El Defensor dels usuaris del sistema sanitari públic de les Illes Balears és un òrgan de l'administració sanitària de les IIles Balears, elegit pel Consell de Govern a proposta del Consell de Salut de les Illes Balears, creat per a col·laborar en l'elevació del nivell de la sanitat pública d'aquesta comunitat autònoma. Aquesta és la seva principal finalitat. Per a aconseguir-la de forma satisfactòria, el Defensor dels usuaris té una pluralitat de funcions més concretes.
Entre elles destaquen, encara que no són les úniques, la de tramitar i contestar les queixes que li presentin els usuaris del sistema sanitari públic de les Illes Balears i la de formular propostes, suggeriments o recomanacions en temes relatius als drets d'aquests mateixos usuaris. La tramitació de les queixes i reclamacions exigeix, com és lògic, conèixer les se-ves causes, procurar solucionar-les i, de no ser això possible, proposar que s'adoptin mesu-res que evitin que el motiu de la queixa segueixi existint o torni a produir-se.
El Defensor dels usuaris es troba integrat en l'Administració pública sanitària de les Illes Balears, forma part de la mateixa, però d'una manera una mica especial. La seva crea-ció està prevista en la Llei de salut de les Illes Balears, que indica també que ocuparà les seves funcions amb plena autonomia. No està subjecte a cap mandat imperatiu. Això signifi-ca que, encara que pertanyi a l'Administració sanitària, no pot rebre instruccions ni ordres de cap altre òrgan. D'aquesta manera, podrà desempenyar les funcions que li són pròpies amb plena independència i imparcialitat.
El Defensor dels usuaris no és una figura inquisidora. Manca de facultats executives i sancionadores. Molts poden pensar que, en tal cas, es tracta d'una figura inútil, sense un àmbit efectiu d'eficàcia. No obstant això, una experiència -aliena, però significativa- està demostrant que això no és així. La nostra figura s'inspira en la del Defensor del poble, que ha nascut en els estats escandinaus i s'ha estès després per molts altres països de la resta d'Europa. Doncs bé, el Defensor del poble ha acreditat una notable capacitat d'influència sobre els poders públics allà on ha arribat a adquirir un prestigi social reconegut. I el prestigi social s'adquireix quan les seves funcions, les seves actuacions i els seus suggeriments s'han exercit o realitzat amb el major grau possible de prudència, ponderació raonable i sentit comú.
Aquest és el mirall en el qual vol mirar-se la nostra figura de Defensor dels usuaris del sistema sanitari públic de les Illes Balears. La seva eficàcia ha de basar-se en la força de la raó, no en la raó de la força; en el diàleg, no en la discussió; en la concòr-dia, no en la discòrdia; en la persuasió, no en l'amenaça. El Defensor dels usuaris, en defi-nitiva, ha de ser pont d'unió entre els usuaris i l'administració sanitària balear. Mai ha de tendir a separar els uns de l'altra.
De moment, aquesta idea motriu és una mera declaració d'intencions. La nostra figura acaba de néixer. Al pas del temps -el menor possible-, el Defensor dels usuaris hauria de constituir-se en peça important del sistema sanitari públic balear, coadjuvant a elevar el seu ja alt nivell de qualitat. Per això i per a això la comunicació amb els usuaris és necessà-ria o, millor, imprescindible. Els usuaris han de fer arribar al Defensor les seves sol·licituds i suggeriments. Per això i per a això, per a assegurar millor els seus drets, per a augmentar el seu grau de satisfacció respecte als serveis sanitaris que reben, l'equip que integra l'Oficina s’ofereix i sol·licita la col·laboració de tots.