Torna

Seu Electrònica

Si cerques un procediment dirigit a persones físiques i a la ciutadania en general

Si cerques un procediment dirigit a persones jurídiques, autònoms, cooperatives, associacions, fundacions, ONG?S...

Si cerques un procediment dirigit a altres administracions públiques o ens, organismes i entitats que integren el sector públic (consorcis, organismes autònoms, etc...)

Reclamaciones y denuncias de consumo

Reclamación: Interceder en los conflictos que puedan surgir entre una persona consumidora y una empresa. Supone una petición de cumplimiento, restitución o compensación por parte del consumidor delante de la empresa reclamada, y todo sin perjuicio que los hechos mencionados puedan suponer una infracción de la normativa en materia de consumo.

Denuncia: Cuando la persona consumidora o usuaria únicamente pretende poner en conocimiento de la administración competente unos hechos que entiende que pueden ser constitutivos de una infracción de la normativa vigente, sin perseguir ningún efecto compensatorio.

Codi SIA

207817

Persones destinatàries

Personas consumidoras de productos y usuarios de servicios

Termini per a resoldre i notificar

3 meses

Silenci administratiu

Según normativa aplicable

Forma d'inici

Instancia de parte

Fi de la via administrativa

No

Disponible per tramitar per persona apoderada

Si

Observacions

TELÉFONO DEL CONSUMIDOR 900 166 000

Òrgan competent per a resoldre

Dirección General de Prestaciones, Farmacia y Consumo

Tràmits

X

Presentación reclamación o denuncia

Requisits

1. La persona que reclama tiene que ser un consumidor o consumidora. Son persones consumidoras o usuarias las personas físicas o jurídicas que actúan en un ámbito ajeno a una actividad empresarial o profesional. No se consideran persones consumidoras las personas o empresas que adquieren productos o servicios que son integrados en los procesos de producción, transformación, comercialización o prestación de servicios a terceros. Por lo tanto, no hay relación de consumo entre dos empresas ni entre dos particulares.

2. El consumidor o consumidora tiene que haber reclamado previamente a la empresa antes de presentar una reclamación de consumo.

Documentació a presentar

1. Documento acreditativo de la representación, si quien reclama lo hace en representación de otro.

2. La documentación acreditativa de la relación de consumo y toda la documentación relacionada con los hechos denunciados.

Models:

Termini màxim

3 meses

Forma de presentació

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):


a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.


b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.


c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.


*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.

Òrgan competent per a la tramitació

Dirección General de Prestaciones, Farmacia y Consumo

Contacte

Servei o Secció responsable

Servicio de Atención al Consumidor

Carrer de Jesús 38 A. Tel.: 971177979

X

Alegaciones consumidor o empresa durante la tramitación de un expediente

Requisits

Ya tener un expediente de reclamación abierto

Documentació a presentar

Models:

Termini màxim

No procede

Forma de presentació

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):


a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.


b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.


c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.


*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.

Òrgan competent per a la tramitació

Dirección General de Prestaciones, Farmacia y Consumo

Contacte

Servei o Secció responsable

Servicio de Atención al Consumidor

Carrer de Jesús 38 A. Tel.: 971177979

Informació sobre protecció de dades

X

De conformidad con el reglamento (UE) 2016/679 y la legistación vigente en materia de protección de datos, se informa del tratamiento de los datos personales que contiene este trámite

Responsable del tractament

Dirección General de Prestaciones, Farmacia y Consumo

Finalitat

Tramitación del procedimento

Legitimació

Cumplimiento de una misión realizada en interés público o en el ejercicio de poderes públicos

Destinatari

No se cederán datos a terceros salvo obligación legal

Drets

Derechos de acceso, rectificación, supresión, de limitación, de portabilidad, de oposición y de no inclusión en tratamientos automatizados, como se explica en la información adicional

Informació adicional

Descarregar