Observatori_M8.png


Naturalesa i adscripció

L’Observatori, adscrit a l’Institut Balear de la Dona, és l’òrgan col·legiat assessor i consultiu del Govern de les Illes Balears garant del compliment de la llei reguladora de la igualtat de dones i homes quant al treball en matèria de dades i estadístiques i la recerca sobre les desigualtats entre dones i homes.


Finalitat

L’Observatori té com a finalitat cercar, analitzar i difondre informació periòdica i sistemàtica sobre l’evolució dels indicadors, desglossats per illes, relatius a la igualtat entre ambdós sexes, que serveixin per millorar la presa de decisions, la planificació i l’avaluació de les polítiques públiques des de la perspectiva de gènere.

Les àrees d’intervenció de l’Observatori són la violència masclista, la imatge pública de les dones, la promoció social de les dones, els seus processos d’accés i de participació social, els àmbits d’exclusió social d’aquestes, la seva situació laboral, els àmbits educatius, la sexualitat i la salut de les dones.


Funcions

L’Observatori té les funcions següents:

  • Proposar un sistema d’indicadors per prendre coneixement de manera actualitzada de l’evolució de les desigualtats entre homes i dones i la violència masclista, i per fer-ne el seguiment i l’avaluació.
  • Analitzar l’evolució i els motius de la persistència de les desigualtats entre sexes i sexualitats i la violència masclista, i identificar els obstacles per a la igualtat efectiva entre dones i homes.
  • Promoure l’elaboració d’estudis, informes tècnics i avaluacions comparables, i recopilar i donar a conèixer informes elaborats per les universitats, institucions, organitzacions, corporacions i entitats de la societat civil.
  • Fer el seguiment de la imatge i dels estereotips de les dones i de la banalització de la violència masclista en els mitjans de comunicació, Internet i les xarxes socials, en col·laboració amb els organismes competents en la matèria.
  • Analitzar la informació sobre les desigualtats entre dones i homes tant en l’àmbit autonòmic i nacional com en l’europeu o l’internacional.
  • Proposar l’elaboració i divulgació de publicacions monogràfiques o periòdiques i guies de bones pràctiques sobre matèries que són objecte de les activitats de l’Observatori.
    Promoure la transferència del coneixement i el diàleg amb altres observatoris, institucions o organismes competents en la matèria en l’àmbit local i internacional, i incentivar trobades presencials o espais de relació digitals entre professionals i persones expertes en matèria d’igualtat de dones i homes i violència masclista. En tot cas, s’ha de promoure un treball no només transversal, sinó també interdisciplinari.
  • Proposar al Govern les actuacions que consideri pertinents per corregir situacions de desigualtat de gènere o de violència masclista a les Illes Balears.
  • Analitzar l’impacte de les polítiques de les administracions públiques de les Illes Balears sobre la igualtat de gènere i trametre les conclusions d’aquesta anàlisi al Govern perquè es tenguin en compte en els processos de transparència i rendició de comptes.