Objectiu general
L’examinand de nivell C2 ha de ser capaç de comprendre sense gens d’esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta. Ha de poder resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments i presentar-los d’una manera coherent. Així mateix, ha de poder expressar-se espontàniament amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.
Per poder comunicar-se amb èxit en català, la persona que opti al certificat C2 ha de tenir els mateixos coneixements dels referents i dels comportaments socioculturals que es descriuen en el nivell C1.
L’examinand ha de ser conscient de la variació lingüística i dels diferents nivells de formalitat, i tenir el coneixement i les habilitats bàsiques per tractar la dimensió social de la llengua. Per exemple, ha de poder utilitzar la llengua de manera flexible i efectiva, inclosos els usos emocionals, al·lusius i humorístics; ha de tenir un gran domini d’expressions idiomàtiques i col·loquials, i ha de poder discriminar els nivells connotatius del significat.
L’examinand també ha de dominar els continguts inclosos en els nivells anteriors.
Objectius específics
L’examinand ha de poder:
Comprensió oral
|
- Comprendre sense cap dificultat qualsevol tipus de producció oral cara a cara o emesa pels mitjans de comunicació, encara que la velocitat de parla sigui ràpida.
- Comprendre qualsevol discurs, fins i tot quan es tracta de temes especialitzats o abstractes, a condició de poder habituar-se a un registre o accent no estàndard.
- Identificar la varietat o les varietats del discurs (geogràfica, social, argot, etc.) i el registre (el nivell de formalitat, el grau d’especificitat, etc.).
- Comprendre la intenció i el propòsit comunicatius, i copsar el to del discurs (agressivitat, ironia, humor, sarcasme, etc.).
- Reconèixer una àmplia gamma d’expressions idiomàtiques i col·loquials, i apreciar els canvis de registre.
- Entendre les pressuposicions, els sobreentesos, allò que no es diu explícitament (ambigüitats, dobles sentits, el·lipsis, etc.).
- Seguir sense cap problema interaccions complexes entre interlocutors experimentats (nadius o no) en debats de grup, fins i tot quan els temes no li són familiars.
- Seguir sense cap problema converses transaccionals entre interlocutors experimentats (negociacions de vendes, reclamacions amb implicacions legals, etc.).
- Comprendre sense cap problema conferències o exposicions especialitzades, discussions i debats en què apareixen terminologia poc familiar, expressions col·loquials...
- Comprendre una àmplia gamma de material enregistrat i retransmès, inclosos els usos no estàndards de la llengua (lletres de cançons, per exemple).
|
Comprensió lectora
|
- Llegir, comprendre i interpretar de manera crítica qualsevol mena d’escrit, incloent-hi texts abstractes, estructuralment o lingüísticament complexos o molt rics en expressions col·loquials (manuals, articles d’especialitat, obres literàries...).
- Identificar la varietat o les varietats del text (geogràfica, social, argot, etc.) i el registre (el nivell de formalitat, el grau d’especificitat, etc.).
- Copsar el to del text (agressivitat, ironia, humor, sarcasme, etc.).
- Comprendre el text amb profunditat: identificar la rellevància relativa de cada informació, integrar-la en estructures textuals i jeràrquiques, etc.
- Comprendre sense problemes una àmplia gamma de texts de caràcter literari (poemes, contes, novel·les, teatre...) i no literari, i apreciar-ne les diferències subtils d’estil i el sentit, tan implícit com explícit.
- Entendre les pressuposicions, els sobreentesos, allò que no es diu explícitament (ambigüitats, dobles sentits, el·lipsis...).
- Comprendre amb detall instruccions públiques llargues i complexes sobre qualsevol procediment, relacionat o no amb la seva especialitat.
|
Domini pràctic del sistema lingüístic
|
Demostrar un domini del sistema lingüístic suficient per assolir els objectius que es descriuen en els apartats de: comprensió oral, comprensió lectora, expressió i interacció escrites, i expressió i interacció orals.
|
Expressió i interacció escrites
|
- Escriure texts clars, fluids, ben estructurats i amb un estil adequat sobre una gran varietat de temes generals, acadèmics, professionals, de lleure... sense haver de restringir el que vol dir.
- Produir escrits complexos que presentin una argumentació o una apreciació crítica.
- Mostrar una gran flexibilitat a l’hora de reformular idees sota fórmules lingüístiques diferents, que li permetin transmetre amb precisió matisos subtils de significat.
- Produir documents com articles complexos, ressenyes d’obres professionals o literàries, notes de premsa, editorials, texts de divulgació científica, discursos i parlaments, etc.
- Interactuar per escrit: per exemple, ha de poder resumir informació procedent de diferents fonts, reconstruir arguments i consideracions i presentar d’una manera coherent el resultat general.
Els texts escrits que elabori han de respondre a les característiques següents:
- Adequació: s’hi ha re reflectir el domini d’una gran varietat d’aspectes lingüístics per expressar-se clarament i en un estil apropiat, segons el destinatari.
