustificada

Órgano competente para resolver

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Documentos relacionados con el procedimiento

Trámites

X

Inici període consultes

Requisitos

El procediment s'iniciarà mitjançant comunicació a l'autoritat laboral competent i l'obertura simultània d'un període de consultes amb al representació legal de les persones treballadores.

Documentación a presentar

S'ha de remetre a l'autoritat laboral:

- Comunicació d'expedient de regulació de l'ocupació (segons model habilitat a la seu electrònica)

- Comunicació d'inici de període de consultes (haurà de contenir el que s'estableix en l'art. 17.2 d'RD 1483/2012)

- Documentació justificativa establerta a l'article 18 del Reial Decret 1483/2012, de 29 d'octubre (BOE de 30 d'octubre).

Modelos:

Plazo máximo

El període de consultes amb la representació legal dels treballadors no podrà tenir una durada superior a quinze dies, excepte en el supòsit d'empreses de menys de 50 treballadors, i en aquest cas la durada de l'esmentat període no serà superior a set dies.

Forma de presentación

De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):


a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.


b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.


c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.


*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacto

Servicio o Sección responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971178900

(eres@caib.es)

Observaciones

L'empresa i la representació de les persones treballadores podran acordar en qualsevol moment la substitució del període de consultes pel procediment de mediació o arbitratge que sigui aplicable en l'àmbit de l'empresa, que haurà de desenvolupar-se dins del termini màxim assenyalat per a aquest període.

La consulta es durà a terme en una única comissió negociadora, si bé, d'existir diversos centres de treball, quedarà circumscrita als centres afectats pel procediment. La comissió negociadora estarà integrada per un màxim de tretze membres en representació de cadascuna de les parts.

La comissió representativa de les persones treballadores haurà de quedar constituïda amb caràcter previ a la comunicació empresarial d'obertura del període de consultes. A aquest efecte, la direcció de l'empresa haurà de comunicar de manera fefaent a les persones treballadores o als seus representants la seva intenció d'iniciar el procediment. El termini màxim per a la constitució de la comissió representativa serà de cinc dies des de la data de la referida comunicació, tret que algun dels centres de treball que vagi a estar afectat pel procediment no compti amb representants legals dels treballadors, i en aquest cas el termini serà de deu dies.

Transcorregut el termini màxim per a la constitució de la comissió representativa, la direcció de l'empresa podrà comunicar formalment a la representació de les persones treballadores i a l'autoritat laboral l'inici del període de consultes. La falta de constitució de la comissió representativa no impedirà l'inici i transcurs del període de consultes, i la seva constitució amb posterioritat a l'inici del mateix no comportarà, en cap cas, l'ampliació de la seva durada.

Durant el període de consultes, les parts hauran de negociar de bona fe, amb vista a la consecució d'un acord. Aquest acord requerirà la conformitat de la majoria dels representants legals dels treballadors o, en el seu cas, de la majoria de membres de la comissió representativa de les persones treballadores sempre que, en tots dos casos, representin a la majoria de les persones treballadores del centre o centres de treball afectats.

X

Comunicació finalització del període de consultes i decisió empresarial

Requisitos

Després de la finalització del període de consultes, l'empresa notificarà a les persones treballadores i a l'autoritat laboral la seva decisió sobre la reducció de jornada o la suspensió de contractes, que haurà d'incloure el període dins del qual es durà a terme l'aplicació d'aquestes mesures.

La decisió empresarial farà efecte a partir de la data de la seva comunicació a l'autoritat laboral, tret que en ella es contempli una posterior.

Documentación a presentar

- Memòria justificativa i documentació establerta en l'art. 18 del RD 1483/2012

- Excel amb la relació de les persones treballadores (utilitzar model habilitat en la seu electrònica CAIB)

- Informe vida laboral del darrer any fins la data de sol·licitud de l'expedient.

- Actes (com a mínim acta d'inici i final del període de consultes amb o sense acord) i calendari de reunions

- Decisió empresarial

Modelos:

Plazo máximo

Quinze dies per a presentar la decisió empresarial, a comptar des de l'última reunió del període de consultes.

