Enllaços d'interès
El Govern de les Illes Balears impulsa una transformació profunda de la mobilitat a Mallorca amb un conjunt de projectes estratègics que redefineixen la manera de moure’s per l’illa. Amb una visió integrada i a llarg termini, el Pla Illes en Transformació aposta per una xarxa de transport públic més accessible, eficient i intermodal, connectant millor els municipis, reduint la dependència del vehicle privat i millorant la qualitat de vida de la ciutadania.
Entre les actuacions més destacades, s’hi inclouen dues noves línies ferroviàries de gran abast: la que connectarà sa Pobla amb el Port d’Alcúdia, amb un tram final en format tren-tramvia integrat a la trama urbana; i la futura línia entre Palma i Llucmajor, que suposarà la primera connexió ferroviària directa amb l’aeroport de Mallorca.
També destaca la prolongació del metro fins al Parc Bit, que avui ja permet arribar des del centre de Palma en només 15 minuts a un dels principals centres d’innovació de les Illes.
La modernització del sistema de seguretat ferroviària amb tecnologia ERTMS, la rehabilitació de l’antic Hostal Términus com a nova seu d’SFM i les actuacions per afavorir la intermodalitat (amb aparcaments d’enllaç, estacions accessibles i connexions amb bicicleta, bus i metro) completen una estratègia de mobilitat que posa les persones i el territori al centre.
Actuació: prolongació de la línia Palma–sa Pobla fins al Port d’Alcúdia, amb sistema tren-tramvia.
Inversió total: 272,9 milions d’euros.
Estat: Projecte en exposició pública. Finalització de les obres: 2031.
Extensió: 17,1 km (5 km en túnel, 12,1 km a cel obert; els darrers 4,5 km com a tramvia).
Aturades tramvia: av. del Tucà, Platja d’Alcúdia, Poliesportiu, Alcúdia (centre) i Port (estació marítima).
Temps estimat de trajecte: 13 minuts de sa Pobla fins a la primera estació d'Alcúdia, 24 minuts fins al port comercial.
Infraestructura complementària: 5 aparcaments dissuasius en el recorregut de la línia.
Ubicació: de sa Pobla al Port d’Alcúdia, amb pas pel nucli urbà.
Municipis afectats: sa Pobla i Alcúdia.
Beneficiaris: 2,1 milions d’usuaris l’any.
Nova línia de tren Palma – Llucmajor
Actuació: nova línia ferroviària de 30 km que connectarà Palma amb Llucmajor i l'aeroport, amb servei a grans nuclis de població i punts estratègics.
Inversió total: 981,3 milions d’euros
Estat: redacció del projecte prevista per al 2025. Finalització de les obres: 2032.
Traçat:
- 9,95 km en túnel.
- 20,05 km en superfície.
- Temps estimats: Palma–Llucmajor (30 min), Palma–aeroport (12 min), Llucmajor–aeroport (18 min).
Aturades previstes: zona Conservatori de Palma, Son Costa-Son Fortesa, Plaça Miquel Dolç, Son Güells, Hospital de Son Llàtzer, Coll d’en Rabassa, aeroport, polígon de Son Oms, la Porciúncula, Bellavista–ses Cadenes, s’Arenal, polígon de Son Noguera, Llucmajor.
Infraestructura complementària: aparcaments d’enllaç i connexions amb l’EMT i la xarxa TIB.
Ubicació: Palma i Llucmajor.
Beneficiaris: 7,5 milions de passatgers anuals.
Prolongació de la línia de metro al Parc Bit
Actuació: ampliació de la línia de metro des de la UIB fins al Parc Bit.
Inversió total: 35 milions d’euros, finançats amb fons Next Generation i el Factor d’insularitat.
Descripció: nou tram de 1,4 km amb estació a l’aparcament sud del Parc Bit. Traçat paral·lel a la carretera d’accés des de la UIB.
Estat: línia inaugurada.
Traçat: nou tram d'1,4 quilòmetres que permetrà anar al Parc Bit en dos minuts des de la UIB i en 15 minuts des del centre de Palma.
Ubicació: Palma (Parc Bit).
Beneficiaris: Més de 3.000 treballadors del Parc Bit i usuaris del metro de Palma.
Rehabilitació de l’Hostal Términus
Actuació: rehabilitació integral de l'emblemàticd hostal de la Plaça d'Espanya de Palma per convertir l’edifici en la nova seu tècnica i administrativa de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), amb oficines, centre de control i espais d’atenció al públic.
Inversió total: 4,5 milions d’euros.
Estat: obres en marxa. Finalització prevista: finals de 2025.
Ubicació: plaça d’Espanya, al costat de l’Estació Intermodal (Palma).
Objectius:
- Preservar el valor patrimonial de l’edifici.
- Donar resposta a les necessitats tècniques i administratives d’SFM.
- Mantenir usos públics com la cafeteria i una sala polivalent.
Beneficiaris: persones usuàries ateses a les oficines de Palma de l’SFM i personal tècnic i administratiu.
Millores en estacions de transport públic
Actuació: reformes a l’Estació Intermodal de Palma, renovació de marquesines del TIB i millores a diverses estacions de la xarxa ferroviària.
Inversió total: 11,2 milions d’euros.
Detalls destacats:
- Estació Intermodal de Palma: substitució d’escales mecàniques, instal·lació de ventiladors a les dàrsenes de bus, canvi de portes d’accés principal a l’estació, renovació del terra pododàctil, reforma dels banys públics i de l’oficina del servei d’informació i atenció a l’usuari.
- Renovació de marquesines dels busos TIB.
- Millores a altres estacions.
Estat:
- Escales mecàniques de l'Estació Intrermodal: en licitació; obres previstes per a 2025.
- Ventiladors: adjudicació en marxa.
- Resta de reformes: finalització prevista entre finals de 2025 i desembre de 2026.
Beneficiaris: persones usuàries del tren, metro i autobusos TIB de les Illes Balears.
Municipis afectats: Palma i altres municipis amb estacions SFM.
Millores per al foment de la intermodalitat en el transport públic
Actuació: projectes per facilitar l’accés a la xarxa ferroviària i de bus, reforçar la seguretat i fomentar l’ús combinat de tren, bus, bicicleta i patinet.
Inversió total: 14 milions d’euros.
Principals projectes:
- Intermodalitat de patinets i bicletes amb la xarxa TIB (tren, metro i autobusos).
- Creació d’un Punt d’Avançament i Estacionament de Trens (PAET) entre Enllaç i Manacor.
- Supressió de passos a nivell.
- Subestacions de tracció.
- Aparcaments dissuasius.
Estat: projectes en redacció, supervisió o licitació, segons el cas.
Ubicació: diversos municipis de Mallorca.
Beneficiaris: usuaris del tren, metro i línies TIB.
Millora del sistema de seguretat ferroviària
Actuació: Implantació del Sistema Europeu de Gestió del Trànsit Ferroviari (ERTMS) a tota la xarxa de tren
Inversió: 60,5 milions d’euros
Calendari: licitació assistència 2025; desplegament per fases fins a 2029.
Àmbit: tots els municipis amb tren o metro.
Beneficiaris: persones usuàries del servei ferroviari i de metro.
Impacte: més seguretat, capacitat i interoperabilitat europea.
CONTINGUT RELACIONAT
Ajudes i tràmits
Novetats
Comparteix