Registre de certificats
A les Illes Balears, la Direcció General d’Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, com a òrgan competent en matèria de certificació energètica, gestiona les sol·licituds d'inscripció en el Registre dels certificats d'edificis de Balears.
La Direcció General d’Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic emetrà el corresponent justificant d'inscripció en el Registre de certificació energètica. La inscripció en el registre donarà dret a la utilització de l'etiqueta energètica tant al tècnic certificador com al promotor o propietari.
Sobre aquests certificats, la Direcció General d’Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic realitzarà els controls i les inspeccions corresponents, per tal de verificar tant les dades de l'edifici utilitzades per a l'expedició del certificat, com la seva aplicació correcta en el procediment del càlcul emprat.
D’acord amb els principis d’eficàcia i eficiència, la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, marca el camí cap a una Administració electrònica i sense papers.
Segons el que indica el punt 11 de l'article 25 del Decret Llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears (BOIB núm. 71, de 28 de maig de 2024), pel qual es modifica la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica (BOIB núm. 27, de 2 de març de 2019), s'ha de fer la sol·licitud de registre telemàticament. Per això necessitareu disposar d'un certificat digital per identificar-vos.
No es pot fer servir el mètode cl@ve per autenticar-se, i accedir als tràmits telemàtics relacionats amb la certificació d'eficiència energètica d'edificis.
Podeu accedir a aquest tràmit via la seu electrònica del Govern Balear fent clic a
A continuació, per a una millor comprensió, descrivim el
PROCEDIMENT DE REGISTRE D'UN CERTIFICAT D'EFICIÈNCIA ENERGÈTICA
Heu d'anar a la part inferior de la pàgina web, veureu que hi ha 3 requadres:
Requadre 1: Registre de certificats energètics
Aquest tràmit és per registrar certificats energètics, ja siguin de primera inscripció o renovació/actualització d’un certificat existent.
Requadre 2: Tramitacions per als certificats registrats
Aquest tràmit és per gestions sobre certificats energètics ja registrats, és a dir, per correcció d’errades, modificació de la referència cadastral, sol·licitud d’un duplicat de l’etiqueta energètica, etc.
Requadre 3: Canvi de titular de certificat d'eficiència energètica
Aquest tràmit és per registrar un canvi de titular a efectes de certificació energètica d’edificis.
Segons el cas que vulgueu tramitar, heu de fer clic a la fletxeta que hi ha a la dreta dins del requadre que correspongui, assenyalada a la següent captura de pantalla:
Es desplegarà el requadre i en ell s'indiquen els requisits del tràmit, les taxes si procedeix, la documentació a presentar, el termini màxim, forma de presentació, Òrgan competent per a la tramitació i Contacte Servei o Secció responsable, i al final hi ha el botó , i en clicar en ell, vos demanarà identificar-vos, i ja estireu dins del tràmit, el qual es compon dels següents passos:
Pas 1: Cal saber
En aquest pas es recorda que el sistema us guiarà per emplenar el formulari de la sol·licitud i us permetrà fer-ne el lliurament de manera electrònica.
També es mostra un enllaç a la pàgina principal de certificació d’eficiència energètica per més informació.
Llegit aquest missatge, cal fer clic al botó , per avançar al Pas 2.
Pas 2: Empleneu
En aquest pas, heu de fer clic a Formulari de sol·licitud per accedir-hi, on accedireu a:
Pantalla 1:
DADES DE LA PERSONA QUE REALITZA EL TRÀMIT.
Al camp desplegable, la persona que realitza el tràmit ha d’indicar obligatòriament el rol que té la persona que fa el tràmit, és a dir si actua com a:
- Promotor/Propietari
- Representant legal
- Tècnic que certifica
- Autoritzat/da per fer el tràmit telemàtic
Telèfon: Aquest camp és de caràcter obligatori
E-mail: Aquest camp és de caràcter obligatori
Cal fer clic al botó , per avançar a la pantalla següent.
Pantalla 2:
DADES DEL/DE LA TITULAR DE L'EDIFICI
En primer lloc heu d’omplir el camp NIF/NIE/CIF amb el del titular de l’immoble objecte del certificat d’eficiència energètica. Al passar al següent camp, la plataforma mostrarà el missatge “Avaluant les dades del camp. Espereu un moment…”
Si el titular consta a la base de dades de la plataforma, apareixeran emplenats la resta de camps. En cas contrari, els haureu d’omplir.
DADES DEL/DE LA TÈCNIC/A QUE CERTIFICA
Heu d’indicar el NIF/NIE del/de la tècnic/a que certifica, i el seu nom complet, és a dir nom i llinatges.
Seguidament fem clic al botó , per avançar a la pantalla següent.
IMPORTANT: Si hi ha algú camp considerat obligatori sense omplir, la plataforma mostrarà un missatge en el que es demanarà que reviseu el camp concret i vos ho remarcarà per facilitar la seva identificació a la pantalla.
Una vegada estigui tot correcte, haureu de fer dues vegades clic al botó , per avançar a la pantalla següent.
Pantalla 3:
INFORMACIÓ SEGONS EL TIPUS DE TRÀMIT SELECCIONAT
En aquesta secció de la pantalla, se vos mostrarà un missatge amb instruccions segons el tipus de tràmit triat a la pantalla 1.
INFORMACIÓ SEGONS LA REFERÈNCIA CADASTRAL
Al camp Referència cadastral s’ha d’indicar la referència cadastral de l’edifici objecte del registre del certificat d’eficiència energètica.
IMPORTANT: En el cas de que és tracti d’un edifici de vivendes complet, en aquest camp heu de posar les primeres 14 posicions de la referència cadastral, es a dir l’arrel de la mateixa, que es la part que totes les vivendes de l’edifici tenen en comú e indicar que la referència cadastral Sí és compartida en el camp següent.