Si en el termini de quinze dies des de la data de l'última reunió celebrada en el període de consultes, l'empresa no hagués comunicat als representants dels treballadors i a l'autoritat laboral la seva decisió sobre la suspensió de contractes o reducció temporal de jornada, es produirà la caducitat del procediment en els termes que reglamentàriament s'estableixin.

Forma de presentación

De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):


a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.


b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.


c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.


*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacto

Servicio o Sección responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971178900

(eres@caib.es)

Observaciones

La decisió empresarial iniciarà els seus efectes a partir de la data de la comunicació d'aquesta a l'Autoritat Laboral, excepte el cas que en aquella es contempli una data posterior.

L'acta final (amb o sense acord) ha d'incloure la data, identificar els signants, el període d'aplicació de les mesures, les hores setmanals i horaris diaris habituals i, en cas de reducció, el percentatge de reducció i els nous horaris després de la reducció.

La suspensió tindrà lloc quan l'atur de l'activitat que venia desenvolupant el treballador afecti dies complets, continuats o alterns, durant almenys una jornada ordinària de treball.

S'entendrà per reducció de jornada la disminució temporal d'entre un 10 i un 70 per cent de la jornada de treball computada sobre la base de la jornada diària, setmanal, mensual o anual. En la mesura en què això sigui viable es prioritzarà l'adopció de mesures de reducció de jornada enfront de les de suspensió de contractes.

L'empresa comunicarà:

1r El període dins del qual es durà a terme l'aplicació de la suspensió del contracte o la reducció de jornada.

2n La identificació de les persones treballadores incloses en l'expedient de regulació temporal d'ocupació.

3r El tipus de mesura a aplicar respecte de cadascuna de les persones treballadores i el percentatge màxim de reducció de jornada o el nombre màxim de dies de suspensió de contracte a aplicar.

X

Pròrroga

Requisitos

L'article 47.4 estableix que en qualsevol moment durant la vigència de la mesura de reducció de jornada o suspensió de contractes basada en causes econòmiques, organitzatives, tècniques o de producció, l'empresa podrà comunicar a la representació de les persones treballadores amb la qual hagués desenvolupat el període de consultes una proposta de pròrroga de la mesura. La necessitat d'aquesta pròrroga haurà de ser tractada en un període de consultes de durada màxima de cinc dies, i la decisió empresarial serà comunicada a l'autoritat laboral en un termini de set dies, fent efecte des de l'endemà a la finalització del període inicial de reducció de jornada o suspensió de la relació laboral.

Excepte en els terminis assenyalats, resultaran d'aplicació a aquest període de consultes les previsions recollides en l'article 47.3 de l'Estatut dels Treballadors.

Documentación a presentar

Comunicació de proposta de pròrroga

Decisió empresarial

Actes de les reunions (al manco l'acta d'inici del període de consultes i l'acta final, amb acord o sense)

Llistat de treballadors afectats

Modelos:

Plazo máximo

- Termin de consultes: cinc dies

- Termini per presentar la Decisió empresarial: set dies, a contar des de la darrera reunió del període de consultes.

Forma de presentación

De acuerdo con lo establecido en el artículo 16.4 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas, puede realizar el presente trámite a través de uno de los siguientes canales (entre otros):


a) De manera telemática (*obligatorio para los sujetos obligados a relacionarse electrónicamente con las administraciones por el artículo 14.2 y 3 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, y opcional para a las personas físicas), haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.


b) De manera presencial (sólo para personas físicas), en cualquiera de las oficinas de registro de la Administración Autonómica, de la Administración General del Estado, del resto de comunidades autónomas o de las entidades que integran la Administración Local. Puede consultar las direcciones de todas las oficinas de la Administración Autonómica.


c) Además, también puede enviar la documentación por correo postal (solo para personas físicas). En este caso, debe presentar los documentos en un sobre abierto, a fin de que el personal de la oficina de Correos pueda indicar, mediante el sello oficial, el lugar, la fecha y la hora exacta en que se ha efectuado el registro. Estos datos también quedarán anotadas en el resguardo justificativo de la presentación.