- Coherència: els punts de vista s’hi han de defensar de manera elaborada, amb idees complementàries, justificacions i exemples pertinents, per arribar a una conclusió apropiada.
- Cohesió: l’examinand ha d’utilitzar de manera apropiada estructures organitzatives variades i dominar les articulacions gramaticals.
- Repertori: l’examinand ha de utilitzar el lèxic de manera precisa i adequada i ha de dominar els recursos lingüístics.
- Correcció: els texts no contenen faltes d’ortografia.
|
Expressió i interacció orals
|
- Expressar-se de manera extensa i espontània amb fluïdesa natural (evita i corregeix les dificultats d’una manera gairebé imperceptible).
- Presentar una descripció o una argumentació d’una manera planera i fluida en un estil adequat al context i amb una estructura lògica i eficaç.
- Presentar temes complexos amb seguretat davant un públic que desconeix el tema, i estructurar i adaptar l’exposició amb flexibilitat per respondre a les necessitats de l’audiència.
- Expressar amb precisió matisos subtils de significat utilitzant una gamma extensa d’estratègies.
- Conversar de manera còmoda i apropiada, sense cap limitació lingüística, en qualsevol situació de la vida personal, social i professional.
- Interactuar amb facilitat i habilitat, i captar i utilitzar els missatges no verbals i d’entonació sense un esforç aparent.
- Defensar la seva posició en discussions formals sobre qüestions complexes, amb arguments articulats i persuasius.
- En una entrevista, interactuar amb autoritat i fluïdesa, sigui com a entrevistador o com a entrevistat.
- Produir els texts orals que s’especifiquen en els nivells anteriors i qualsevol altre.
Els texts orals que elabori han de respondre a les característiques següents:
- Adequació: l’examinand s’expressa extensament i espontàniament amb fluïdesa natural, i evita i corregeix les dificultats d’una manera tan discreta que l’interlocutor o l’oient difícilment se n’adona.
- Coherència: s’hi presenten temes complexos amb seguretat davant un públic que els desconeix, i l’exposició s’estructura i s’adapta a les necessitats d’aquesta audiència.
- Cohesió: s’hi reflecteix un control dels recursos discursius i morfosintàctics propis d’un usuari experimentat.
- Correcció: tots els sons catalans es pronuncien correctament, gairebé sense interferència d’altres llengües.
|
En l’expressió i la interacció, tant oral com escrita, l’examinand de nivell C2 ha de poder:
- Fer descripcions clares, elaborades i sovint notables.
- Narrar de manera ben estructurada una història o experiència real o imaginària amb un estil segur, personal, natural i apropiat al gènere adoptat.
- Elaborar comentaris que expliquin, il·lustrin o critiquin el sentit d’una obra literària o d’un assaig.
- Elaborar texts instructius sobre qualsevol tema, concret o abstracte, amb adequació a qualsevol situació, sigui qui sigui el receptor.
- Argumentar de manera clara i convincent, amb l’ajuda, si cal, d’arguments secundaris, de justificacions i d’exemples.
- Explicar qualsevol tema de caràcter personal o general, amb una estructura lògica i eficaç.
Pel que fa al repertori lèxic, l’examinand de C2:
- Ha de dominar un vocabulari molt ampli per poder formular de manera precisa el seu pensament, sense donar cap senyal d’haver de limitar el que vol expressar.
- Ha de dominar les expressions idiomàtiques i els mots col·loquials.
- Ha d’incorporar al seu discurs bona part de les locucions, els refranys i les frases fetes.
- Ha de conèixer i usar els neologismes més habituals que s’incorporen a la llengua.
Estructura i valoració de la prova C2
C2. Estructura i valoració de la prova
|
Àrea 1
|
Comprensió oral
|
Exercici 1
|
25 punts
|
Total de l’àrea: 100 punts
Mínim per superar l’àrea: 60 punts
|
80 min
|
Exercici 2
|
25 punts
|
Comprensió lectora
|
Exercici 3
|
25 punts
|
Exercici 4
|
25 punts
|
Àrea 2
|
Domini pràctic del sistema lingüístic
|
30 preguntes
|
100 punts
|
Total de l’àrea: 100 punts
Mínim per superar l’àrea: 60 punts (18 encerts)
|
40 min
|
Àrea 3
|
Expressió i interacció escrites
|
Exercici 1
|
Text de 250 paraules
|
40 punts
|
Total de l’àrea: 100 punts
Mínim per superar l’àrea: 60 punts
|
120 min
|
Exercici 2
|
Text de 300 paraules
|
60 punts
|
Àrea 4
|
Expressió i interacció orals
|
Exercici 1
|
Lectura
|
20 punts
|
Total de l’àrea: 100 punts
Mínim per superar l’àrea: 60 punts
|
30 min
|
Exercici 2
|
Interacció
|
20 punts
|
Exercici 3
|
Intervenció individual
|
60 punts
|
Material i recursos
Nivell superior C2 . Curs de llengua catalana. Editorial Castellnou, 2022. [recomanat per l’IEB]
PELC. Programa d’Ensenyament de la Llengua catalana de l’IEB