E06 Educación, formación per a nuevas competencias y políticas de ocupación

E06 Educació, formació per a noves competències i polítiques d’ocupació

La inversió en educació és la pedra angular de qualsevol plantejament de transformació del model socioeconòmic de les Illes Balears. Les altes taxes d'abandonament escolar o el baix nombre relatiu d'universitaris denoten l'emergència d'una actuació decidida per capgirar aquesta realitat.

En aquesta estratègia s'inclouen iniciatives per millorar l'oferta formativa en totes les etapes educatives, des de l'educació primerenca de 0-3 anys fins als estudis superiors i sense deixar de banda l'educació inclusiva o l'aposta per les competències digitals.

Especial èmfasi es vol posar en la formació professional, clau en qualsevol estratègia de diversificació econòmica i de millora de la productivitat, especialment en un context de canvi de paradigma pel que fa a les habilitats requerides pel mercat laboral, tenint en compte el procés que ja està arribant de digitalització i robotització d’una part de les feines de caràcter més manual. L’impuls de les polítiques d’upskilling i reskilling dels treballadors es presenta com a fonamental.

Tot plegat, lligat a l’impuls de polítiques d’ocupació que facilitin la inserció dels nous perfils laborals i que apostin per la inclusió dels col·lectius més desafavorits.

Objectius de l’estratègia
  • Formar nous perfils per donar resposta a les demandes dels sectors emergents
  • Augmentar la formació dels treballadors i la qualitat de l'ocupació
  • Impulsar el talent digital i la formació en noves competències
  • Reduir l'abandonament escolar i elevar el nivell formatiu de la població
  • Millorar els equipaments educatius
  • Avançar cap a un mercat de treball més inclusiu
Principals projectes o línies d’actuació identificats
  • Impuls de la formació professional, mitjançant la creació de nous centres de formació professional integral, especialment orientats als nous perfils demandats pel mercat laboral (energies renovables, digitalització, etc.), centres nacionals de referència en matèria turística i centres de qualificació professional, mitjançant la millora i increment de l’oferta. Entre d’altres, es preveu l’ampliació de l'oferta de places i la creació i/o conversió dels cicles formatius de grau mitjà i superior en bilingües; la conversió d'aules en espais de tecnologia aplicada i la creació d'aules d'emprenedoria en FP, i la formació en digitalització i en sostenibilitat aplicada als sectors productius.
  • Nou impuls al Pla d'infraestructures educatives que s'ha executat en els últims anys, amb actuacions de construcció de nous centres d'educació primària, secundària i ensenyaments superiors, i la reforma i ampliació d'alguns dels existents, amb l’objectiu de respondre a la dinàmica creixent del nombre d’alumnes i millorar la qualitat de l’educació.
  • Millora de les competències i el talent digital, a partir principalment de mesures relacionades amb la digitalització de l’educació: millora de la capacitació tècnica del professorat i impuls a la competència digital en els centres educatius a través del Pla Digital de Centre; adquisició de dispositius mòbils per a l'alumnat, instal·lació d'Aules Digitals Interactives, etc.
  • Potenciació de l’oferta pública de places d’educació infantil (0-3) mitjançant el programa d’impuls de l’escolarització en el primer cicle d’Educació Infantil amb noves places de titularitat pública, prioritàriament per a nins i nines d’un i dos anys.
  • Impuls del Pla de millora de la competitivitat de la UIB en l’àmbit de la docència, que contempla projectes com la construcció del nou edifici de ciències de la salut i d’una nova residència d’estudiants, o l’ampliació de la seu de Menorca.
  • Potenciació dels programes per prevenir el fracàs, promoure l’èxit escolar i garantir la igualtat d’oportunitats d’aprenentatge a totes les persones, amb accions tant a nivell individual, de suport, orientació i reforç de l’alumnat més vulnerable com de centres educatius, per millorar de forma integral la seva acció educativa.
  • Afavorir les polítiques actives d’ocupació per facilitar la transició cap als nous sectors emergents i garantir que es faci de manera inclusiva, posant especial èmfasi en els joves, les dones, les persones amb discapacitat i en risc d’exclusió social. En aquest mateix àmbit es promouran els centres d’orientació i emprenedoria i l’acompanyament i innovació per a l’ocupació, així com els centres d’inserció sociolaboral.
  • Aposta per la formació dual en l’àmbit laboral, tant ordinària com específica per a col·lectius vulnerables (persones amb discapacitat i en risc d’exclusió social).
Alineament estratègic

Eixos Estratègia d’Inversions Illes Balears 2030

Eix 4: Cohesió social

Polítiques palanca “España Puede”

  • VII. Educació i coneixement, formació contínua i desenvolupament de capacitats
  • VIII. Nova economia de les cures i polítiques d’ocupació

Components “España Puede”

  • C19: Pla Nacional de Competències Digitals
  • C20: Pla estratègic d’impuls a l’FP
  • C21: Modernització i digitalització del sistema educatiu, inclosa l’educació primerenca de 0 a 3 anys
  • C23. Noves polítiques públiques per a un mercat de treball dinàmic, resilient i inclusiu
Pressupost

285 M€

Contribució i impactes
  • Augment del nombre de persones aturades que troben feina als 6 mesos de la seva formació
  • Augment del nombre de persones que milloren la seva ocupació
  • Millora de la taxa de risc de pobresa (AROPE)
  • Millora de la qualitat de l’ocupació i tipologia
  • Augment del número d’hores de formació digital / any / persona
Indicadors
  • Nombre de persones desocupades que troben feina als 6 mesos de la seva formació
  • Nombre de persones que milloren la seva ocupació (mesurat en termes de tipologia de contractes i salari)
  • Nombre d’alumnes o activitats formatives sobre competències digitals grups d'empleats "vulnerables"
  • Índex AROPE de risc de pobresa i exclusió social
  • Qualitat de l'ocupació i Tipologia
  • Nombre d'hores de formació digital / any / persona
  • Taxa d-abandonament excolar prematur
  • Taxa de desocupaci'o juvenil