AJUDES A LA TRAMITACIÓ DE CERTIFICATS D'EFICIÈNCIA ENERGÈTICA

RECOMANACIONS PRÈVIES AL REGISTRE DE CERTIFICATS D'EFICIÈNCIA ENERGÈTICA

La plataforma de registre de certificats d'eficiència energètica, en la primera pantalla del trámit demana ¿Què desitja tramitar?

És important tenir clar el següent:

  • L'opció Inscripció d'un nou certificat de primera inscripció fa referència com s'indica, als certificats que corresponen a una referència cadastral, que NO té cap certificat registrat relacionat, es a dir, es tracta del casos en els que el certificat que és vol registrar, és el primer certificat del immoble amb la referència cadastral concreta.
  • L'opció Renovació/actualització d'un certificat existent fa referència com s'indica, als certificats que corresponen a una referència cadastral, que SI té certificat/s registrat/s relacionat/s, es a dir, es tracta del casos en els que el certificat que és vol registrar, no és el primer certificat del immoble amb la referència cadastral concreta.

Dit això, cobra rellevància conèixer si per a una referència cadastral concreta, hi ha o no registrat algun/s certificat, doncs en cas d'haver-hi algun, en el camp desplegable de la primera pantalla del tràmit, que pregunta ¿Què voleu tramitar?, s'haurà de triar, si hi ha/n algun/s certificat registrats amb aquesta referència cadastral, l'opció Renovació/actualització d'un certificat existent, i si no hi ha cap, l'opció Inscripció d'un nou certificat de primera inscripció.

Us aconsellem que comproveu a la pàgina de consulta pública dels certificats d'eficiència energètica, a la qual podeu accedir fent clic aquí, introduint la referència cadastral, si realment hi ha algun certificat registrat amb la mateixa referència cadastral.

Per evitar errors a l'hora d'escriure la referència cadastral, recomanem, fer una cerca a la seu electrònica del cadastre, a la qual podeu accedir fent clic aquí, i d'aquesta manera, si us mostra l'adreça correcta, significarà que la referència cadastral introduïda és correcta, i podreu utilitzar el botó de copiar existent en aquesta pàgina, per després enganxar-la al camp de cerca de la pàgina de consulta pública esmentada abans.

Procedint, segons el que s'ha explicat, hauria de poder registrar-ho. Indicar, que si es tracta d'una renovació/actualització, i el certificat registrat està registrat a nom d'un titular diferent al que consta al registre, la plataforma de tramitació mostrarà un missatge, indicant que prèviament al registre del certificat, s'ha de procedir a sol·licitar una canvi de titularitat del certificat en qüestió (per coneixer el procediment de canvi de titularitat de certificats d'eficència energètica fer clic aquí) el qual quan sigui efectiu permetrà el registre del certificat d'actualització/renovació ja a nom del nou titular.

El certificat d'eficiència energètica que s'annexa per al seu registre, ha d'estar signat digitalment per la persona tècnica certificadora que que ho emet. El fet de signar digitalment el formulari del tràmit telemàtic, no implica que es signi a la mateixa vegada el document del certificat d'eficiència energètica annexat, ni substituiex la signatura del mateix. Atès que el formulari el pot omplir una persona, diferent a la persona tècnica certificadora, actuant com a sol·licitant evidència que es tracta de dos signatures diferents i per tant les dos són necessàries.

Una vegada s'hagi culminat el tràmit de registre d'un certificat d'eficiència energètica, es podrá descàrregar un justificant de presentació en format .pdf, el qual té el següent aspecte:

En aquest document, apareix en la part marcada a la imatge amb un requadre vermell, el número de GOIBE, que és el número de registre el cual té l'estructura GOIBEXXXXXX/YYYY, en el que XXXXXX representa el propi número de registre de la documentació e YYYY l'any en el que s'ha presentat la documentació. Aquest número de GOIBE es important per qualsevol consulta relacionada amb la sol·licitud de registre registrada.

