Ruta de navegació

Torna

Publicador de continguts

Certificat de nivell C1

03/10/2024

Certificat de nivell C1

Objectiu general

L’examinand de nivell C1 ha de ser capaç de comprendre una àmplia gamma de texts llargs i complexos, i de reconèixer-ne el sentit implícit. Ha de poder expressar-se amb fluïdesa i espontaneïtat, i utilitzar la llengua de manera flexible i eficaç per a propòsits socials, acadèmics i professionals. Ha de poder produir texts clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos.

Així mateix, ha d’haver aprofundit en els coneixements dels referents i dels comportaments socioculturals més rellevants dels territoris de parla catalana, tant dels referents culturals (història i literatura, esdeveniments i personatges de la vida social i cultural...), com dels sabers i comportaments socioculturals relacionats amb les condicions de vida i l’organització social (malnoms, tractaments protocol·laris, gastronomia, món laboral, commemoracions relacionades amb diferents col·lectius socials...) i amb les relacions interpersonals (relacions entre classes socials i generacions, convencions en els texts que s’adrecen a l’Administració, associacions de professionals, integració social de diferents col·lectius...). També ha de ser conscient de la variació lingüística i dels diferents nivells de formalitat, i tenir el coneixement i les habilitats bàsiques per tractar la dimensió social de la llengua (per exemple, ha de reconèixer un ampli repertori d’expressions idiomàtiques i col·loquials; ha d’adoptar un registre adequat a les circumstàncies sense mesclar-lo amb altres; ha de poder utilitzar la llengua de manera flexible i efectiva, incloent-hi els usos emocionals, al·lusius i humorístics...).

L’examinand també ha de dominar els continguts inclosos en els nivells anteriors.

Objectius específics

L’examinand ha de poder:

Comprensió oral

  • Reconèixer una àmplia gamma d’expressions idiomàtiques i col·loquials, i apreciar els canvis de registre. Identificar la varietat dialectal i el registre d’un text (reconèixer alguns indicadors lingüístics de classe social, de procedència geogràfica, de grup professional, etc.).
  • Copsar el to del discurs (l’agressivitat, la ironia, l’humor, el sarcasme, etc.), la intenció i el propòsit comunicatius.
  • Seguir una intervenció d’una certa durada sobre temes abstractes o complexos, encara que no siguin de la seva especialitat (pot ser que hagi de confirmar algun detall, sobretot si l’accent no li és familiar).
  • Entendre texts en què aparegui algun argot o alguna expressió idiomàtica.
  • Entendre els sobreentesos, allò que no es pot dir explícitament (ambigüitats, dobles sentits, el·lipsis, etc.).
  • Seguir fàcilment interaccions complexes entre interlocutors experimentats en debats de grup, fins i tot quan els temes són abstractes, complexos i no li són familiars.
  • Comprendre amb una facilitat relativa la majoria de les conferències, discussions i debats.
  • Seguir converses transaccionals entre interlocutors experimentats (adquisició de béns i serveis de tot tipus, obtenció d’un certificat mèdic o de residència, etc.).
  • Comprendre intervencions en reunions formals, si estan ben estructurades, sobre temes relacionats amb la pròpia especialitat.
  • Comprendre informacions tècniques complexes, com instruccions d’ús i especificacions tècniques de productes i serveis familiars.
  • Comprendre una àmplia gamma de material enregistrat i retransmès, inclòs algun ús no estàndard de la llengua (lletres de cançons, per exemple), i identificar detalls que inclouen actituds i relacions implícites entre els interlocutors.
  • Comprendre sense esforç qualsevol programa emès per un mitjà audiovisual (un noticiari, un documental, un programa de debat, etc.) i pel·lícules que utilitzen una quantitat considerable d’argot i d’expressions idiomàtiques.
  • Captar el missatge que s’amaga darrere un acudit o un refrany.

Comprensió lectora

  • Llegir en veu alta, pronunciant bé tots els sons, amb l’entonació i la velocitat adequades i entenent perfectament el sentit del text.
  • Comprendre amb tot detall texts llargs i complexos, tant si es relacionen amb la seva especialitat com si no (sempre que pugui tornar a llegir les parts difícils) i apreciar-ne les diferències d’estil.
  • Comprendre articles d’especialitat i instruccions tècniques llargues, encara que no tenguin relació amb el seu camp d’especialitat, sempre que pugui tornar a llegir-ne les parts que no li han quedat clares.
  • Comprendre sense problemes una àmplia gamma de texts de caràcter literari (poemes, contes, novel·les i teatre) i no literari, i apreciar-ne les diferències d’estil.
  • Resumir una àmplia gamma de texts.
  • Identificar ràpidament el contingut i la importància d’una notícia, d’un article o d’un reportatge sobre un ampli ventall de temes professionals.
  • Comprendre amb detall una àmplia gamma de texts que poden aparèixer en la vida social, professional o acadèmica, i identificar detalls subtils que inclouen actituds i opinions de l’autor, tant implícites com explícites (articles d’opinió; ressenyes; assaigs; treballs acadèmics senzills; contractes laborals, de lloguer, etc.).
  • Llegir entre línies (és a dir, comprendre idees no formulades explícitament) i captar sense problemes les ironies i els dobles sentits dels texts.

