Objectiu general
L’examinand de nivell B2 ha de ser capaç de comprendre les idees principals i secundàries de texts complexos sobre temes tant concrets com abstractes, incloses discussions tècniques en el camp de l’especialització professional. També ha de poder expressar-se amb un grau de fluïdesa i d’espontaneïtat que ha de fer possible la interacció habitual i sense tensió amb parlants experimentats.
L’examinand ha de saber produir texts clars i detallats en una àmplia gamma de temes, i expressar un punt de vista sobre una qüestió.
Així mateix, ha de ser conscient dels diferents nivells de formalitat i tenir les habilitats bàsiques per tractar la dimensió social de la llengua: ha de poder expressar-se en un registre formal o informal adequat a la situació, i ha de poder establir qualsevol contacte social utilitzant les fórmules de cortesia més habituals.
L’examinand també ha de dominar els continguts inclosos en els nivells anteriors.
Objectius específics
L’examinand ha de poder:
Comprensió oral
|
- Comprendre intervencions d’una certa durada i complexes a condició que el tema sigui relativament familiar i que estigui ben estructurat.
- Comprendre el llenguatge oral estàndard o col·loquial, cara a cara o vehiculat a través de mitjans de comunicació, sobre temes relacionats amb la vida personal, social, acadèmica o professional.
- Comprendre i destriar les idees principals de les secundàries d’una intervenció lingüísticament complexa, sobre temes concrets o abstractes, incloses les discussions tècniques de la seva especialitat.
- Seguir converses informals i formals (exposició i confrontació d’opinions, experiències, etc.).
- Seguir converses transaccionals cara a cara (lloguer de béns immobles, reclamació d’indemnitzacions, etc.).
- Comprendre les idees principals, l’estructura i els canvis de tema de discursos monogestionats (conferències, discursos, ponències i altres tipus d’exposicions acadèmiques i professionals complexes), a condició que el tema sigui familiar i que la presentació sigui senzilla i clara.
- Comprendre la majoria de les notícies i programes d’actualitat emesos tant per ràdio com per televisió, així com la majoria de pel·lícules en registre estàndard.
|
Comprensió lectora
|
- Comprendre un text amb un alt grau d’autonomia i posseir un vocabulari de lectura ampli i actiu, tot i que pot tenir alguna dificultat de comprensió amb les expressions poc freqüents.
- Comprendre articles i informes sobre temes contemporanis en què els autors adopten i defensen un determinat punt de vista.
- Comprendre prosa literària contemporània i poesia senzilla, sempre que pugui tornar a llegir les parts que no li han quedat clares.
- Comprendre correspondència (cartes, missatges electrònics, etc.) relacionada amb la seva especialitat i copsar-ne la informació essencial.
- Localitzar, mitjançant una lectura ràpida, els detalls importants de texts llargs i complexos (guia de viatge, butlletí oficial, enciclopèdia, manual d’instruccions, etc.).
- Comprendre ressenyes de pel·lícules, llibres, obres teatrals, treballs acadèmics, etc.
- Comprendre instruccions llargues i complexes relacionades amb el seu camp d’especialitat o amb la vida quotidiana, sempre que pugui tornar a llegir els fragments que no li han quedat clars.
- Comprendre gairebé qualsevol instrucció pública (normes, prescripcions, prohibicions, restriccions...).
|
Domini pràctic del sistema lingüístic
|
- Demostrar un domini del sistema lingüístic suficient per assolir els objectius que es descriuen en els apartats de: comprensió oral, comprensió lectora, expressió i interacció escrites, i expressió i interacció orals.
|
Expressió i interacció escrites
|
- Escriure texts clars i detallats sobre una àmplia gamma de temes relatius als seus interessos o al seu camp de coneixement, i ha de poder sintetitzar i avaluar la informació i els arguments procedents de fonts diverses.
- Produir documents personals (cartes i missatges electrònics personals, informes en format convencional estàndard sobre temes d’interès personal o professional, etc.), documents produïts en qualitat de ciutadà (carta formal, carta al director, sol·licitud, currículum, article d’opinió, ressenya d’una pel·lícula, d’un llibre, d’una obra de teatre, etc.) i documents professionals i
- comercials (demanda de treball, correspondència comercial, manual d’instruccions, notícia, etc.).
- Interactuar per escrit, per exemple, responent una carta formal rebuda.
Els texts escrits que elabori han de respondre a les característiques següents:
- Adequació: s’hi han d’usar diferents registres segons les circumstàncies.
- Coherència: han de ser texts clars sobre temes més o menys complexos, en què es destaquin les idees principals per arribar a una conclusió apropiada.
- Cohesió: s’hi ha de reflectir un bon domini gramatical, ha d’estar ben puntuat, ha de tenir oracions d’estructura simple i d’estructura complexa, etc.
- Correcció: l’ortografia ha de ser relativament correcta, encara que hi pot haver algun error no sistemàtic.
|
Expressió i interacció orals
|
- Expressar-se oralment amb claredat, fluïdesa i espontaneïtat sense gaire esforç, sobre temes personals o de la seva especialitat.
