Requisits
1. La persona que reclama tiene que ser un consumidor o consumidora. Son persones consumidoras o usuarias las personas físicas o jurídicas que actúan en un ámbito ajeno a una actividad empresarial o profesional. No se consideran persones consumidoras las personas o empresas que adquieren productos o servicios que son integrados en los procesos de producción, transformación, comercialización o prestación de servicios a terceros. Por lo tanto, no hay relación de consumo entre dos empresas ni entre dos particulares.
2. El consumidor o consumidora tiene que haber reclamado previamente a la empresa antes de presentar una reclamación de consumo.
Documentació a presentar
1. Documento acreditativo de la representación, si quien reclama lo hace en representación de otro.
2. La documentación acreditativa de la relación de consumo y toda la documentación relacionada con los hechos denunciados.
Models:
Termini màxim
3 meses
Forma de presentació
D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):
a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.
b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.
c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.
*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.
Òrgan competent per a la tramitació
Dirección General de Prestaciones, Farmacia y Consumo
Contacte
Servei o Secció responsable
Servicio de Atención al Consumidor
Carrer de Jesús 38 A.
Tel.: 971177979