INSCRIPCIÓ DE CONSTITUCIÓ

En virtut del que disposa l'article 13 de la Llei 50/2002, de fundacions, els patrons tenen un termini de sis mesos per instar la inscripció de la fundació des que s'atorgui l'escriptura pública fundacional. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi fet, el Protectorat ha de cessar els patrons, els quals han de respondre solidàriament de les obligacions contretes en nom de la fundació i pels perjudicis que ocasioni no haver fet la inscripció.

Atorgada l'escriptura fundacional, i en tant es procedeix a la inscripció en el corresponent Registre de Fundacions, el Patronat de la fundació realitzarà, a més dels actes necessaris per a la inscripció, únicament aquells altres que resultin indispensables per a la conservació del seu patrimoni i els que no admetin demora sense perjudici per a la fundació, els quals s'entendran automàticament assumits per aquesta quan obtingui personalitat jurídica.

Un cop iniciada la tramitació de l'expedient, hi ha un termini de quatre mesos (art. 12.9 del Decret 61/2007, de Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears) per fer la inscripció, transcorregut el qual el silenci de l'Administració serà positiu.

El tràmit s’ha de realitzar a través del Registre Electrònic General (Red Sara) i s’ha d’adjuntar la documentació següent:

1) Sol·licitud: signada electrònicament. S’ha d’emprar aquest model de sol·licitud.

2) Escriptura de Constitució: que haurà de contenir, almenys, els següents extrems:

  • Dades de les persones físiques: nom, cognoms, edat, estat civil, nacionalitat domicili i número d'identificació fiscal del fundador o fundadors.
  • Les persones jurídiques privades d'índole associativa requeriran l'acord exprés de l'òrgan competent per a disposar gratuïtament dels seus béns, conforme als seus Estatuts o a la legislació que els resulti aplicable. Les d'índole institucional hauran de comptar amb l'acord del seu òrgan rector.
  • La voluntat de constituir la fundació.
  • La dotació, la seva valoració i forma i realitat de la seva aportació.
    Els Estatuts de la fundació.
  • La identificació de les persones que integren el Patronat i la seva acceptació si s'efectua en el moment fundacional.

A l'escriptura de constitució s'incorporarà la següent documentació:

a) Estatuts
En els Estatuts de la fundació es farà constar:
»La denominació de l'entitat.
»Els fins fundacionals.
»El domicili de la fundació i l'àmbit territorial en què hagi de desenvolupar principalment les seves activitats
»Les regles bàsiques per a l'aplicació dels recursos al compliment dels fins fundacionals i per a la determinació dels beneficiaris.         
»La composició del Patronat, les regles per a la designació i substitució dels seus membres, les causes del seu cessament, les seves atribucions i la manera de deliberar i adoptar acords.
»Qualsevol altres disposicions i condicions lícites que el fundador o fundadors tinguin a bé establir.         

b) Dotació
Si la dotació fora dinerària, haurà d'incorporar-se a l'escriptura justificant de l'ingrés fet pel fundador en l'entitat financera, i si l'aportació fos no dinerària haurà d'incorporar-se a l'escriptura taxació realitzada per un expert independent. En l'un o l'altre cas, haurà d'acreditar-se i garantir-se la relalitat de les aportacions davant el notari autoritzador.

Constitució de la Fundació per persona jurídica: Certificat del Secretari de l'entitat fundadora de l'acord del seu òrgan competent en la que figuri l'aprovació de la constitució de la Fundació, de la dotació a la mateixa i de la designació de les persones que li representaran en el Patronat.

3) Certificació acreditativa que no figura registrada la denominació de la fundació, expedida per l'encarregat del Registre de Fundacions.

4) Taxa: justificant de l'abonament de la taxa corresponent (Model 046).

5) Model 600, Imposts de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

5) Targeta acreditativa del número d'identificació fiscal (CIF provisional).

En cas de no presentar-se l'escriptura pública mitjançant còpia autoritzada electrònica amb codi segur de verificació, haurà d'aportar-se la còpia autoritzada en format físic, acompanyada d'una còpia simple de l'escriptura al Registre de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques.

Passeig de Sagrera, 2

07012 Palma, Illes Balears