Domini pràctic del sistema lingüístic

  • Demostrar un domini del sistema lingüístic suficient per assolir els objectius que es descriuen en els apartats de: comprensió oral, comprensió lectora, expressió i interacció escrites, i expressió i interacció orals.

Expressió i interacció escrites

  • Escriure texts clars i ben estructurats sobre temes complexos, desenvolupant el seu punt de vista amb una certa extensió, i demostrar que controla els recursos discursius i morfosintàctics propis d’un usuari experimentat.
  • Destacar les idees principals i ampliar i defensar el seu punt de vista de manera elaborada, amb idees complementàries, justificacions i exemples pertinents per arribar a una conclusió apropiada.
  • Seleccionar les formulacions adequades per expressar-se clarament i en un estil apropiat, segons el lector a qui va adreçat el text, sobre una gran varietat de temes generals, acadèmics, professionals i de lleure, sense haver de restringir gairebé mai el que vol dir.
  • Redactar convocatòries i actes de reunió, comunicats informatius, entrevistes,
  • biografies, etc.
  • Interactuar per escrit, per exemple, escrivint un article d’opinió a partir d’una notícia que ha llegit.

Els texts escrits que elabori han de respondre a les característiques següents:

  • Adequació: han de reflectir un repertori lingüístic ampli que expressi clarament i sense restriccions el que es vol dir.
  • Coherència: els punts de vista s’hi han de defensar de manera elaborada, evitant la informació irrellevant i introduint digressions al text.
  • Cohesió: el grau de correcció gramatical és alt, amb errors escassos, i la puntuació és consistent i pràctica.
  • Repertori: l’examinand ha de utilitzar el lèxic de manera precisa i adequada i ha de dominar els recursos lingüístics.
  • Correcció: l’ortografia és correcta, amb l’excepció d’alguns errors esporàdics.

En l’expressió i la interacció, tant oral com escrita, l’examinand de nivell C1 ha de poder:

  • Fer descripcions elaborades i d’una extensió considerable sobre una àmplia gamma de temes.
  • Narrar de manera ben estructurada una història o experiència real o imaginària de manera clara i fluida, sense haver de restringir l’extensió del text.
  • Elaborar comentaris que expliquin, il·lustrin o critiquin el sentit d’un text.
  • Elaborar texts instructius sobre qualsevol tema, concret o abstracte, amb adequació a qualsevol situació.
  • Argumentar de manera clara i prou convincent, sobre aspectes externs presentant una argumentació ben estructurada.
  • Explicar qualsevol tema de caràcter personal o general, amb una estructura lògica i eficaç.

Pel que fa al repertori lèxic:

  • Ha de dominar un vocabulari ampli que li permeti superar hàbilment les deficiències amb perífrasis o circumloquis.
  • Ha de tenir un bon domini d’expressions idiomàtiques i de mots col·loquials.
  • Ha de conèixer i usar els neologismes més habituals.
  • Ha d’incorporar al seu discurs bona part de les locucions, dels refranys i de les frases fetes de la llengua.

Estructura i valoració

Per acreditar el nivell C1 de llengua catalana s’ha de superar una prova que consta de quatre àrees: àrea 1 (comprensió oral i comprensió lectora), àrea 2 (domini pràctic del sistema lingüístic), àrea 3 (expressió i interacció escrites) i àrea 4 (expressió i interacció orals).

Per superar la prova de nivell C1, els examinands han d’obtenir com a mínim un 60 % de la puntuació de cada àrea.

Nivell C1. Estructura i valoració de la prova

Àrea 1

Comprensió oral

Exercici 1

25 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

40 min

Exercici 2

25 punts

Comprensió lectora

Exercici 3

25 punts

40 min

Exercici 4

25 punts

Àrea 2

Domini pràctic del sistema lingüístic

30 preguntes

100 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts (18 encerts)

40 min

Àrea 3

Expressió i interacció escrites

Exercici 1

Text de 170 paraules

40 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

100 min

Exercici 2

Text de 250 paraules

60 punts

Àrea 4

Expressió i interacció orals

Exercici 1

Lectura

20 punts

Total de l’àrea: 100 punts

Mínim per superar l’àrea: 60 punts

20 min

Exercici 2

Interacció

30 punts

Exercici 3

Intervenció individual

50 punts

Podeu consultar el model de prova en el document que hi ha al final de la pàgina.

Material i recursos

Au idò. Illes Balears. Català per a adults. Nivell C1. Editorial Barcanova, 2017. [recomanat per l’IEB]

Vilagrasa i Grandia, A. A punt. Curs de català. Llibre de l’alumne, 5 (C1). Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2022. [recomanat per l’IEB]

Vilagrasa i Grandia, A. A punt. Curs de català. Llibre d’exercicis, 5 (C1). Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2022. [recomanat per l’IEB]

PELC. Programa d’Ensenyament de la Llengua catalana de l’IEB

Documentació relacionada

C1. Estructura, objectius i model de prova

Comparteix