Programa de diversificació curricular
Principis generals
El programa de diversificació curricular (PDC) és una mesura d’atenció a la diversitat orientada a la consecució del títol de GESO.
La implantació d’aquest programa ha de comportar l’aplicació d’una metodologia específica a través d’una organització del currículum en àmbits de coneixement, activitats pràctiques i, si escau, matèries, diferent a la que s’estableix amb caràcter general, per assolir els objectius d’etapa i les competències establertes en el perfil de sortida.
Generalment, el PDC es duu a terme en dos anys, a tercer i quart d’ESO.
Destinataris
Es poden incorporar a un PDC de tercer d’ESO els alumnes que, en finalitzar el segon curs, no estiguin en condicions de promocionar a tercer d’ESO amb garanties d’èxit. En el cas dels alumnes que poden romandre un curs acadèmic més a segon d’ESO, l’equip docent ha de valorar i decidir quina de les dues opcions possibles, incorporació a un PDC o permanència un any més en el segon curs, és més beneficiosa per a la seva evolució acadèmica.
A efectes de la incorporació a un PDC s’ha d’entendre que un alumne de segon d’ESO no està en condicions de promocionar a tercer d’ESO amb garanties d’èxit quan l’equip docent considera que el grau d’assoliment de les competències clau que presenta no li permet tenir expectatives favorables de seguir amb èxit el tercer d’ESO ordinari el curs següent, independentment del nombre de matèries superades.
Així mateix, els alumnes que, en finalitzar tercer d’ESO, segons la decisió de l’equip docent, hagin de romandre un any més en el mateix curs, poden ser proposats per incorporar-se a un PDC de tercer d’ESO.
Excepcionalment, els alumnes que no obtenen el títol en finalitzar el quart curs poden ser proposats per a la seva incorporació a un PDC en el quart curs d’ESO, si l’equip docent considera que aquesta mesura els permetrà obtenir el títol de GESO sense excedir els límits de permanència prevists en la normativa vigent.
En tots els casos, la incorporació al PDC s’ha de fer a proposta de l’equip docent, tenint en compte l’avaluació acadèmica i psicopedagògica de l’alumne/a, un cop oït l’alumne/a i amb la conformitat dels seus pares o tutors.
Altres
La regulació relativa als procediments relacionats amb la sol·licitud i elaboració del programa, la incorporació d'alumnes al programa i la sortida excepcional del programa, així com el seu seguiment, pròrroga i revocació, s'estableix a l'annex 7 del Decret 42/2025, d'1 d'agost.