Què he de fer per vendre/comprar o arrendar/ser arrendatari d’un habitatge protegit usat o de segones i posteriors transmissions?

Si ets el venedor o l'arrendador:

1. Sol·licitar un certificat de preu màxim de venda o arrendament d’habitatge protegit al següent enllaç (DOCUMENT 1):

És imprescindible conèixer el número d’expedient HPO. Aquest número té algun dels següents formats, i el pot trobar a la qualificació definitiva de l’habitatge, a l’escriptura de divisió horitzontal de l’edifici, anant al Registre de la Propietat o a la placa que hi ha a l’entrada de l’edifici:

 

PM-VS-XXX/XX

PM-GI-XXX/XX

07-1-XXXX/XX

 

Per a realizar aquest tràmit s’ha de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente, i pagar la taxa al portal web de l’ATIB de 40,17€. El tràmit electrònic de sol·licitud de preu màxim recondueix al sol·licitant a la página web de l’ATIB. Un cop pagada la taxa, i abans de finalitzar la sol·licitud de certificat de preu màxim, s’ha d’adjuntar al tràmit electrònic el justificant de pagament en format pdf de la taxa que genera l’aplicació de l’ATIB, juntament amb copia del D.N.I del sol·licitant i còpia de l'escriptura de compra-venda o nota simple actualitzada.

També es pot sol·licitar aquest certificat de preu màxim de manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local.

Un cop feta la sol·licitud, i en el termini màxim de tres mesos, s’enviarà el certificat al sol·licitant per correu electrònic o podrà venir a recollir-lo presencialment a les oficines de la Direcció General d’Habitatge i Arquitectura sol·licitant abans cita prèvia.

Aquest certificat determina el preu màxim legal de venda o arrendament de l’habitatge protegit. En el cas dels habitatges protegits amb termini de protecció de 50 anys, el certificat determina que el seu preu no està limitat.

Per a recollir el seu certificat de preu màxim en paper o conèixer l’estat de la tramitació del seu certificat de preu màxim s’ha de demanar cita prèvia presencial o telefònica a través del 012 o pel portal web habitatge.caib.es clicant al següent enllaç:

 

2. Notificar a l’IBAVI la decisió de vendre l’habitatge protegit al següent enllaç (en cas d’arrendament no s’ha de notificar a l’IBAVI):

Un cop fet la sol·licitud, l'IBAVI emetrà una Resolució de renúncia o d'execució del dret preferent d’adquisició (DOCUMENT 2). Si en el termini de dos mesos i quinze diez des de la notificació de la voluntat de transmetre l’habitatge feta a l’Administració de la Comunitat Autònoma, aquesta no exerceix el dret d’adquisició preferent, el propietari pot vendre’l.

   

Aquest DOCUMENT 2 no s’ha de sol·licitar a l’IBAVI quan es tracta de contractes d’arrendament.

Si ets el comprador o arrendatari:

1. Sol·licitar la teva inscripció en el Registre públic de demandants, clicant al següent enllaç de la pàgina web de l’IBAVI:

 

La persona inscrita rebrà un justificant d’inscripció al Registre públic de demandants (DOCUMENT 3).

2. Presentar a la Direcció General d’Habitatge i Arquitectura per Registre d’entrada una DECLARACIÓ RESPONSABLE (DOCUMENT 4) signada pel comprador, en el termini de trenta dies des de la formalització del contracte privat, a la qual es declara que l’habitatge es destinarà a domicili habitual i permanent i que el comprador compleix els requisits* establerts per a l’adquisició d’habitatges protegits, enumerats en el punt 1 d’aquesta guia.

La DECLARACIÓ RESPONSABLE signada a mès, ha d’incloure la següent informació:

 - Identificació del comprador amb nom i cognoms, DNI, adreça, telèfon de contacte i correu electrònic.

 -Identificació de l’habitatge que es pretén comprar (carrer, bloc/escala, pis, porta, número, dades registrals, codi postal i localitat)

 -Número expedient HPO (pot trobar aquest número a l’escriptura de l’edifici, anant al Registre de la Propietat o a la placa de l’entrada de l’edifici).

 -Identificació del venedor amb nom i cognoms, DNI, adreça, telèfon de contacte i correu electrònic.

 *pels habitatges qualificats amb anterioritat al Real Decreto-Ley 31/1978 de 31 d’octubre, amb un termini de 50 anys de duració del règim de protección oficial, no hi ha limitació de preu, ni tampoc estan subjectes als límits màxims d'ingressos de la unitat de convivència que permeti l'accés a l'habitatge protegit.

Amb els DOCUMENTS 1, 2, 3 i 4 es podrà anar a la Notaria a signar i elevar a públic el contracte de compra-venda.

Si el contracte és d’arrendament no cal sol·licitar el DOCUMENT 2  i el DOCUMENT 4 de DECLARACIÓ RESPONSABLE es substitueix pel visat del contracte per la Direcció General d’Habitatge i Arquitectura.