INSCRIPCIÓ DE L’EXTINCIÓ I LIQUIDACIÓ
En primer lloc, cal verificar el que estableixen els estatuts de la fundació al respecte. En cas que no hi hagi una menció expressa sobre aquesta matèria, la Llei 50/2002 determina les causes i formes d’extinció en els articles 31, 32 i 33. Així mateix, resulten d’aplicació els articles 38 i 39 del Reial Decret 1337/2005, d’11 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament de fundacions de competència estatal.
Procediment d'extinció
Quan el patronat acordi extingir la fundació perquè s'ha complert íntegrament el fi fundacional, perquè resulta impossible dur-lo a terme o perquè hi concorre qualsevol altre causa prevista a l'acte constitutiu o als estatuts, ha de sol·licitar la ratificació del protectorat, per a la qual cosa s'ha d'adjuntar la documentació següent:
- Certificat de l'acord d'extinció adoptat pel patronat.
- Memòria justificativa de la concurrència d'una causa d'extinció. S
- Els comptes de l'entitat en la data en què es va adoptar l'acord d'extinció.
- El projecte de distribució dels béns i drets resultants de la liquidació.
El protectorat ha d'emetre en el termini de tres mesos una resolució motivada sobre la ratificació de l'acord d'extinció. A falta de resolució expressa l'acord d'extinció es pot entendre ratificat.
L'acord d'extinció, que ha de constar en escriptura pública, s'ha d'inscriure en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears.
El tràmit s’ha de dur a terme a través del Registre electrònic general (xarxa Sara) i s’hi ha d’adjuntar la documentació següent:
1-Sol·licitud: signada electrònicament. S’ha d’emprar aquest model de sol·licitud.
2-Escriptura pública d’extinció de la fundacó, que ha de contenir el certificat de l’acord del patronat i la ratificació del protectorat.
3-Taxa: Document unificat d'ingrés (model 046), que acrediti el pagament de la taxa corresponent.
Procediment de liquidació
La liquidació de la fundació la fa el patronat sota el control del protectorat, el qual li pot sol·licitar tota la informació que consideri necessària sobre el procés de liquidació.
Sense perjudici del que estableix l'apartat anterior, el patronat pot apoderar o delegar l'execució material dels seus acords relatius al procés de liquidació.
El procediment de liquidació s'inicia amb l'aprovació per part del patronat del balanç d'obertura de la liquidació.
No es poden destinar els béns i drets resultants de la liquidació a les entitats a què es refereixen els apartats 2 i 3 de l'article 33 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, sense que hagin estat satisfets tots els creditors o sense haver consignat l'import dels seus crèdits. Quan hi hagi crèdits no vençuts, se n'ha d'assegurar prèviament el pagament.
La funció liquidadora del patronat finalitza amb l'atorgament de l'escriptura de cancel·lació de la fundació
La inscripció de la liquidació ha de fer constar el destí que es dóna als béns i drets que en resulten, s’han de citar expressament les fundacions o entitats no lucratives privades beneficiàries, i s’ha de detallar si aquestes van ser designades en el negoci fundacional o en els Estatuts de la fundació extingida, si ho han estat pel Patronat perquè tenien reconeguda l’esmentada facultat pel fundador, pels Estatuts, o finalment, si la designació l’ha efectuat el Protectorat
El tràmit s’ha de dur a terme a través del Registre electrònic general (xarxa Sara) i s’hi ha d’adjuntar la documentació següent:
1-Sol·licitud: signada electrònicament. S’ha d’emprar aquest model de sol·licitud.
2-Escriptura pública de liquidació i cancel·lació de la fundació, que ha d’incloure l’acreditació del destí que es dóna als béns i drets
Sense perjudici del que s’ha indicat anteriorment, es podrà concentrar en un únic acte el procés d’extinció i liquidació de la fundació; en aquest cas, s’haurà d’acreditar davant del notari autoritzant de l’escriptura d’extinció-liquidació la destinació atorgada als béns i drets resultants del procediment de liquidació.
En cas que no es presenti l’escriptura pública mitjançant còpia autoritzada electrònica amb codi segur de verificació, s’haurà d’aportar la còpia autoritzada en format físic, acompanyada d’una còpia simple de l’escriptura, al Registre de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques:
Passeig de Sagrera, 2
07012 Palma, Illes Baleares