PROBLEMES PER FER EL REGISTRE DE CERTIFICATS D'EFICÈNCIA ENERGÈTICA

La plataforma telemàtica de registre de certificats d'eficiència energètica, pot mostrar errors/problemes de funcionament si:

PROBLEMA AL REGISTRAR UN NOU CERTIFICAT DE PRIMERA INSCRIPCIÓ, HAVENT JA UN REGISTRAT AMB LA MATEIXA REFERÈNCIA CADASTRAL

Si s'intenta registrar un certificat triant l'opció Inscripció d'un nou certificat de primera inscripció, havent ja certificats registrats vinculats a la mateixa referència cadastral. Per esmenar aquest error i poder culminar el registre, s'ha de tornar enrere a la primera pantalla i triar en el camp ¿Qué desitja tramitar? l'opció Renovació/actualització d'un certificat existent.

PROBLEMA AL REGISTRAR UN CERTIFICAT A NOM D'UN TITULAR DIFERENT AL QUE CONSTA AL REGISTRE

Al tractar de registrar un certificat triant l'opció Renovació/actualització d'un certificat existent, apareix el següent missatge resaltat amb un requadre vermell:

Els certificats d'eficiència energètica, malgrat ser un document corresponent a un immoble, pot tenir drets associats a persones tant físiques com jurídiques, com son els casos de sol·licituds de subvencions en matèria d'eficiència energètica, desgravacions de IRPF, etc. Per aquest motiu, cobra rellevància la figura del titular a nom del qual es registra un certificat d'eficiència energètica, i per tant és una dada transcendent a l'hora de tramitar un certificat.

Aquest missatge es mostra quan el NIF/NIE/CIF del titular existent a la base de dades del registre oficial de certificats d'eficiència energètica, no coincideix amb l'indicat al formulari. És tracta d'una situació molt habitual, ja que al ser els certificats d'eficiència energètica, una obligació del propietari de l'immoble i un requisit legal per posar-lo en el mercat de la venda o del lloguer, i per formalitzar l'operació de compravenda davant d'un Notari, al poc temps d’haver-se fet el registre del certificat, en els casos de venda, canvia la propietat del immoble, passant en aquestos casos, a no coincidir el titular que consta a la base de dades del registre, amb el nou propietari. Si durant la vigència del certificat registrat, el nou titular no té necessitat de fer una actualització del mateix, no hi ha cap problema, però si per raons de canvis en les condicions d'efiència energètica, sol·licituds de subvencions o desgravacions del IRPF que requereixen actualitzar el certificat, es fa necessari actualitzar-ho, s'evidencia aquesta no coincidència entre el titular del certificat existent a la base de dades i el reial, i per aquest motiu, el tràmit mostra el missatge indicat, i es fa imprescindible fer prèviament al registre del certificat, el tràmit de canvi de titular, seguin el procediment indicat aquí

MIDA D'ARXIU MASSA GRAN

Si quan s'annexa l'arxiu del certificat d'eficiència energètica, li apareix el següent missatge:

       

Això passa perquè l'arxiu del certificat té una mida superior a 20 Mb, i això és perquè les imatges corresponents a l'imatge de l'edifici i al plànol de situació incrustades al arxiu de format .pdf del certificat d'eficiència energètica, tenen una gran resolució. Per solucionar aquest problema, s'ha de reduir la resolució de les esmentades imatges, substituir-las al programa emprat pel càlcul i generació del certificat d'eficència energètica, tornar-lo a generar el document, tornar-lo a signar digitalment i tornar-lo a pujar al tràmit. Si continua sent superior a 20 Mb, és perquè no s'ha reduït suficientment la resolució de les esmentades imatges.

"ERROR INESPERADO"

Quan es tràmita un registre d'un certificat d'eficiència energètica de renovació/actualització, pot passar que al introduir el NIF/NIE/CIF del titular i fer clic en el botó , aparegui aquest missatge:

I no deixa avançar i culminar el registre del certificat. Això ocurreix per que les dades del titular amb el NIF/NIE/CIF indicat, que consten a la base de dades del registre de certificats d'eficiència energètica estàn incomplets.

