Història de l'OBIA
L’any 1997, L'Oficina de Defensa dels Drets del Menor (ODDM), avui Oficina Balear de la Infància i l’Adolescència (OBIA), fou creada mitjançant el Decret 16/1997, de 30 de gener (BOCAIB núm. 21, de 18 de febrer) per promoure i defensar els drets de les persones menors d'edat a les Illes Balears.
L’Oficina començà a funcionar el 19 de febrer de 1997 com un servei administratiu dependent directament del conseller de Funció Pública i Interior. L’Oficina va néixer per intentar desplegar la Convenció dels Drets de l’Infant de 1989, amb la finalitat de reforçar i impulsar els mecanismes de control establerts pels poders públics per defensar correctament els drets de les persones menors d’edat a les Illes Balears.
En la sessió de l’11 de setembre de 1998, el Consell de Govern canvià la naturalesa purament administrativa de l’Oficina, de manera que es constituís en un vertader òrgan administratiu amb entitat pròpia i fos una unitat diferenciada dins l’aparell organitzatiu de la Conselleria de Funció Pública i Interior, al capdavant de la qual hi ha un director que està assimilat a la condició d’alt càrrec amb rang de director general de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Així mateix, l’any 2000, el Consell de Govern, en la sessió de 25 de febrer, acordà integrar l’Oficina dins la conselleria que tengués atribuïdes les competències en matèria de benestar social. El canvi d’ubicació serví perquè el Govern reflexionàs sobre l’autonomia de l’Oficina. Així, amb l’Ordre del president de les Illes Balears de 16 de març de 2000 es remarcà l’autonomia funcional i de gestió de l’Oficina com a òrgan de naturalesa administrativa destinat a la defensa dels drets de les persones menors d’edat. La primera passa va ser trobar un local a Palma per ubicar-la fora de qualsevol altra direcció general, per a un millor funcionament com a òrgan per garantir el compliment de les seves competències.
El Comitè dels Drets de l’Infant de les Nacions Unides, en la sessió de 4 de juny de 2002 —segons un informe presentat per Espanya— reconegué amb satisfacció que algunes comunitats autònomes creassin institucions o serveis dedicats específicament a la infància, com ara l’Oficina a les Illes Balears.
A partir del febrer de 2003, en una ampliació de funcions, s’atribuí a l’Oficina la coordinació i la Secretaria del Consell d’Infància i Família de les Illes Balears i, més endavant, el novembre de 2013, la de l’Observatori de la Infància i l’Adolescència de les Illes Balears, en ambdós casos fins la modificació d’aquests òrgans col·legiats el juny de 2017.
El juliol de 2003, arran del canvi de govern a les Illes Balears, l’Oficina mantingué la mateixa estructura interna, si bé com una direcció general més de l’estructura de l’Administració, i passà a formar part de la Conselleria de Presidència i Esports, a la qual s’atribuïren les competències en benestar social. En aquesta fase, a més, l’Oficina va col·laborar formant part dels plens de diversos òrgans de l’Administració autonòmica, com ara l’Observatori de la Convivència Escolar en els Centres Educatius i l’Observatori Permanent de Suport a la Família de les Illes Balears.
L’any 2005 l’Oficina s’integrà en el consorci Xarxa Segura Illes Balears, amb la finalitat de contribuir a la tasca divulgativa en matèria d’un ús responsable de les noves tecnologies de la informació i les comunicacions. I, posteriorment, des de l’any 2008, es remarcà aquesta tasca de l’Oficina com a Observatori d’Internet.
A finals de 2006, el Parlament de les Illes Balears va aprovar la Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l’atenció i dels drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears. Aquesta Llei pretén ser una norma de caràcter integral per regular els drets i les obligacions de les persones menors d’edat i els mecanismes d’actuació dels poders públics envers aquests.
Precisament, el juliol de 2007 i atès la disposició transitòria primera de la llei esmentada, l’Oficina tornà als seus orígens, de tal manera que, d’acord amb el que disposa el decret que la creà i llurs modificacions, gaudeix de naturalesa autònoma, i es configura com un òrgan administratiu amb entitat pròpia. L’Oficina es va integrar administrativament en la Conselleria d’Afers Socials, Promoció i Immigració, tot i que amb la independència suficient i amb unes competències semblants per extenses i intenses als comissionats parlamentaris. Així, l’Oficina disposa, per tot plegat, en aquelles matèries relacionades amb els drets de les persones menors d’edat, d’una visió global, ja que supervisa l’actuació dels departaments de l’executiu autonòmic i de la resta d’administracions públiques.