- Utilitzar la llengua amb fluïdesa, correcció i eficàcia quan intercanvia informació sobre temes d’ordre general, educatiu, professional i relatius al temps lliure.
- Comprendre el que se li diu en registre estàndard o col·loquial.
- Intervenir activament en una conversa de certa durada en contexts familiars, presentant i defensant les seves opinions i transmetent diferents graus d’emoció.
- Participar activament en discussions formals, habituals o no, i argumentar amb convicció sobre temes complexos.
- Mantenir una negociació per tal de solucionar una situació conflictiva (una multa immerescuda, la reclamació d’una indemnització, un problema amb un client...).
- Conduir una entrevista amb eficàcia i fluïdesa, o respondre de la mateixa manera quan és entrevistat.
- Produir texts orals com ara intervencions en debats o taules rodones, i qualsevol altre relacionat amb les situacions descrites en els apartats anteriors.
Els texts orals que elabori han de respondre a les característiques següents:
- Adequació: l’examinand ha de fer-se entendre amb fluïdesa prou constant, encara que pot haver de fer algunes pauses breus, especialment en intervencions llargues; sap utilitzar un grau de formalitat adaptat a les circumstàncies.
- Coherència: ha de poder presentar temes complexos amb prou seguretat.
- Cohesió: ha de demostrar un grau relativament alt de domini gramatical, tot i que encara pot cometre equivocacions ocasionals que no provoquen malentesos.
- Correcció: ha de pronunciar correctament gairebé tots els sons catalans, amb els emmudiments, les sonoritzacions i les assimilacions pertinents.
|
En l’expressió i la interacció, tant oral com escrita, l’examinand de nivell B2 ha de poder:
- Descriure, de manera clara, detallada i ben estructurada, objectes, persones, fets i sentiments relacionats amb la seva àrea d’interès.
- Narrar qualsevol història o experiència real o imaginària, alternant convenientment tots els temps verbals.
- Elaborar texts instructius sobre temes relacionats amb la seva feina o el seu entorn.
- Argumentar a favor o en contra d’una opinió determinada.
- Explicar fets d’interès personal o general per mostrar-los objectivament i oferir-ne el seu punt de vista, amb una estructura lògica.
- Utilitzar, amb un grau considerable de precisió, un repertori ampli de paraules a fi d’expressar l’essencial del que vol dir, tant sobre temes relatius a la seva especialitat com sobre temes més generals. En algun moment puntual, pot ajudar-se de circumloquis o paràfrasis per dissimular alguna mancança de lèxic o d’estructura.
Estructura i valoració de la prova
Per acreditar el nivell B2 de llengua catalana s’ha de superar una prova que consta de quatre àrees: àrea 1 (comprensió oral i comprensió lectora), àrea 2 (domini pràctic del sistema lingüístic), àrea 3 (expressió i interacció escrites) i àrea 4 (expressió i interacció orals).
Per superar la prova de nivell B2, els examinands han d’obtenir com a mínim un 60 % de la puntuació de cada àrea.
Nivell B2. Estructura i valoració de la prova
|
Àrea 1
|
Comprensió oral
|
Exercici 1
|
25 punts
|
Total de l’àrea: 100 punts
Mínim per superar l’àrea: 60 punts
|
30 min
|
Exercici 2
|
25 punts
|
Comprensió lectora
|
Exercici 3
|
25 punts
|
30 min
|
Exercici 4
|
25 punts
|
Àrea 2
|
Domini pràctic del sistema lingüístic
|
30 preguntes
|
100 punts
|
Total de l’àrea: 100 punts
Mínim per superar l’àrea: 60 punts (18 encerts)
|
30 min
|
Àrea 3
|
Expressió i interacció escrites
|
Exercici 1
|
Text de 120 paraules
|
40 punts
|
Total de l’àrea: 100 punts
Mínim per superar l’àrea: 60 punts
|
80 min
|
Exercici 2
|
Text de 180 paraules
|
60 punts
|
àrea 4
|
Expressió i interacció orals
|
Exercici 1
|
Interacció
|
40 punts
|
Total de l’àrea: 100 punts
Mínim per superar l’àrea: 60 punts
|
20 min
|
Material i recursos
— Nivell intermedi. Curs de llengua catalana B2. Editorial Castellnou, 2017. [recomanat per l’IEB]
Alemany, E. [et al.]. Nou nivell intermedi (1,2 i 3). Editorial Castellnou, 2018.
Vilagrasa i Grandia, A. A punt. Curs de català. Llibre de l’alumne, 4 (B2). Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2021. [recomanat per l’IEB]
Vilagrasa i Grandia, A. A punt. Curs de català. Llibre d’exercicis, 4 (B2). Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2021. [recomanat per l’IEB]
PELC. Programa d’Ensenyament de la Llengua catalana de l’IEB