SOLUCIÓ: Per poder registrar el certificat d'eficiència energètica, a nom del titular amb el NIF/NIE/CIF que dona l'error, s'han d'actualitzar les dades que consten a l'esmentat registre. per això hi han dues opcions:

  1. Que el tràmit del registre del certificat el faci el propi titular, accedint al mateix amb el seu certificat digital, i en compliment de la Llei de Protecció de Dades, ell podrà actualitzar les seves dades a la mateixa pantalla del tràmit de registre de certificats e'eficiència energètica.
  2. Registrar una instancia d'actualització de dades titularitat d'edifici / part d'edifici, en relació amb el registre del certificat d'eficiència energètica, el model de la qual es pot d'escarregar fent clic aquí, emplenada i signada pel titular electrónicament, o sí signa manuscritament, s'ha d'acompanyar de còpia de l'anvers i revers del seu DNI, al tràmit d'instància genèrica, al qual es pot accedir fent clic aquí, i serà el personal de l'admistració qui procedirà a actualitzar les dades, amb les indicades a l'esmentada instància. Quan l'actualització de dades sigui efectiva, se li comunicarà via DEHú al titular.

CORRECCIÓ D'ERRADES

Durant els primer 30 dies després del registre d'un certificat d'eficiència energètica, es poden corregir errades tant en les dades introduïdes en els camps del formulari de registre, com en els documents/arxius annexats.

Per poder corregir aquestes errades, s'ha d'accedir al mateix tràmit de registre de certificats d'eficiència energètica, al qual pot accedit fent clic aquí, i en el camp ¿Què dessitja tramitar? hi han 3 opciones per corregir errades, les quals senyalam amb un requadre vermell en la següent imatge:


A continuació explicam cada una de les diferents opcions:

  • Correcció d'errades en el justificant d'inscripció (les dades dels documents són correctes): Triant aquesta opció, es poden corregir les dades introduïdes al formulari de registre, que són les dades que la plataforma fa servir per generar el justificant d'inscripció i l'etiqueta energètica.
  • Correció d'errades en la documentació presentada, en la tramitació de la inscripció: Triant aquesta opció, es pot tornar a annexar els documents que s'han d'annexar per fer el registre del certificat, es a dir l'arxiu amb format .pdf de l'autorització, del certificat d'eficiència energètica, l'arxiu amb format .xml, els arxius opcionals de càlcul o arxiu amb format .pdf de mesures de millora.
  • Modificació de la referència cadastral: Triant aquesta opció, es pot corregir la referència cadastral en cas d'error.

NOTES IMPORTANTS RELACIONADES AMB LA CORRECIÓ D'ERRORS

  • En qualsevol cas de correció d'errades, les dades resultants han de ser coherents, es a dir, han de coincidir les dades indicats al formulari del tràmit de registre amb les indicades a propi certificat d'eficiència energètica aportat.
  • Si es necessita corregir errades, transcorreguts els 30 dies naturals següents al dia en què es va realitzar el registre del certificat, ja no podran emprar les opcions de correcció d'errors esmentades, i hauran de sol·licitar la correcció mitjançant el tràmit d'instància genèrica, al qual pot accedir fent clic aquí, en el que hauran de triar al camp Conselleria, la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energía i al camp Destinació la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, tal i com es mostra en les següents imatges:

          

Hauran d'adjuntar tots els documents/arxius que siguin necessaris per justificar i fer la correcció de les errades sol·licitada.

 

 

CAS EN QUE EL TITULAR DE L'EDIFICI NO DISPOSA DE CERTIFICAT DIGITAL


Segons el que indica el punt 11 de l'article 25 del Decret Llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears (BOIB núm. 71, de 28 de maig de 2024 ), pel qual es modifica la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica (BOIB núm. 27, de 2 de març de 2019), s'ha de fer la sol·licitud telemàticament. Per això necessitareu disposar d'un certificat digital per identificar-vos.


En el cas de titulars d'immobles objecte de certificats deficiència energètica, que no disposin de certificat digital, i per motius d'edat avançada, lloc de procedència, etc no desitgin disposar de certificat digital, si ho consideren adequat, poden apoderar a una altra persona que si disposa de certificat digital perquè realitzi en nom seu, els tràmits relacionats amb la certificació energètica d'edificis, seguint el


PROCEDIMENT D'APODERAMENT D'UNA PERSONA PER A REALITZAR TRÀMITS DE CERTIFICACIÓ D'EFICIÈNCIA ENERGÈTICA D'EDIFICIS

PAS 1r TRIAR OFICINA
Trieu l'Oficina d'Assistència en Matèria de Registres (OAMR) que us resulti més adequada per visitar presencialment. Podeu consultar les OAMR existents i les vostres dades de contacte aquí.

