Ruta de navegació

Torna

Publicador de continguts

Certificat de nivell C2

03/10/2024

Certificat de nivell C2

Objectiu general

L’examinand de nivell C2 ha de ser capaç de comprendre sense gens d’esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta. Ha de poder resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments i presentar-los d’una manera coherent. Així mateix, ha de poder expressar-se espontàniament amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.

Per poder comunicar-se amb èxit en català, la persona que opti al certificat C2 ha de tenir els mateixos coneixements dels referents i dels comportaments socioculturals que es descriuen en el nivell C1.

L’examinand ha de ser conscient de la variació lingüística i dels diferents nivells de formalitat, i tenir el coneixement i les habilitats bàsiques per tractar la dimensió social de la llengua. Per exemple, ha de poder utilitzar la llengua de manera flexible i efectiva, inclosos els usos emocionals, al·lusius i humorístics; ha de tenir un gran domini d’expressions idiomàtiques i col·loquials, i ha de poder discriminar els nivells connotatius del significat.

L’examinand també ha de dominar els continguts inclosos en els nivells anteriors.

Objectius específics

L’examinand ha de poder:

Comprensió oral

  • Comprendre sense cap dificultat qualsevol tipus de producció oral cara a cara o emesa pels mitjans de comunicació, encara que la velocitat de parla sigui ràpida.
  • Comprendre qualsevol discurs, fins i tot quan es tracta de temes especialitzats o abstractes, a condició de poder habituar-se a un registre o accent no estàndard.
  • Identificar la varietat o les varietats del discurs (geogràfica, social, argot, etc.) i el registre (el nivell de formalitat, el grau d’especificitat, etc.).
  • Comprendre la intenció i el propòsit comunicatius, i copsar el to del discurs (agressivitat, ironia, humor, sarcasme, etc.).
  • Reconèixer una àmplia gamma d’expressions idiomàtiques i col·loquials, i apreciar els canvis de registre.
  • Entendre les pressuposicions, els sobreentesos, allò que no es diu explícitament (ambigüitats, dobles sentits, el·lipsis, etc.).
  • Seguir sense cap problema interaccions complexes entre interlocutors experimentats (nadius o no) en debats de grup, fins i tot quan els temes no li són familiars.
  • Seguir sense cap problema converses transaccionals entre interlocutors experimentats (negociacions de vendes, reclamacions amb implicacions legals, etc.).
  • Comprendre sense cap problema conferències o exposicions especialitzades, discussions i debats en què apareixen terminologia poc familiar, expressions col·loquials...
  • Comprendre una àmplia gamma de material enregistrat i retransmès, inclosos els usos no estàndards de la llengua (lletres de cançons, per exemple).

Comprensió lectora

  • Llegir, comprendre i interpretar de manera crítica qualsevol mena d’escrit, incloent-hi texts abstractes, estructuralment o lingüísticament complexos o molt rics en expressions col·loquials (manuals, articles d’especialitat, obres literàries...).
  • Identificar la varietat o les varietats del text (geogràfica, social, argot, etc.) i el registre (el nivell de formalitat, el grau d’especificitat, etc.).
  • Copsar el to del text (agressivitat, ironia, humor, sarcasme, etc.).
  • Comprendre el text amb profunditat: identificar la rellevància relativa de cada informació, integrar-la en estructures textuals i jeràrquiques, etc.
  • Comprendre sense problemes una àmplia gamma de texts de caràcter literari (poemes, contes, novel·les, teatre...) i no literari, i apreciar-ne les diferències subtils d’estil i el sentit, tan implícit com explícit.
  • Entendre les pressuposicions, els sobreentesos, allò que no es diu explícitament (ambigüitats, dobles sentits, el·lipsis...).
  • Comprendre amb detall instruccions públiques llargues i complexes sobre qualsevol procediment, relacionat o no amb la seva especialitat.

Domini pràctic del sistema lingüístic

Demostrar un domini del sistema lingüístic suficient per assolir els objectius que es descriuen en els apartats de: comprensió oral, comprensió lectora, expressió i interacció escrites, i expressió i interacció orals.

Expressió i interacció escrites

  •  Escriure texts clars, fluids, ben estructurats i amb un estil adequat sobre una gran varietat de temes generals, acadèmics, professionals, de lleure... sense haver de restringir el que vol dir.
  • Produir escrits complexos que presentin una argumentació o una apreciació crítica.
  • Mostrar una gran flexibilitat a l’hora de reformular idees sota fórmules lingüístiques diferents, que li permetin transmetre amb precisió matisos subtils de significat.
  • Produir documents com articles complexos, ressenyes d’obres professionals o literàries, notes de premsa, editorials, texts de divulgació científica, discursos i parlaments, etc.
  • Interactuar per escrit: per exemple, ha de poder resumir informació procedent de diferents fonts, reconstruir arguments i consideracions i presentar d’una manera coherent el resultat general.