*Los sujetos a los que se refieren los apartados 2 y 3 del artículo 14 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, están obligados a relacionarse a través de medios electrónicos con las administraciones, por lo que, de conformidad con lo establecido en el artículo 68.4 de la referida Ley, si alguno de estos sujetos presenta su solicitud presencialmente, la Administración Pública le requerirá que la subsane mediante la presentación por vía electrónica.

Órgano competente para la tramitación

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacto

Servicio o Sección responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971178900

(eres@caib.es)

Observaciones

La Decisió empresarial iniciarà els seus efectes des del dia seguent a la finalització del període inicial de reducció de jornada o suspensió de la relació laboral.

X

Comunicació al SOIB

Requisitos

Una vegada que l'empresa rebi l'autorització de l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), s'ha de realitzar la inscripció dels treballadors afectats com a demandants d'ocupació al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB).

La inscripció al SOIB és un tràmit obligatori perquè les persones treballadores afectades per un ERTO puguin accedir a la prestació per desocupació.

Per realitzar aquesta gestió, l'empresa ha de comunicar al SOIB la relació de treballadors en situació d'ERTO.

Documentación a presentar

- Sol·licitud de comunicació al SOIB dels treballadors en situació d'ERTO

- Annex I Relació de persones treballadores afectades (full de càlcul)

- Annex II Autorització del/la treballador/a a la empresa, per a la inscripció al SOIB

Documentos relacionados con el trámite:

Plazo máximo

Una vegada que la Autoritat Laboral ha tramitat l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), l'empresa ha de trametre immediatament la documentació necessària dels treballadors afectats al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per tal de no retardar la tramitació de les prestacions per desocupació.

Forma de presentación

La presentación de este trámite únicamente se puede hacer por vía telemática y tiene que acceder haciendo un "click" en el botón «Acceso al trámite telemático» que se encuentra en la parte inferior de este trámite. Para poder hacer este tipo de trámite, debe disponer de certificado digital, DNI electrónico o cl@ve permanente.

Órgano competente para la tramitación

Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB)

Contacto

Servicio o Sección responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971178900

(eres@caib.es)

Observaciones

Per a la correcta comunicació, l'empresa ha de emplenar i remetre els documents adjunts, per via telemàtica.

En el cas que la persona treballadora no autoritzi l'empresa a tramitar la documentació al SOIB, se l'ha d'informar que haurà de sol·licitar cita prèvia amb la seva oficina d'ocupació per tal de d'inscriure's a la demanda. Si les dades del/la treballador/a estan incomplets, l'empresa l'informarà de que els ha de completar, sol·licitant cita prèvia al SOIB.

Les consultes relacionades amb la comunicació al SOIB de les dades dels treballadors en situació d'ERTO, es poden adreçar al correu electrònic: coordinaciodemandes@soib.caib.es

Información sobre protección de datos

X

De conformitat amb el reglament (UE) 2016/679 i la legistació vigent en matèria de protecció de dades, s’informa del tractament de les dades personals que conté aquest tràmit

Responsable del tratamiento

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Finalidad

Tramitació del procediment administratiu de regulació de l'ocupació per suspensió de contractes/reducció de jornada per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, d'acord amb el que preveuen el Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, que aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors i el Reial decret 1483/2012, de 29 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament dels procediments d'acomiadament col·lectiu i de suspensió de contractes i reducció de jornada. El tractament de les dades és necessari per acomplir l'obligació legal establerta a la normativa esmentada.

Legitimación

Compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics

Destinatario

Se cediran a la Inspecció de Treball i Seguretat Social (ITSS) i al Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), d'acord amb el que preveuen el Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, que aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors i el Reial decret 1483/2012, de 29 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament dels procediments d'acomiadament col·lectiu i de suspensió de contractes i reducció de jornada.

Derechos

Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats, com s'explica en la informació addicional

Información adicional

Descargar