PAS 2n SOL·LICITAR CITA PRÈVIA
Si bé és possible visitar una OAMR sense cita prèvia, atès que a moltes d'elles és preferent l'atenció a les persones amb cita prèvia, recomanem sol·licitar Cita Prèvia en una OAMR per fer un apoderament, o bé trucant per telèfon a l'OAMR escollida o des d'aquí.

PAS 3r VISITAR OAMR
Tant la persona que atorga el poder (poderdant) com la persona que el rep (apoderat) hauran de visitar l'oficina escollida proveïts de:

  • Persones de nacionalitat espanyola: el seu DNI
  • Persones estrangeres: el seu NIE + document emés al país d'origen que acrediti la seva identitat, que generalment serà el passaport original i en vigor.

Visitaràn l'oficina o bé junts el dia i hora que les hagin citat o per separat, en primer lloc el poderdant i després l'apoderat haurà de sol·licitar una segona cita per personar-se i signar l'aceptació de l'apoderament, que pot ser en la mateixa OAMR a la que va anar el poderdant o en una altra.


PAS 4t INFORMACIÓ AL FUNCIONARI DE LA OAMR DEL TIPUS D'APODERAMENT

El poderdant haurà d'indicar-li al funcionari de l'OAMR, que vol fer un apoderament de tipus C per actuar en nom seu en el tràmit concret de codi SIA 208187.

PAS 5è EMISSIÓ, SIGNATURA I TRAMITACIÓ DEL APODERAMENT

El funcionari de la OAMR, després de revisar la identitat del poderdant i l'apoderat, la resta de documents, tramitarà i emetrà per una banda un document que haurà de signar el poderdant, i per altra un altre document d'acceptació de l'apoderament que haurà de signar el apoderat.

En primer lloc el poderdant signa un document nomenat Annex I i s'inscriu l'apoderament (que queda en estat "sense autoritzar") ( si el poderdant és una persona jurídica, en aquest cas només es pot fer la inscripció de manera telemàtica) i, una vegada inscrit, el apoderat signa un altre document nomenat Annex IV i es tramita l'acceptació de l'apoderat. En el moment que l'apoderat accepta, be presencialment en una OAMR o bé de manera telemàtica amb un certificat digital, l'apoderament passa a l'estat "autoritzat" i es fa efectiu l'apoderament, per la qual cosa, a partir d'aquest moment, l'apoderat podrà operar en el tràmit telemàtic de certificació d’eficiència energètica d'edificis en nom del poderdant i rebre les comunicacions que s'envien relacionades amb el tràmit de certificació d'eficiència energètica d'edificis.

Si l'apoderat és persona física però actua en representació d'una persona jurídica, obligatòriament ha d'acceptar telemàticament.

RECOMANACIÓ PER A LES PERSONES QUE FAN SOL·LICITUDS DE CANVI DE TITULAR

Quan una persona diferent al titular del immoble objecte del certificat d'eficiència energètica (cas de persones tècniques certificadores, gestories, familiars de persones majors,etc), presenta una sol·licitud de canvi de titular d'un certificat sense tenir apoderament per el tràmit, es a dir, com a persona autoritzada, en compliment de la Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales (BOE núm. 294, de 06/12/2018), la plataforma telemàtica comunica mitjançant Direcció Electrònica Habilitada única (DEHú) al nou titular un arxiu en format .pdf que inclou el justificant d'inscripció en el registre de certificats d'eficiència energètica, la etiqueta energètica i un full de control, però no envia cap document a la persona sol·licitant. Aquest fet, implica que les persones sol·licitants no son informades de quan s'ha fer efectiu el canvi de titular, i per tant, de quan podem registrar el certificat, ja a nom del nou titular. En aquest article d'ajuda a la tramitació, volem informar a les persones que realitzen sol·licituds de canvis de titular de certificats d'eficiència energètica en nom d'altres persones titulars, d'una manera molt senzilla de poder per ells mateixos, saber quan s'ha fet efectiu el cavi i per tant quan podem fer el registre del certificat d'actualització/renovació ja a nom del titular nou, la qual pasem a descriure a continuació:

La persona sol·licitant ha de tractar de registrar el certificat d'actualització/renovació i podem passar dos situacions:

  • Que el canvi de titular del certificat NO s'hagi fet efectiu encara: En aquest cas, el trámit li mostrarà el missatge senyalat amb un requadre en color vermell mostrat en la imatge següent:

  • Que el canvi de titular del certificat SI s'hagi fet efectiu: En aquest cas, el trámit no li mostrarà el missatge descrit al punt anterior, i li permetrà culminar el registre del certificat.

