Determinats arbres tenen un valor patrimonial o un significat cultural d'una transcendència notable. Es tracta d'individus de característiques o edat extraordinàries, o bé que per la seva ubicació o altres característiques han estat coneguts i estimats per els pobles de les Illes Balears, de manera tradicional. N'és una prova d'això el nom propi amb que alguns d'ells es coneixen, donant lloc de vegades a noms de lloc, és el que es coneix com a Fito-topònims.
Els arbres formen part de manera important del Patrimoni Natural de les Illes Balears. Alguns d'ells, són recolzament autèntic de la cultura col·lectiva, al estar relacionats amb fets històrics o constitueixen part de la mítica o la tradició popular, o fins i tot, del patrimoni artístic, com inspiradors d'obres plàstiques o literàries.
Per a la preservació i manteniment dels arbres singulars, el Parlament de les Illes Balears, aprovà la Llei 6/1991, de 20 de març, per lectura única i unanimitat, de Protecció d'Arbres Singulars, que crea el Catàleg d'Arbres Singulars de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Posteriorment s’han anat aprovant inclusions de diferents exemplars dins del catàleg, i l’exclusió d’alguns per mort de l’exemplar, que és l’única forma amb la qual pot sortir del catàleg.
Una vegada que s'ha catalogat l'arbre en qüestió, la seva descatalogació només és possible quan mor l'exemplar. La possibilitat d'acord entre els propietaris i l'administració per dur a terme les catalogacions i per gestionar el manteniment d'aquests arbres, és molt important.
|