Els texts escrits que elabori han de respondre a les característiques següents:

  • Adequació: s’hi ha re reflectir el domini d’una gran varietat d’aspectes lingüístics per expressar-se clarament i en un estil apropiat, segons el destinatari.
  • Coherència: els punts de vista s’hi han de defensar de manera elaborada, amb idees complementàries, justificacions i exemples pertinents, per arribar a una conclusió apropiada.
  • Cohesió: l’examinand ha d’utilitzar de manera apropiada estructures organitzatives variades i dominar les articulacions gramaticals.
  • Repertori: l’examinand ha de utilitzar el lèxic de manera precisa i adequada i ha de dominar els recursos lingüístics.
  • Correcció: els texts no contenen faltes d’ortografia.

​​​​​​​

Expressió i interacció orals

  • Expressar-se de manera extensa i espontània amb fluïdesa natural (evita i corregeix les dificultats d’una manera gairebé imperceptible).
  • Presentar una descripció o una argumentació d’una manera planera i fluida en un estil adequat al context i amb una estructura lògica i eficaç.
  • Presentar temes complexos amb seguretat davant un públic que desconeix el tema, i estructurar i adaptar l’exposició amb flexibilitat per respondre a les necessitats de l’audiència.
  • Expressar amb precisió matisos subtils de significat utilitzant una gamma extensa d’estratègies.
  • Conversar de manera còmoda i apropiada, sense cap limitació lingüística, en qualsevol situació de la vida personal, social i professional.
  • Interactuar amb facilitat i habilitat, i captar i utilitzar els missatges no verbals i d’entonació sense un esforç aparent.
  • Defensar la seva posició en discussions formals sobre qüestions complexes, amb arguments articulats i persuasius.
  • En una entrevista, interactuar amb autoritat i fluïdesa, sigui com a entrevistador o com a entrevistat.
  • Produir els texts orals que s’especifiquen en els nivells anteriors i qualsevol altre.

Els texts orals que elabori han de respondre a les característiques següents:

  • Adequació: l’examinand s’expressa extensament i espontàniament amb fluïdesa natural, i evita i corregeix les dificultats d’una manera tan discreta que l’interlocutor o l’oient difícilment se n’adona.
  • Coherència: s’hi presenten temes complexos amb seguretat davant un públic que els desconeix, i l’exposició s’estructura i s’adapta a les necessitats d’aquesta audiència.
  • Cohesió: s’hi reflecteix un control dels recursos discursius i morfosintàctics propis d’un usuari experimentat.
  • Correcció: tots els sons catalans es pronuncien correctament, gairebé sense interferència d’altres llengües.

En l’expressió i la interacció, tant oral com escrita, l’examinand de nivell C2 ha de poder:

  • Fer descripcions clares, elaborades i sovint notables.
  • Narrar de manera ben estructurada una història o experiència real o imaginària amb un estil segur, personal, natural i apropiat al gènere adoptat.
  • Elaborar comentaris que expliquin, il·lustrin o critiquin el sentit d’una obra literària o d’un assaig.
  • Elaborar texts instructius sobre qualsevol tema, concret o abstracte, amb adequació a qualsevol situació, sigui qui sigui el receptor.
  • Argumentar de manera clara i convincent, amb l’ajuda, si cal, d’arguments secundaris, de justificacions i d’exemples.
  • Explicar qualsevol tema de caràcter personal o general, amb una estructura lògica i eficaç.

Pel que fa al repertori lèxic, l’examinand de C2:

  • Ha de dominar un vocabulari molt ampli per poder formular de manera precisa el seu pensament, sense donar cap senyal d’haver de limitar el que vol expressar.
  • Ha de dominar les expressions idiomàtiques i els mots col·loquials.
  • Ha d’incorporar al seu discurs bona part de les locucions, els refranys i les frases fetes.
  • Ha de conèixer i usar els neologismes més habituals que s’incorporen a la llengua.

Estructura i valoració de la prova C2

C2. Estructura i valoració de la prova

Àrea 1

Comprensió oral

Exercici 1

25 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

80 min

Exercici 2

25 punts

Comprensió lectora

Exercici 3

25 punts

Exercici 4

25 punts

Àrea 2

Domini pràctic del sistema lingüístic

30 preguntes

100 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts (18 encerts)

40 min

Àrea 3

Expressió i interacció escrites

Exercici 1

Text de 250 paraules

40 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

120 min

Exercici 2

Text de 300 paraules

60 punts

Àrea 4

Expressió i interacció orals

Exercici 1

Lectura

20 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

30 min

Exercici 2

Interacció

20 punts

Exercici 3

Intervenció individual

60 punts

 

Material i recursos

Nivell superior C2 . Curs de llengua catalana. Editorial Castellnou, 2022. [recomanat per l’IEB]

PELC. Programa d’Ensenyament de la Llengua catalana de l’IEB

 

Documentació relacionada

C2. Descripció, objectius i model de prova

Comparteix