La primera part del contingut d'aquesta notícia ja no és vigent, arran de la publicació del DL 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflacció a les Illes Balears ((BOIB núm. 144, de 8 de novembre de 2022)

A finals de 2022 finalitza el termini fixat per la Disposició transitòria onzena de la Llei 7/2013, de 30 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació accés i exercici d’activitats a les Illes Balears per dur a terme les revisions periòdiques de les activitats permanents majors existents a la seva entrada en vigor, el 28 de febrer de 2014.

Des del Servei d’Activitats Classificades i Espectacles Públics es considera adient fer alguns aclariments pel que fa a l’àmbit d’aplicació d’aquesta transitòria, al règim al qual s’han de subjectar les activitats iniciades amb posterioritat al 28 de febrer de 2014 i al contingut d’aquestes revisions periòdiques.

1. Els terminis fixats per la Disposició transitòria onzena són d’aplicació a les activitats permanents que s’han iniciat d’acord a la regulació anterior a la Llei 7/2013 que va entrar en vigor el 28 de febrer de 2014.

Les activitats que s’han iniciat de conformitat amb l’actual Llei, és a dir, les que s’han iniciat amb la presentació d’una declaració responsable d’inici i exercici de l’activitat (DRIA), es regeixen pel que determina l’article 49 de la Llei amb una puntualització important, ja que cal diferenciar entre les iniciades amb anterioritat al 16 d’abril de 2019 i les que ho han fet posteriorment.

Concretament, cal tenir en compte que no es pot aplicar el règim actual previst a l’art. 49 a les activitats anteriors al 16 d’abril de 2019 ja que en molts de casos suposaria entendre que s’ha incomplert una obligació (no haver fet la revisió dins dels 3 primers anys) en un moment del passat en què no existia la norma que preveu aquest incompliment. Interpretar així la norma suposa un cas de retroactivitat amb efectes desfavorables, qüestió taxativament prohibida al nostre ordenament jurídic.

Per tant, als efectes de la presentació de la revisió periòdica cal distingir les activitats permanents en funció de la data d’inici de l’activitat:

a) Les iniciades entre l’1 de març de 2014 i el 15 d’abril de 2019 es regeixen pel que determinava l’article 49 de la Llei en la versió vigent al moment de presentar el DRIA (termini de 10 anys a comptar des de la data d’inici de l’activitat si són majors i de 15 anys si són menors o innòcues).

b) Les iniciades a partir del 16 d’abril de 2019 es regeixen pel que determina l’article 49 de la Llei en la versió actual vigent al moment de presentar el DRIA (termini de 3 anys a comptar des de la data d’inici de l’activitat si són majors i de 5 anys si són menors).

2. D’acord amb el que s’estableix a l’art. 50 de la Llei 7/2013, la revisió consisteix en l’elaboració d’un informe per part d’un tècnic o una ECAC (Entitats col·laboradores en matèria d’activitats), com a resultat d’una revisió in situ de l’establiment.

L’informe ha de contenir, com a mínim:

1. Una descripció gràfica i escrita de l’estat actual de l’establiment. Per això és important que juntament amb les fotografies s’adjunti un plànol o croquis de l’activitat amb la localització de cada una de les fotografies.

2. S’ha d’aportar una relació de totes les instal·lacions de l’activitat, amb una valoració individualitzada per cada una d’elles. En els casos de les instal·lacions subjectes a revisions o inspeccions sectorials, aquesta valoració es pot substituir per l’informe corresponent o, en el seu cas, les seves dades essencials: Nom de l’entitat, organisme o professional que ha realitzat la inspecció o revisió; data de realització; resultat i possibles mesures correctores o comentaris.

3. Es presentarà una relació de les instal·lacions que presentin riscos per a les persones o bens, o molèsties. S’hauran d’avaluar els mecanismes existents que corregeixen o minimitzen aquests riscos, i l’estat de manteniment i funcionament dels mateixos. Es suggeriran altres mesures quan es detecti la seva insuficiència.

Finalment, s’emetrà un resultat final de la revisió, que ha de ser “favorable” o “no favorable”. En aquest darrer cas, s’han de determinar els motius i indicar, si escau, les mesures que s’han d’adoptar per poder obtenir un resultat favorable a la revisió.

3. Per donar compliment a l’establert a l’art. 50.2 de la Llei 7/2013, la revisió tècnica periòdica es presentarà dins els termini establert a l’ajuntament on s’ubiqui l’establiment.