Si es tracta del registre d’un certificat d’eficiència energètica corresponent a una renovació o una actualització, al fer clic al camp desplegable Expedients, es mostrarà l’expedient existent, sempre que estigui registrat a nom del mateix titular. Heu de fer clic en l’expedient que se vos mostri per seleccionar-ho.
DADES DE L'EDIFICI
En aquesta secció, s’han d’omplir els camps indicats.
IMPORTANT: En el cas de que la referència cadastral sigui compartida, segons l’indicat al punt anterior, haureu d’afegir les referències cadastrals addicionals, fent clic al botó
, i omplint els camps Referència cadastral i Descripció que apareixen a la pantalla que es mostra, després fer clic al botó
per avançar a la tramitació.
Emplaçament:
En aquests camps, s’ha d’indicar la informació de l’emplaçament de l’immoble objecte del certificat energètic que es vol registrar.
IMPORTANT: En el cas de renovacions/actualitzacions:
- Es mostraran els camps de les dades de l'edifici, així com els corresponents a les dades tècniques emplenats, heu de modificar-los amb les dades corresponents al certificat d'eficiència energètica de renovació/actualització.
- Possiblement es mostri la informació completa de l’emplaçament en el camp Nom de la via. En aquest cas, per poder avançar en el registre, heu de distribuir la informació en els diferents camps, tal i com es mostra al següent vídeo d’ajuda:
IMPORTANT: En el cas de no fer aquesta distribució indicada de la informació de l’emplaçament, se vos mostrarà un missatge d’error inesperat.
En qualsevol dels 2 casos, s’ha de fer clic en el botó , per avançar en la tramitació, o bé a la pantalla d’omplir les dades del nou titular, o bé a la pantalla següent.
Dades d'eficiència energètica:
En aquests camps s’ha d’indicar la informació relativa al consum d’energia primària no renovable, emissions de diòxid de carboni i qualificació d’eficiència energètica obtinguda.
OBSERVACIONS
S’ha previst aquest camp, per que pugueu fer constar aquelles observacions relatives al certificat energètic que esteu registrant que considereu adients.
Cal fer clic al botó , per avançar a la pantalla següent.
Pantalla 4:
DECLARACIÓ RESPONSABLE
En aquesta pantalla, la persona que esta fent el tràmit, activant les corresponents caselles de verificació, manifesta disposar de:
- La capacitat de representació suficient, acreditada degudament segons la legislació aplicable, per dur a terme aquest tràmit, així com també certifica la veracitat de les dades que s'hi indiquen.
- L'original de la documentació signada i segellada (si és necessari) que s'adjunta al tràmit
Cal fer clic al botó , per sortir del formulari i fer clic al botó
per avançar al pas següent.
En aquest pas, caldrà annexar els documents indicats:
Autorització del propietari o promotor per a realitzar el tràmit, degudament emplenat i signat, el qual podeu descarregar aquí.
Certificat d’eficiència energètica.
Dades del certificat (XML).
Arxiu de càlcul.
Mesures de millora.
Altre documentació addicional.
Fem clic al botó per passar a la pantalla següent.
Pas 4: Pagueu
En aquest pas, fent clic en el requadre ubicat a la dreta, accedireu a la passarel·la telemàtica per poder fer el pagament de les taxes mitjançant targeta bancària.
IMPORTANT: Una vegada efectuat el pagament heu de continuar amb la tramitació per registrar el tràmit, i que la vostra sol·licitud sigui vàlida.
Pas 5: Registreu
En aquest pas es mostra un resum de totes les passes emplenades, i es signarà electrònicament la sol·licitud i es confirmarà la lectura i acceptació de la informació sobre la protecció de dades, culminant el procés.
Si feu clic al botó es mostrarà una finestra amb més informació sobre la protecció de dades.
Es pot descarregar un justificant de presentació, en el qual s'indica el número de registre de format GOIBEXXXXXX/YYYY, el qual és important que es conservi per identificar la sol·licitud en cas de qualsevol gestió posterior sobre aquesta.
Si no es produeix cap error en el funcionament de la plataforma de registre telemàtic, la sol·licitud serà processada automàticament per la plataforma telemàtica de registre del Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica, responsable de la tramitació. El registre del certificat d’eficiència energètica es farà efectiu de manera automàtica i es comunicaran de manera oficial mitjançant la Direcció Electrònica Habilitada única (DEHú) els següents documents:
Al titular de l'immoble objecte del certificat: Un document en format .pdf amb les següents 3 pàgines:
- Pàgina 1: Inscripció al registre de certificats d'eficiència energètica.
- Pàgina 2: Etiqueta energètica.
- Pàgina 3: Pàgina de control, que acredita que el document és vàlid.
A la persona que ha realitzat la sol·licitud de registre del certificat d'eficiència energètica en qüestió: Un document en format .pdf amb les següents 2 pàgines:
- Pàgina 1: Etiqueta energètica.
- Pàgina 2: Pàgina de control, que acredita que el document és vàlid.
IMPORTANT: El temps de processament de les sol·licituds de registre dels certificats d’eficiència energètica és variable, i depèn de la càrrega de treball de la plataforma telemàtica del Govern Balear. Normalment en les hores posteriors des de l'hora de registre de la sol·licitud al tràmit telemàtic específic, es processa la sol·licitud i es comuniquen els documents indicats. Podría donar-se el cas de que la plataforma telemàtica del Govern Balear, per motius de càrrega de treball trigueu fins a 3 dies naturals en processar la sol·licitud de registre.
És a partir d'aquell moment, quan es pot consultar a la Consulta pública de certificats registrats, la nova qualificació energètica registrada del immoble objecte del tràmit efectuat.