Situacions d'aprenentatge

La definició de les situacions d'aprenentatge, atesa la normativa estatal, és la següent:

  • Situacions d'aprenentatge: situacions i activitats que impliquen el desplegament per part dels alumnes d’actuacions associades a competències clau i competències específiques i que contribueixen a l’adquisició i el desenvolupament d’aquestes.

Des d’aquesta perspectiva, les situacions d’aprenentatge són activitats que afavoreixen l’aplicació pràctica dels coneixements adquirits, promovent el raonament i la resolució de problemes. Aquestes activitats poden ser de durada variable, des de cinc minuts fins a diverses sessions, en funció de la complexitat i dels objectius d’aprenentatge que es persegueixen.

En el cas de les situacions d’aprenentatge que tenguin per objecte la connexió entre diferents àrees del saber han de ser planificades pels equips docents amb la finalitat de fomentar una visió globalitzada del coneixement i potenciar la transferència d’aprenentatges entre diverses àrees o matèries.

Les situacions d'aprenentatge no requereixen el seguiment de cap estructura prefixada, de manera que s'adapten a les característiques de cada etapa, curs i àrea o matèria.

Per una altra banda, pel que fa als elements de concreció curricular, les situacions d'aprenentatge s'inclouen dins les unitats de programació que conformen les programacions didàctiques.

desc_2025_Elements_de_concrecio_curricular.png

A continuació, esmentam alguns exemples de situacions d'aprenentatge per a cadascuna de les etapes.

Educació infantil

Són exemples de situacions d'aprenentatge en educació infantil les experiències dinàmiques i contextuals que neixen dels interessos i les necessitats dels infants i els permeten interactuar de manera activa amb l’entorn. A través d'activitats que combinen el joc, la creativitat i l'exploració, els infants esdevenen protagonistes del propi aprenentatge. Aquestes situacions no només afavoreixen el coneixement acadèmic bàsic, sinó que també fomenten el desenvolupament d'habilitats emocionals, socials i cognitives, fonamentals per al creixement integral. En enfrontar-se a reptes i prendre decisions, els infants desenvolupen el sentit d'autonomia, confiança i pensament crític i creen connexions significatives que els permeten reflexionar sobre el món que els envolta i preparar-se per a aprenentatges futurs.

Educació primària

Són exemples de situacions d'aprenentatge de l'educació primària la resolució de problemes senzills, com ara situacions de la vida quotidiana que els alumnes poden resoldre mitjançant coneixements de matemàtiques o ciències. La realització de debats sobre temes adaptats a la seva edat, on expressen les seves opinions i escolten les dels altres, fomenta les seves habilitats comunicatives i la seva capacitat per argumentar. També la redacció de textos breus o explicatius i la presentació d'exposicions orals ajuden els alumnes a organitzar les seves idees i compartir-les de manera clara. A través dels projectes en grup, els alumnes aprenen a treballar en equip per aconseguir un objectiu comú, desenvolupant la seva creativitat i cooperació. A més, l’anàlisi d'una situació real, com pot ser un conflicte a l'escola o una qüestió de convivència, els fa reflexionar sobre diferents punts de vista i aplicar solucions pràctiques. Aquestes activitats ajuden els alumnes no només a adquirir coneixements acadèmics, sinó també a desenvolupar habilitats socials i emocionals que els seran útils en el seu dia a dia.

Educació secundària

Són exemples de situacions d’aprenentatge en l'educació secundària la resolució d’un cas pràctic o d’un problema, la realització d’un debat, la redacció d’un text argumentatiu, l’elaboració i presentació d’una exposició oral, la creació d’un projecte col·laboratiu, l’anàlisi d’una situació real a partir de diferents perspectives, la simulació d’un context professional, o qualsevol altra activitat que requereixi aplicar, reflexionar i transferir els coneixements a situacions reals.