Recordar que sempre existeix la possibilitat de rebre directament el mateix document que el titular, formalitzant un apoderament per als tràmits de certificació d'eficiència energètica, segons l'explicat aquí.

REGISTRE D'UN CERTIFICAT D'EFICIÈNCIA ENERGÈTICA L'ABAST DEL QUAL SÓN DIVERSES REFERÈNCIES CADASTRALS

Es pot registrar un certificat d'eficiència energètica l'abast del qual, sigui més d'una referència cadastral.

En aquests casos, és molt important que quedi indentificat de manera inequívoca l'abast del certificat, per tant el per garantir aquesta tasca s'ha de d'indicar el següent:

Al certificat d'eficiència energètica:

- En el camp direcció s'ha d'indicar la direcció de l'edifici.

- En el camp referència cadastral del certificat d'eficiència energètica, s'haurà de posar l'arrel de la referència cadastral, es a dir el primers 14 dígits.

- En el camp comentaris del tècnic certiticador, s'ha d'indicar totes i cada una de les referències cadastrals senceres amb 20 dígits, emparades pel certificat d'eficiència energètica, amb indicació de la vivenda/local que li correspon a cada una.

Al formulari tràmit telemátic:

- En el camp referència cadastral del certificat d'eficiència energètica, s'haurà de posar l'arrel de la referència cadastral, es a dir el primers 14 dígits.

- En l'apartat referències cadastrals addicionals (en el cas d'edifici d'habitatges complets o locals composts per diversos locals unitaris), s'han d'afegir les diferents referències cadastrals que integren l'edifici objecte del certificat d'eficiència energètica que s'està registrant, cada una amb els seus 20 dígits indicant en el camp Descripció, a quin habitatge o local es correspon.

És molt important que hi hagi concordància, entre la informació del document del certificat d'eficiència energètica, i la introduïda en el formulari del registre. .

.

REGISTRE D'UN CERTIFICAT D'EFICIÈNCIA ENERGÈTICA D'UN IMMOBLE QUE COMPARTEIX REFERÈNCIA CADASTRAL AMB ALTRE IMMOBLE

El registre d'un certificat d'eficiència energètica d'un edifici o part d'edifici que comparteix la referència cadastral, pel fet que no s'ha realitzat la divisió horitzontal, no es pot fer mitjançant el tràmit telemàtic específic. Aquest registre s'ha de fer mitjançant el tràmit d'instància genérica aportant els mateixos documents/arxius que quan es fa un registre d'un certificat d'eficiència energètica amb referència cadastral sense compartir (aquests documents/arxius s'indiquen en el Pas 3 de l'article relatiu al registre de certificats al qual pot accedir fent clic aquí), i haurà d'adjuntar el Model 046 justificatiu d’haver abonat la taxa corresponent, per la qual cosa, previament haurà d'abonar l'esmentada taxa en la pàgina web de la Agència Tributaria de les Illes Balears (A.T.I.B.) a la cual pot accedir fent clic aquí, y procedir segons s'indica en el següent video per seleccionar les taxes de certificació d'eficiència energètica:

Haurà de triar la taxa telemàtica en funció del tipus d'edifici o part d'edifici i la superfície. Una vegada fet el pagament de la taxa, es podrà descarregar el Model 046 justificatiu d’haver abonat la taxa corresponent que haurà d'adjuntar en el registre de la instància genèrica.

Una vegada s'hagi culminat el procés de registre de la instància genèrica, es podrà descarregat el Justificant de presentació, el qual és un document en format .pdf d'una única pàgina en el que apareix el número de registre GOIBEXXXXXX/YYYYYY, necessari per a qualsevol consulta posterior sobre la instància registrada.

La seva sol·licitud serà objecte de revisió i si escau registre pel personal encarregat seguint l'ordre de registre d'entrada, i s'enviaran els mateixos documents que en un registre d'un certificat d'eficiència energètica amb referència cadastral sense compartir (aquests documents s'indiquen en el Pas 5 de l'article relatiu al registre de certificats al qual pot accedir fent clic aquí).