Cal destacar que, en matèria de protecció i defensa dels drets fonamentals i de les llibertats públiques de la ciutadania, així com el control ordinari de l’Administració de la Comunitat Autònoma, l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears de 1983 —reformat l’any 2007— disposà que el Parlament, mitjançant llei, crearia la Institució de la Sindicatura de Greuges, cosa que va fer amb la Llei 1/1993, de 10 de març; si bé, a hores d’ara, tres dècades després, encara no s’ha implementat. Tot i això, amb l’elaboració de la Llei 17/2006, de 13 de novembre, ja esmentada, i la posterior Llei 19/2019, de 19 de febrer, de l’atenció i els drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears, que derogà l’anterior, es va establir un títol específic sobre ‘Organització Institucional i Administrativa’, on es recull la naturalesa jurídica de l’Oficina i on destaca, precisament, la institució de la Sindicatura de Greuges, en el si de la qual es pot nomenar la figura d’un defensor o defensora de la infància i l’adolescència com adjunt a la institució, el qual una vegada nomenat assumirà les funcions de l’Oficina, cosa que, cal recordar, només podrà fer-se efectiva quan es nomeni el síndic o síndica de Greuges de la nostra comunitat autònoma.
L’any 2010, la Secretaria d’Estat de Telecomunicacions i per a la Societat de la Informació del Govern de l’Estat, va atribuir el número telefònic harmonitzat europeu 116 111 al servei de la ‘Línia d’atenció a l’infant i l’adolescent’, per la qual cosa i atès que l’Oficina és l’encarregada de procurar els mecanismes de control adequats per assegurar el compliment de tot el que afecta els drets de les persones menors d’edat residents a les Illes Balears i, també, del les que es troben fora d’aquest territori, va encomanar la gestió d’aquest número telefònic a la Fundació ANAR, entitat triada pel Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç per gestionar les telefonades a través del seu centre d’atenció telefònica, la qual qual compleix amb tots els requisits que preveu la Comissió Europea, recurs que es posà en marxa el gener de l’any 2013 i que d’aleshores ençà atén els infants i adolescents de tota la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El novembre de 2013 se signà l’anomenat ‘Pacte Balear per la Infància’, un compromís dels partits polítics amb representació parlamentària, UNICEF Comitè de Balears i l’Oficina. Posteriorment, el novembre de 2015, una vegada revisat, s’aprovà el Reglament de la Comissió de Seguiment del Pacte Balear per la Infància, l’objectiu de la qual és esdevenir un òrgan de participació mitjançant el qual es vol promoure més operativitat de funcionament en el compliment dels compromisos adquirits i signats el novembre de 2013, per la qual cosa es formà un grup de treball per establir una línia de seguiment dels indicadors relacionats amb la infància a les Illes Balears. Actualment, la Comissió de Seguiment del Pacte per la Infància està formada per un representant de gairebé tots els grups parlamentaris signants del Pacte, UNICEF Comitè de Balears i l’Oficina.
L’any 2018, l’Oficina juntament amb UNICEF Comitè de Balears, va impulsar la signatura del Pacte Balear per la Infància als grups representants en els consells insulars de les Illes Balears, l’adhesió dels quals es formalitzà amb la signatura d’un document específic segons les competències dels consells en la matèria.
Precisament, el 28 de maig de 2019, amb l’entrada en vigor de la llei abans indicada, l’Oficina de Defensa dels Drets del Menor (ODDM) canvia de denominació oficial i passa a dir-se Oficina Balear de la Infància i l’Adolescència (OBIA). Es tracta d’un canvi que afecta exclusivament la denominació oficial d’aquest òrgan i no les seves funcions, estructura ni competències.
Aquesta modificació respon a una adaptació generalitzada en l’àmbit legislatiu i professional, tant estatal com internacional, per substituir el terme menor o menors per infància i adolescència, i identificar així dues etapes diferenciades en aquest període evolutiu, la infància (0-12 anys) i l’adolescència (13-18 anys), amb realitats i necessitats pròpies i que també respon a l’entrada en vigor de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l’atenció i els drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears, que disposa la modificació de la denominació d’aquest òrgan.
L’any 2022, l’Oficina Balear de la Infància i l’Adolescència (OBIA) va complir 25 anys i, precisament, les seves funcions, estructura i competències s’han vist recolzades pels diversos decrets que s’han succeït durant els canvis de govern en l’establiment de les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la finalitat primordial de la defensa i promoció dels drets de les persones menors d’edat, així com la gestió de les queixes i denúncies sobre situacions d’amenaça i de vulneració de drets.
Actualment, l’OBIA s’integra en la Conselleria de Famílies i Afers Socials, i es troba ubicada al Carrer Jeroni Pou, 2, 2n C, de Palma.